2025-04-02, 16:54
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Old Man's Child är ett norskt melodiskt black metal-band från Oslo, bildat 1993. Gruppens låttexter handlar om positiva ting som sorg, misantropi, mänskligheten och ondska. Den primära drivkraften här är ingen annan än: Tom Rune Andersen, fast vi känner ju honom allra mest som "Galder". I slutet av 1994 gjorde bandet slag i saken och spelade in sin första demo - "In The Shades Of Life" som vann uppmärksamhet hos Dimmu Borgirs sångare Shagraths skivbolag Hot Records. Den kopplingen är inte den enda som finns till denna symfoniska black metal-gigant.

Det har blivit ett antal plattor med åren:

• "Born Of The Flickering" (1996)
• "The Pagan Prosperity" (1997)
• "Ill-Natured Spiritual Invasion" (1998)
• "Revelation 666 – The Curse Of Damnation" (2000)
• "In Defiance Of Existence" (2003)
• "Vermin" (2005)
• "Slaves Of The World" (2009)

Helt rättvist är det väl inte att klassa Old Man's Child rakt igenom som ett black metal-band, som jag gjorde i topic. Tycker mig höra lite influenser från death/thrash metal och så där. Lugnare partier dyker upp lite här och var, musiken tar ut svängarna ibland. Keyboarden finns där och bidrar, som vi är vana vid att den gör i Dimmu Borgir också.

Den senaste nyheten om det här bandet som vi fått till oss (2024) är att projektet är återuppväckt. Galder är inte längre medlem i Dimmu Borgir. Själv säger han att det berodde på att han ville fokusera på nytt Old Man's Child-album och att ta bandet tillbaka till live-scenen. Själv tror jag det bara är en ursäkt för att han kommit på kant med Dimmu Borgirs två bandledare (Silenoz och Shagrath) men det har jag egentligen inga belägg för.

Nu senast kom det fram att Kenneth "Tjodalv" Åkesson (som var medlem i bandet redan 1993) åter är anlitad som trummis. Han lirade ju på flera Dimmu Borgir-plattor där i början av karriären som ni säkert kommer ihåg. Det sägs på Facebook att Old Man's Child inte har spelat live på hela 26 år, så nu håller man på att repa in material och hitta formen. Det är just nu 7 st. spelningar inbokade, bland annat 🇧🇻 Tons Of Rock 2025.

En liten kuriosakunskap ska vi också ha med så här i slutet av tråden: Tom Rune Andersen hade i början av karriären artistnamnet "Grusom" men tröttnade på detta och bytte till nuvarande.

Är det någon här som ser fram emot att få avnjuta ny musik från Old Man's Child? Tror vi det blir några bra live-framträdanden? Själv är jag inget direkt fan av bandet men någon annan här kanske kan säga något om diskografins höjdpunkter och lågvattenmärken?
Citera
2025-04-02, 21:14
Medlem
Trevligt, har inte lyssnat på dem tidigare men nån låt har nog dykt upp då o då.

Håller med om trashinfluesnser. Ska nog ta o lyssna igenom lite.
Citera
2025-04-04, 10:47
Medlem
Ett av de absolut sämsta norska BM-banden från 90-talet. Men det lär väl sälja och dra folk till konserterna ändå eftersom det är kändisar med i bandet och blablabla...
Citera
2025-04-15, 17:03
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Ett av de absolut sämsta norska BM-banden från 90-talet. Men det lär väl sälja och dra folk till konserterna ändå eftersom det är kändisar med i bandet och blablabla...

Det var väl ganska givet att du skulle ha den åsikten. Du anser väl samma om Dimmu Borgir?
Citera
2025-04-16, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Det var väl ganska givet att du skulle ha den åsikten. Du anser väl samma om Dimmu Borgir?

Dimmu Borgirs första två album, Stormblåst i synnerhet, var helt ok, även om de inte riktigt var på samma nivå som mycket annat som kom ut under samma period.
Citera
2025-04-20, 14:53
Medlem
NoTruces avatar
Galder har väl sagt att det blir nytt material vad det lider, och nu när han inte längre är med i Dimmu Borgir kommer han ha tid till det. Win-win för alla parter, skulle jag säga. Inte för att Dimmu Borgir är dåliga, men jag tycker nog ändå att OMC varit definitivt jämnare i sin output.
Citera
2025-04-20, 17:25
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Galder har väl sagt att det blir nytt material vad det lider, och nu när han inte längre är med i Dimmu Borgir kommer han ha tid till det. Win-win för alla parter, skulle jag säga. Inte för att Dimmu Borgir är dåliga, men jag tycker nog ändå att OMC varit definitivt jämnare i sin output.

Du är den största Old Man's Child-fantasten hittills i tråden, skulle du kunna ge ett antal saftiga låtförslag med bandet?
Citera
2025-04-20, 17:46
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Du är den största Old Man's Child-fantasten hittills i tråden, skulle du kunna ge ett antal saftiga låtförslag med bandet?

Testa:

"Born of the Flickering" (från Born of the Flickering)
"God of Impiety" (från Ill-Natured Spiritual Invasion)
"Felonies of the Christian Art" (från In Defiance of Existence)

Sen tänkte jag höra om du hört ett svenskt band som heter Brimstone? Inte direkt black metal, mer heavy/speed med blacksång, men jävligt bra. De släppte bara en skiva tyvärr.

"Carving a Crimson Career"
Citera
2025-04-27, 19:42
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Sen tänkte jag höra om du hört ett svenskt band som heter Brimstone? Inte direkt black metal, mer heavy/speed med blacksång, men jävligt bra. De släppte bara en skiva tyvärr.

"Carving a Crimson Career"

Jag kände till ett band som hette Brimstone och var aktiva för 25 år sen ca. Hade för mig att de hade skivkontrakt med ett större bolag. En av medlemmarna var också med i Carnal Lust.

Är dock osäker på om det är samma band som du syftar på.
Citera
2026-09-18, 23:17
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Kommer finnas en möjlighet att se och uppleva Old Man's Child, på svensk mark:

• Lördag den 7 november 2026, Folkets Hus i Umeå

Bandet hoppade in och fick agera ersättare till Abbath som blev tvungen att "cancel all remaining shows for 2026".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in