2025-04-01, 17:10
Medlem
Horverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Villka är lögnerna? Så att jag kan vakna menar jag.

Judarna har egentligen aldrig existerat, dom är bara ett påhitt. Listan kan göras lång.
Citera
2025-04-01, 17:14
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Fast det är väl inte många som påstår att de ser igenom allt? Man upptäcker lögn efter lögn och till slut känner man kanske att man inte kan lita på något. Successivt börjar bitar falla på plats, man testar det man lärt sig, lägger till/tar bort, försöker få pusslet att skapa en begriplig bild.

Däremot litar jag exakt noll på MSM och politiker. När man ljuger så mycket så blir allt man säger icke trovärdigt. Det är inte samma sak som att man tror att de ljuger hela tiden, utan det betyder att man inte kan lita på något de säger.

+1. Precis, man sa att ryssarna använde komponenter från tvättmaskiner i sina stridsflygplan, att deras soldater var alkoholister, att de var bögar, att Putin hade cancer, att hans militär skulle döda honom, att de var värdelösa soldater, att deras kärnvapen inte fungerade osv. Nu ska EU låna 10.000 000 000 000 kronor för att köpa vapen och ammunition. Budgetregler om underskott och belåning flög ut genom fönstret. Samtidigt fängslar och förbjuder man oppositionella i land efter land i Europa. Undrar om man verkligen tagit höjd för det hat, den intelligens och det absoluta våldskapital som finns bland de oppositionella.

För mig var det månlandningen 1969 och förintelsen som blev de stora pillren. Allt annat före, runt och efter var nästan på bara kuriosa. Det går inte att objektivt titta på dessa två händelser och komma fram till att de hänt som man beskriver det officiellt.

Jag tror inte man ser det våldskapitalet som ett problem, då det på alla sätt yttrar sig som terrorism, och det drabbar inte politikerna generellt.
Citera
2025-04-01, 17:15
Medlem
Horverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Ja.

Och det spelar ingen roll vem vi röstar på. Då hade vi aldrig haft "demokrati."

Man har större chans att uppnå hälsa om man vänder upp och ner på kostrekommendationerna och äter tvärt om.

Medicinerna vi får av farbror doktorn dödar oss och gör oss sjukare.

Teorin om virus som smittar saknar vetenskapligt underlag, och de sk "kliniska testerna" av vacciner är riggade så att vi aldrig kan få ett ordentligt mått på deras (in-)effektivitet.

Evolutionsteorin saknar belägg helt och hållet.

Feminismen är en bluff för att splittra och försvaga oss, och de största förlorarna är kvinnorna själva.

Vita är det enda folkslaget som inte är totalt rasistiska.

Mångfald är svaghet och splittring.

Global uppvärmning är en lögn som är har som mål att vi ska frysa och ha det fattigt, för att på sikt kunna ransonera energi, begränsa våran tidigare fria rörlighet, och i slutändan beskatta den koldioxid vi andas ut.

Transagendan är satanism i dess renaste form.

Fast där finns det en gnutta sanning ändå! Tror majoriteten av alla läkare önskar gott och många läkemedel räddar liv. Tror man däremot att läkemedelsbolagen handlar från hjärtat, för deras kärlek till människan, ja då är man faktiskt lite dum i huvudet.
Citera
2025-04-01, 17:27
Medlem
Horverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spokesperson
Vi lever i en lögnbubbla skapad av den onämnbara eliten, men vissa påstår sig vara vakna. Är det verkligen sannolikt att någon vaknar upp och ser igenom allt? Lögnerna genomsyrar hela vår verklighet och det är ju inte precis så att tillståndet är statiskt. Det tillkommer hela tiden nya lögner och om någon "vaken" person eller organisation får genomslag så tas den över av den onämnbara eliten.

Är det inte så att många ser igenom vissa lögner och plötsligt tror sig se igenom allt? Många gånger får de nya auktoriteter inom området konspirationer som så småningom korrumperas.

Världen och samhället vi lever i är inte så enkel att begripa som många verkar tro! Min kräkreflex triggas och jag skäms å andras vägnar, varje gång jag hör begreppet ”vaken”. Dunning-Kruger på hög nivå.
Citera
2025-04-01, 17:41
Medlem
Ert resonemang bygger på en rad felaktiga antaganden och förenklade förklaringsmodeller som inte håller för en närmare granskning.

1. Ni antar att all information är en del av en medveten psyops

Ni verkar tro att varje förändring i opinionen eller narrativet är resultatet av en koordinerad psykologisk operation (psyops) av en hemlig elit. Men i verkligheten formas synen på världshändelser av faktiska utvecklingar på marken, inte av en allsmäktig propagandamaskin.

Ett exempel: Tidigt i kriget såg många Ryssland som svagare än förväntat eftersom deras initiala invasion gick dåligt. Med tiden har Ryssland anpassat sig, lärt sig av sina misstag och ökat sin produktion av vapen och ammunition. Därför har uppfattningen om deras militära kapacitet förändrats – inte för att en elit manipulerar oss, utan för att verkligheten förändras.

2. Ni ser selektivt på “lögner” men köper själva in på obelagda påståenden

Ni ifrågasätter etablerade medier och experter, men ni ifrågasätter inte de alternativa narrativ ni själva sprider. Om “ryssfobi” är en psyops, varför har då exempelvis Finland och Baltikum varnat för rysk aggression i årtionden, långt innan Ukraina-kriget? Det fanns redan bevis på rysk imperialism i Georgien 2008 och annekteringen av Krim 2014. Att tolka all oro för Ryssland som en konspiration är att ignorera historiska fakta.

3. Ni förväxlar förändrade perspektiv med manipulation

Ni säger att folk tidigare skrattade åt Ryssland men nu ser det som ett hot. Men detta handlar om en naturlig förändring baserad på ny information. Ett exempel: Under början av Covid-19 visste vi inte hur dödligt viruset var, men senare blev bilden tydligare. På samma sätt har den ryska krigsmakten över tid visat sig vara både klumpig och farlig – deras första misslyckanden ändrar inte det faktum att de nu har anpassat sig och kan utgöra ett reellt hot mot fler länder.

4. Ni ser ett “mönster” där det bara finns komplexitet

Att jämföra krigsnarrativet med Covid-19 och religion är en klassisk konspirationsteoretisk metod: att hitta mönster som egentligen inte existerar. Bara för att regeringar försöker informera och påverka opinionen betyder det inte att all information är en konspiration för kontroll.

5. Att hävda att allt är en lögn är en bekväm ursäkt för att slippa bevisa något själv

Ni anklagar medier och regeringar för att ljuga, men när någon frågar efter exempel på dessa “lögner” vill ni inte diskutera dem. Det är ett tydligt tecken på att er teori bygger mer på känsla än på fakta.

Sammanfattning

Ni tror er ha genomskådat världen, men i själva verket fastnar ni i en förenklad och cynisk världsbild där all förändring tolkas som manipulation. Ni avfärdar all information som inte passar in i er teori men accepterar okritiskt de teorier som stämmer överens med er egen uppfattning.

Sanningen är att världen är komplex, och att synen på konflikter och kriser förändras över tid – inte på grund av en styrande “elit”, utan för att vi hela tiden får mer information och anpassar oss efter den.
Citera
2025-04-01, 17:46
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Det är ändå kul med lite ironi!
Så du skapar den sanning du vill ha.

Du är INTE vaken.

😐 Sorry.
Citera
2025-04-01, 17:47
Medlem
Citat:
Vi lever i en lögnbubbla skapad av den onämnbara eliten, men vissa påstår sig vara vakna. Är det verkligen sannolikt att någon vaknar upp och ser igenom allt? Lögnerna genomsyrar hela vår verklighet och det är ju inte precis så att tillståndet är statiskt. Det tillkommer hela tiden nya lögner och om någon "vaken" person eller organisation får genomslag så tas den över av den onämnbara eliten.

Är det inte så att många ser igenom vissa lögner och plötsligt tror sig se igenom allt? Många gånger får de nya auktoriteter inom området konspirationer som så småningom korrumperas.

Man kan inte vakna plötsligt
Det är en lpngsam informerings process som tar decennier

De som äsger sig ha vaknat plötslgt råkade bara få pusselbiten altså informationen som fick allt att falla på plats sist av alla pussrlbitar därmed dem plötsliga uppvaknknges sensationen
Citera
2025-04-01, 17:57
Medlem
löls avatar
Mina ögon öppnades runt 91. Jag var knappt tonåring. När de började pumpa ut samma meddelande, men i olika förpackningar på nyheterna. Det var så jag förstod begreppet agenda och repetera ut till folket. Sedan har det byggts på efter det.
Citera
2025-04-01, 18:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Så du skapar den sanning du vill ha.

Du är INTE vaken.

😐 Sorry.

Så du var inte ironisk?
Menar du alvar med det du skrev?
Citera
2025-04-01, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Mina ögon öppnades runt 91. Jag var knappt tonåring. När de började pumpa ut samma meddelande, men i olika förpackningar på nyheterna. Det var så jag förstod begreppet agenda och repetera ut till folket. Sedan har det byggts på efter det.
Var det någon speciell händelse/nyhet som fick dig till detta?
Citera
2025-04-01, 18:44
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Vissa "vaknar" aldrig, dom tycker helt enkelt olika mot vad du och jag tycker.
Citera
2025-04-01, 18:44
Medlem
Citat:

Människor förstår mer eller mindre ju mer man tar reda på ju mer förstår man. Det dyker inte upp helt nya saker hela tiden för det följer samma mönster som tidigare t.ex. att man hittar på ett argument för att stjäla massvis med miljarder med skattepengar.

Om man förstår att demokratin är en bluff och västerlandet styrs av oligarker till befolkningens nackdel så har man kommit långt på vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in