2025-03-31, 12:02
Medlem
RadioGaGas avatar
Jag vill starta ett företag i en bransch som jag kan, men problemet är att min ekonomi inte är tillräckligt bra för alla tillstånd som behövs.
Kan lösningen vara att starta företaget tillsammans med någon så att ekonomin blir bättre?
Problemet är att jag inte känner någon som är villig att hjälpa till med det.

Arbetet i företaget gör jag och jag kan betala alla räkningar som kommer in när jag börjar arbeta och företaget kommer igång.
Men jag behöver ekonomisk hjälp med uppstarten.
Finns det företag som hjälper till med sånt?
Citera
2025-03-31, 12:13
Medlem
Stark-Senaps avatar
Kan ge ett grundtips:
Gör det inte med en kompis (eller släkting)!!

Talar inte från egen erfarenhet men från vad jag sett och upplevt omkring mig genom livet.
Det slutar ALDRIG bra.

Hoppas att du hittar en finansiär och att du inte är bekant med hen.

Lycka till.
Citera
2025-03-31, 12:21
Avslutad
Hitta en egen finansiering på något sätt. Presentera din plan för banken och ta lån där. Att dela ett företag är extremt svårt. Ena kanske vill jobba mindre och vill ha ut maximal lön, den andre jobbar stenhårt och håller igen på utgifter. Det kraschar nästan alltid. Gör det på egen hand som passar ditt tempo.
Citera
2025-03-31, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Jag vill starta ett företag i en bransch som jag kan, men problemet är att min ekonomi inte är tillräckligt bra för alla tillstånd som behövs.
Kan lösningen vara att starta företaget tillsammans med någon så att ekonomin blir bättre?

Arbetet i företaget gör jag och jag kan betala alla räkningar som kommer in när jag börjar arbeta och företaget kommer igång.
Ta o snacka med ALMI tror de på din ide så har du pengarna. Räntan är högre än bank.
Citera
2025-03-31, 12:36
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Kan ge ett grundtips:
Gör det inte med en kompis (eller släkting)!!

Talar inte från egen erfarenhet men från vad jag sett och upplevt omkring mig genom livet.
Det slutar ALDRIG bra.

Hoppas att du hittar en finansiär och att du inte är bekant med hen.

Lycka till.

Tack för tipset.
Citera
2025-03-31, 12:39
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Hitta en egen finansiering på något sätt. Presentera din plan för banken och ta lån där. Att dela ett företag är extremt svårt. Ena kanske vill jobba mindre och vill ha ut maximal lön, den andre jobbar stenhårt och håller igen på utgifter. Det kraschar nästan alltid. Gör det på egen hand som passar ditt tempo.

Det enda jag behöver hjälp med är startuppen. Arbetet fixar jag till 100% själv. Jag behöver bara någon som står som delägare på företaget så att ekonomin blir bättre i början när tillståndet och leasingen ska ansökas om.
Citera
2025-03-31, 12:54
Medlem
sebastian66s avatar
Blanda inte in alla andra släkt polare vänner, När pnegarna kanske trillar in så kommer problemen.
Arbetsförmedlingen starta eget bidrag?
Almi son någon säger? Vad gör du idag jobbar och har detta på extrabasis?
Hur mycke cash snackar vi om? Kan du inte jobba extra spara ihop ett eget kapital?
llting är enklare själv. Du är bara problemet i företaget. Med flera kålrötter blir det lätt konflikter när det gäller styrande och pengar.
Det fungerar inte att hitta en surrogat som bara kastar in pengar i din ide för att vara snäll.
Det är troligen detta du får sikta på för dina vänner inte ställer upp.
Citera
2025-03-31, 15:33
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Kanske ta och kolla upp om ett kommanditbolag är något som kan vara av intresse.

Det är ju dock en rätt dålig deal du erbjuder så tror du kommer få svårt att hitta någon som är sugen. Bättre att finansiera det själv
Citera
2025-04-03, 01:42
Medlem
Citat:
Det enda jag behöver hjälp med är startuppen. Arbetet fixar jag till 100% själv. Jag behöver bara någon som står som delägare på företaget så att ekonomin blir bättre i början när tillståndet och leasingen ska ansökas om.
Menar du bli bättre p g a att annan har stoppat in kapital eller vadå?
Citat:

Det fetstilta för hur länge då?
Det är ingen intressant affärside om den bara kan betala räkningarna (annat än alldeles i början).
Den behöver ganska snart även kunna betala
/din lön.
/VINST till finansiären.

OM du pratar om restaurang, pizzeria e d - skippa det för en mycket hög procent konkar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in