2025-03-29, 10:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Har försökt förklara för dom lönlöst. Dock lyckats med att de ska föra över pengar till sitt sparkonto. Bara ha en mindre summa på kontot som kan utnyttjas. Det var ju ett probs bara det. Försöka förklara men du har dessa pengar kvar! Du för bara över dom till det andra kontot så är de mer skyddade... Kan inte bli så direkt att någon jävul länsar allt vad du har på direkten. Kan ju bli så dock ändå, men åtminstone lite mer skyddade.

Annars är det ju skit för det mesta. De har aldrig gjort något. Fastän man ju ser det direkt. Installerat skit i sina mobiler/datorer. Svarar alltid på mobilen fastän skärmen lyser rött. Kan ju vara något viktigt...
Senast redigerad av Zaedrews 2025-03-29 kl. 10:34.
Citera
2025-03-29, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Har försökt förklara för dom lönlöst. Dock lyckats med att de ska föra över pengar till sitt sparkonto. Bara ha en mindre summa på kontot som kan utnyttjas. Det var ju ett probs bara det. Försöka förklara men du har dessa pengar kvar! Du för bara över dom till det andra kontot så är de mer skyddade... Kan inte bli så direkt att någon jävul länsar allt vad du har på direkten. Kan ju bli så dock ändå, men åtminstone lite mer skyddade.

Det enda som fortfarande är helt säkert är en bankbok dvs för att alls en överföring ska ske, så måste man fysiskt ta boken och gå till banken, samt stå i kö och ordna transaktionen.
Det enda dilemmat är att försvinner boken, så är det en hopplös process att komma åt de pengarna på kontot för någon inklusive kontohavaren.
Det märkliga är dock att på det gamla sättet så är det långt säkrare, men långt krångligare och på det nya långt osäkrare, där det många gånger kan gå alldeles för snabbt än vad det borde.
Har själv ett konto på bok som försvunnet, men det problemet lobbar jag över till någon annan i framtiden, vem det nu ska vara. På det kontot är i varje fall pengarna mer säkra än Fort Knox.
Citera
2025-03-29, 10:42
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det enda som fortfarande är helt säkert är en bankbok dvs för att alls en överföring ska ske, så måste man fysiskt ta boken och gå till banken, samt stå i kö och ordna transaktionen.
Det enda dilemmat är att försvinner boken, så är det en hopplös process att komma åt de pengarna på kontot för någon inklusive kontohavaren.
Det märkliga är dock att på det gamla sättet så är det långt säkrare, men långt krångligare och på det nya långt osäkrare, där det många gånger kan gå alldeles för snabbt än vad det borde.
Har själv ett konto på bok som försvunnet, men det problemet lobbar jag över till någon annan i framtiden, vem det nu ska vara. På det kontot är i varje fall pengarna mer säkra än Fort Knox.

Jo och de gamla har också mer det synsättet. De vill inte föra över pengar från spar för då tappar de ränta. Mer som det var förr. Man satte pengar på spar för längre tid, som inte går att komma åt på direkten. Numera är det ju ingen skillnad. Att sätta pengar på spar kan dock skydda dom i tanken. De vill inte på direkten föra över pengar från spar för det kan sabba räntan, och var som sagt en svår sak förr.

Jag menar det absolut bästa är väl sätta in pengarna i fonder. Då kommer det åtminstone ta en bankdag minst innan dessa pengar kan överföras.
Senast redigerad av Zaedrews 2025-03-29 kl. 10:59.
Citera
2025-03-29, 10:57
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Svara inte på okända nummer.

Denna har jag präntat in i morsan. Också lärt henne hur hon sen copy/pastar in det i google för att kolla upp vem det var. I 99 av 100 fall så är det, som vi alla vet, ett nummer med varningsflagg enligt "vem ringde?" eller vad siterna man hamnar på nu heter.

Edit: Har naturligtvis förståelse för att detta inte fungerar om ens päron är dementa.
Citera
2025-03-29, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Sen kan man undra, var är övervakningssamhället när vi behöver det. En avsändare som skickar ut tusentals "hej det är din dotter, kan du snabbt swisha tiotusen kronor" i olika riktningar dvs klassiskt "it's me" bedrägeri borde få sin korrespondens granskad, strypt och sökas upp av insatsstyrkan. Vi befinner oss i en tid mellan olika typer av teknikutveckling. De som utsätts skulle må bättre av gammaldags sätt att sköta sin ekonomi och kontakt med närstående. Samtidigt är inte samhällets och bankernas övergripande skyddsystem ikapp och ens halvmogna. På individnivå är problemen att det inte sker över en natt, utan en del äldre (eller tidigare än så) kan långsamt bli mindre skärpta i huvudet.

Det finns ett nummer att rapportera bedrägliga SMS till 7726, det stavade SPAM, med de gamla tangenterna:

"Många operatörer har egna nummer dit man kan anmäla bedrägerier. Men för att förenkla för kunderna har operatörerna skapat ett gemensamt kortnummer, 7726, så att alla misstänkta sms enkelt samlas på ett ställe. Det möjliggör att fler fall kan upptäckas och att alla operatörerna kan agera samtidigt."

https://www.konsumentverket.se/konsumentratt/bluff-sms-och-bluffmejl/

Men man kan ju tycka att sådant som är uppenbart bluff skulle stoppas utan anmälan.
Senast redigerad av Overpass 2025-03-29 kl. 11:07.
Citera
2025-03-29, 11:13
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Denna har jag präntat in i morsan. Också lärt henne hur hon sen copy/pastar in det i google för att kolla upp vem det var. I 99 av 100 fall så är det, som vi alla vet, ett nummer med varningsflagg enligt "vem ringde?" eller vad siterna man hamnar på nu heter.

Edit: Har naturligtvis förståelse för att detta inte fungerar om ens päron är dementa.

Sjuka är behöver inte vara dementa. Fan har ju ofta fått min farsa att inte ringa upp. Kolla numret först. det går till ett callcenter. Men enligt han de kanske ville något viktigt...

Det är inte dementa utan mer som när någon ringer är det viktig osv. Perfekta offer med andra ord.
Citera
2025-03-29, 11:14
Medlem
För några dagar sedan fick jag ett SMS, där stod att mitt paket kommit, men att adressen var otydlig. Jag hade inte beställt något just då och blev misstänksam eftersom det inte stod något namn på förtaget som skulle ha skickat paketet. Min kompis hade en vecka före fått ett likadant SMS. Så jag klickade inte på länken. Det kom upp ett meddelande i telefonen om att avsändaren inte finns i min telefonbok och vill jag rapportera meddelandet som skräp till Apple? Ja, det ville jag, så jag klickade på den, och då försvann SMS:et.

Hur har ni som har andra telefoner?
Citera
2025-03-29, 11:20
Medlem
Citat:
Sjuka är behöver inte vara dementa. Fan har ju ofta fått min farsa att inte ringa upp. Kolla numret först. det går till ett callcenter. Men enligt han de kanske ville något viktigt...

Det är inte dementa utan mer som när någon ringer är det viktig osv. Perfekta offer med andra ord.

Konsumentverket har ett förslag på att förbjuda telefonförsäljning, om det inte finns något avtal först.

Vad tror ni, skulle det vara effektivt? Det verkar som att det ringer många till er och era föräldrar?
Citera
2025-03-29, 11:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Konsumentverket har ett förslag på att förbjuda telefonförsäljning, om det inte finns något avtal först.

Vad tror ni, skulle det vara effektivt? Det verkar som att det ringer många till er och era föräldrar?

Finns ju redan regler. De som vill luras bryr sig ju inte om regler. Har ju fått mina päron att åtminstone installera True Caller. Dvs om det lyser rött svara inte! Det är spam och båg. Men ändå. De fattar ju inte ens att skriva på Facebook...

Lägg fan på! Skriker man när man då kommer i tillfälle att höra en av ens päron i samtal med dessa bluffare...

Samtidigt är det ju högst bekalgeligt. Vi har en generation som tror det bästa av folk. Vill svara i telefon. Sedan den nya som vet bättre. Det är bara scam och skit. Det är ändå lite sorgligt.
Senast redigerad av Zaedrews 2025-03-29 kl. 11:34.
Citera
2025-03-29, 11:32
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

Annars är det ju skit för det mesta. De har aldrig gjort något. Fastän man ju ser det direkt. Installerat skit i sina mobiler/datorer. Svarar alltid på mobilen fastän skärmen lyser rött. Kan ju vara något viktigt...

Har dom Bankid?
Förstår dom vad BankID är och funktionen?

Har själv haft detta problem , nu hade personen ej Bankid som tur var utan det var kortet som länsades på ett antal tusen, det var riktigt ful gjort bedragaren ringde och låtsades vara från Banken (som jag förstod det men ej lätt få ur pga minnesproblem och ej riktigt vid sinnes bruk) och "någon " skulle komma kolla på kortet, vilket hände och kortet stals från personen hand samt bedragaren stack direkt och tog ut.
Polisanmäldes och utredes av Polisen men fanns inget gå på mobil nr ej reggat (kontankort troligen) ingen kamera vid denna bankomat heller.

Banken ersatte inte ett öre trots deras fagra löften i TV och media att äldre skall gå lottlösa.

Personen förstår bättre nu att det är bara bedragare som ringer om det ej är släktingar.

Ser nu till att det bara är max 600 kr på kortet.
INGA Bankuppgifter eller liknande papper får finnas hos personen, dom har jag.( ifall bedragare skulle få för sig göra hembesök)
Kommer troligen ta kortet med och enbart ge kontanter 500 kr åt ggr till personen då hemtjänsten som handlar åt den bara vill ha kontanter.
Citera
2025-03-29, 11:32
Medlem
Onanikrems avatar
Ta bort sig från Ratsite, Hitta, Eniro, Birthday osv.
Ringer typ aldrig telefonnazare indisk Microsoft support eller annat oknytt till mig. Vet de inte jag finns så är chansen stor de inte ringer mig. Skulle min läkare, bank, försäkringsbolag osv. ringa mig vet de rimligen vad jag heter.

Hänt någon gång de där afrikanerna ringt en signat och lagt på i hopp om att man skall ringa upp.
Citera
2025-03-29, 11:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Har dom Bankid?
Förstår dom vad BankID är och funktionen?

Har själv haft detta problem , nu hade personen ej Bankid som tur var utan det var kortet som länsades på ett antal tusen, det var riktigt ful gjort bedragaren ringde och låtsades vara från Banken (som jag förstod det men ej lätt få ur pga minnesproblem och ej riktigt vid sinnes bruk) och "någon " skulle komma kolla på kortet, vilket hände och kortet stals från personen hand samt bedragaren stack direkt och tog ut.
Polisanmäldes och utredes av Polisen men fanns inget gå på mobil nr ej reggat (kontankort troligen) ingen kamera vid denna bankomat heller.

Banken ersatte inte ett öre trots deras fagra löften i TV och media att äldre skall gå lottlösa.

Personen förstår bättre nu att det är bara bedragare som ringer om det ej är släktingar.

Ser nu till att det bara är max 600 kr på kortet.
INGA Bankuppgifter eller liknande papper får finnas hos personen, dom har jag.( ifall bedragare skulle få för sig göra hembesök)
Kommer troligen ta kortet med och enbart ge kontanter 500 kr åt ggr till personen då hemtjänsten som handlar åt den bara vill ha kontanter.

Jo de har BankID. Är ju numera närmast ett måste om man vill boka tid för tex vaccination. Har ju lönlöst försökt förklara allt detta. De är från en annan generation helt enkelt. De tror inte folk kan lura dom, sedan tror de ärligt om någon skulle lura dom att svenska polisen skulle bry sig.

De kommer ju bli medvetna om detta. Om de polisanmäler. Sedan några dagar efter får ett brev om utredningen nedlagd. Möjlig GM kan inte spåras...

Just där kan polleten trilla ner. Min morsa tex blev lurad anmälde. Trodde nu skulle polisen bry sig. Fick ett papper att det var nedlagt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in