2025-03-28, 22:22
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anymore66
Anlände till Thailand för 3 dagar sedan. Sov i princip hela resan hit. Samt nästan hela 6 timmar i bilen vi färdades till hotellet.
Somnat vid 05 för att sedan vakna 07, var vaken till 10 för att sedan somna och vakna vid 12. Hållt mig aktiv hela dagen för att sedan vid 22 tiden tagit 1st 10mg diazapem. Sov i 10min och kunde ej somna om så tog en till 10mg. För ungefär 3h sedan. Nu är klockan 02:00 och är helt klarvaken är det bäst att bara dygna för att sedan hålla sig aktiv hela dagen imorgon för att kunna få en ordentlig sömn från 23-08? Eller har ni några andra bättre tips? Rest till thailand tidigare men aldrig haft detta problem.

Fjant. Du har varit i Thailand i 3 dygn. Tagit Diazepam 2 ggr. Hur ska du göra nu? Är det bäst att dygna?
Ska du jobba imorgon eller ska du flyta vidare? Belasta inte etern med nonsens din pundare.
Citera
2025-03-29, 03:14
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
Tvärtom för mig.

Säg till exempel att du skall flyga hem till Sverige från New York med SAS direktflyg som avgår från Newark kl. 17:30 lokal tid. Detta flyg landar kl. 07:25 på Arlanda.

För mig som aldrig kan sova på flygplan innebär det att man har varit i farten i USA en hel dag innan ombordstigning. Man landar sedan på morgonen i Sverige och förväntas sedan hålla sig vaken hela dagen fram till läggdags, det blir bra många vakna timmar.

Tycker dessutom att man blir mer känslig för tidsomställningar med åldern. Har redan börjat gruva mig för sommartidsomställningen nu i helgen...
Att du har problem att hålla dig vaken när du inte sovit på planet till Sverige beror inte på jetlag, utan på sömnbrist. Att hålla sig vaken på nattflyget från USA till Europa är tvärtom ett välkänt knep för att minimera jetlag, eftersom tröttheten kommer hjälpa dig att somna i tid på kvällen när du är i Europa.

Jag hade i min ungdom ett jobb där jag skulle flyga halvvägs runt jorden någon gång i månaden. I början var jetlag verkligen jobbig. Men kollegor sa till mig att jag snart inte kommer känna av den. Och det stämde, efter ett tag var den som bortblåst. Även nu, trots att jag inte reser interkontinentalt särskilt ofta, känner jag sällan av jetlag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in