2025-03-28, 07:48
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Den här regeringen har tagit initiativ till de nödvändiga ändringar som skulle möjliggöra upphövande av medborgarskap (SOU 2025:2). Om allt går som det ska är grundlagsändringen på plats den 1 januari 2027.

Ok. Tack.
Citera
2025-03-28, 09:15
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Den här regeringen har tagit initiativ till de nödvändiga ändringar som skulle möjliggöra upphövande av medborgarskap (SOU 2025:2). Om allt går som det ska är grundlagsändringen på plats den 1 januari 2027.

Bara en utredning än så länge (som allt annat på invandringsfronten). För att det ska kunna träda i kraft 2027 så måste den första omröstningen komma under de närmaste 18 månaderna.
Citera
2025-03-28, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Det blir vinst på sikt och tänk på vilket spännande samhälle vi får.

Stämmer, lätt att bli arg över denna händelse men på sikt är det en vinst med alla nya medborgare.
Citera
2025-03-28, 09:23
Medlem
Det är okej, det finns säkert någon högutbildad ukrainska som pratar flytande svenska, har jobb och betalar skatt som vi kan utvisa istället.
Citera
2025-03-28, 11:15
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Bara en utredning än så länge (som allt annat på invandringsfronten). För att det ska kunna träda i kraft 2027 så måste den första omröstningen komma under de närmaste 18 månaderna.
Att den första omröstningen i riksdagen hålls och går igenom, det utgår jag ifrån. Eftersom det involverar en grundlagsändring går det ju inte snabbare bara för att man håller den första omröstningen tidigt i mandatperioden. Då kan man lika gärna schemalägga den första omröstningen relativt sent i mandatperioden, och fokusera på mer brådskande saker först.
Citera
2025-03-28, 11:51
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Att den första omröstningen i riksdagen hålls och går igenom, det utgår jag ifrån. Eftersom det involverar en grundlagsändring går det ju inte snabbare bara för att man håller den första omröstningen tidigt i mandatperioden. Då kan man lika gärna schemalägga den första omröstningen relativt sent i mandatperioden, och fokusera på mer brådskande saker först.

Jag tvivlar dock starkt på att det öht går till omröstning. Som så mycket annat när det gäller Tidögängets "paradgimskifte" kommer det bara rinna ut i sanden när utredningen är klar. SD har ju t.om. själva sagt att de inte vill dra in några medborgarskap.
Citera
2025-03-28, 12:30
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Jag tvivlar dock starkt på att det öht går till omröstning. Som så mycket annat när det gäller Tidögängets "paradgimskifte" kommer det bara rinna ut i sanden när utredningen är klar. SD har ju t.om. själva sagt att de inte vill dra in några medborgarskap.
Men du, om du känner så, ska vi inte göra ett vad av det hela? Om vi når fram till riksdagsvalet september 2026 utan att riksdagen har fattat det första beslutet att ändra i RF 2:7, då skänker jag en tusenlapp till en välgörenhetsorganisation du föreslår. Annars skänker du en tusenlapp till en välgörenhetsorganisation jag föreslår. Vad säger du? Är du på?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in