Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-03-27, 13:12
Medlem
Traveller7s avatar
Koksalt och olivolja xtra virgin. Med lite sterilt vatten.
Kan det vara bra?
För att lindra symptom vid förkylning och efter.
Och vård av nasala kaviteter övrig tid.
Får man be om tips?
Citera
2025-03-27, 13:26
Medlem
Saltvattenspray finns för 27:- på apoteket. Steril. Olivolja ska man inte ha i näsan.
Citera
2025-03-27, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Saltvattenspray finns för 27:- på apoteket. Steril.
Gör egen koksaltlösning hemma som får koka upp och förvara i kylen, kostar inga tusentals kr/liter som apotekets.
Citera
2025-03-27, 14:12
Medlem
Skippa oljan. Ska du ha olja i näsan, välj en helt smaklös, inte extra vargen!
Citera
2025-03-27, 14:53
Medlem
pn222jws avatar
Honung, pepparmyntste, en Vicks blå... i en dekokt - jag har aldrig testat - så det är bara ideer.
Citera
2025-03-27, 14:54
Medlem
Nässköljning är en gammal teknik som funnits sen 5000 år och har ursprung i Asien (Ayurveda). Näskanna eller nässpruta finns på apotek och hälsokostaffärer (Använder själv sprutan). 1 tsk salt till 5 dl vatten som är kroppstempererat (40 gr). Vägrar att använda nässpray som kan skapa ett beroende vid frekvent användning.
Citera
2025-03-27, 15:16
Medlem
Jordgubbes avatar
Trodde du skulle diskutera nån motsvarighet till adrenalin, för just den avsvällande effekten (det hade varit nåt nytt). Hett vatten under en handduk är ju gammal huskur. En udda variant med skumma ämnen fick du även tips om i Crocodile Dundee (hittar tyvärr ej klippet, från 80-talet).
Citera
2025-03-27, 17:17
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Skippa oljan. Ska du ha olja i näsan, välj en helt smaklös, inte extra vargen!
Låter klokast kanske.
Man kunde köpa nån sesamolja på apoteket till näsan. Open sesame 😏
Citera
2025-03-27, 17:19
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Honung, pepparmyntste, en Vicks blå... i en dekokt - jag har aldrig testat - så det är bara ideer.
Teet har jag. Ska brygga lite nu. Tack för omtanken.
Citera
2025-03-27, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Trodde du skulle diskutera nån motsvarighet till adrenalin, för just den avsvällande effekten (det hade varit nåt nytt). Hett vatten under en handduk är ju gammal huskur. En udda variant med skumma ämnen fick du även tips om i Crocodile Dundee (hittar tyvärr ej klippet, från 80-talet).
Men det tipset var nog lite dyrt

Vademekum ska det nog vara i vattnet.

Menthol ska iaf fungera men nu ska man kanske hitta på eget.

Vitlök och etticka i vatten kanske är bra i näsan

Det här var vanligast ✓

Senast redigerad av troligengud 2025-03-27 kl. 17:52.
Citera
2025-03-27, 17:48
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M101
Nässköljning är en gammal teknik som funnits sen 5000 år och har ursprung i Asien (Ayurveda). Näskanna eller nässpruta finns på apotek och hälsokostaffärer (Använder själv sprutan). 1 tsk salt till 5 dl vatten som är kroppstempererat (40 gr). Vägrar att använda nässpray som kan skapa ett beroende vid frekvent användning.
Ja finns mycket bra i Ayurveda om man vill hålla sig frisk utan moderna kemikalier... Tar lite längre tid för att återställa hälsa men mer harmoniskt för kroppen än den västerländska kemikaliska lösningen som skapa obalans och biverkningar.

Halvt OffTopic.
Kändisar på innekrogar kör visst med olika sorts "linor" för att hålla sina näsor rena
Inte att rekommendera.
Citera
2025-03-27, 18:00
Medlem
Själv köper jag c vitamin brus när jag börjar känna försylning symtom , det verkar fungera men det kan vara inbillning .

Men då måste det vara innan man är totalt försyld eller sjuk.

Då hjälper bara vila tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in