Intressant, inte tänkt på det scenariot. Självklart kommer det en dag när marknaden börjar stabilisera sig, och företag skiftar sin position till att göra vinst. Just nu misstänker jag att de flesta större företagen/delar av företag jagar marknadsandelar och försöker bli så stora som möjligt, de tillåts alltså blöda pengar. Riskkapital verkar det finnas gott om i branschen, så det kanske inte är så konstigt.
En inte helt olik jämförelse kanske är kanske i början av internet och webben, jag minns inte riktigt dotcombubblan dock, men kommer ihåg i början av 2000-talet, kanske närmre 2010-talet. Kommer ihåg saker som Yahoo Pipes, webben var relativt ungt. Men det fanns så mycket data att leka runt med. Jag som då inte lärt mig programmera fick upp ögonen för hur coolt det var att kunna leka runt med de RSS feed och aggregera dataflöden tillsammans. Allt var drag and drop bara. Och gratis, utan annonser. Det fanns en vision om att webben och internet var en plats där information skulle delas öppet och fritt, för att kunna aggregeras och bygga coola tjänster. Det var "Web 2.0". Helt plötsligt var webben inte bara till för att konsumera information. Utan användare skulle nu kunna bidra med content, och ofta kunna använda tjänsters data själva. Javascript och Ajax blev en grej, man kunde hämta information från en tjänst, och publicera/uppdatera den direkt på sidan, utan att en page refresh krävdes.
Det var sannolikt här jag fick upp mitt intresse för programering och webben. Såsmåningom lärde jag mig programmera och bygde små hemsidor for fun. Det var en rolig tid, helt klart.
Iprincip alla tjänster hade iaf ett RSS-feed. Bloggar, tidningar. Tjänster som twitter, google, Facebook, reddit hade iprincip öppna APIer. Det var bara att bygga på.
Såsmåningom mognade tjänsterna, och webben blev större än bara nördar som ville ha information. Då började problemen med spam, datakontroll och begränsad tillgång. Stora plattformar tog över och gjorde webben mer stängd, vilket minskade friheten att fritt kombinera och använda data som tidigare.
För några år sedan när Reddit skulle börsnoteras, stängde de iprincip ner sitt gratis API, twitter gjorde något liknande. Jag förstår det ur ett företagsperspektiv. Framförallt när AI blev stort, de gav iprincip bort gratis data till företag som Open AI att träna sina modeller på, men det var helt klart ett tråkigt steg bort från den öppna webb jag växt upp med.
Det vart ett långrandigt inlägg, men det jag försöker säga är att när nu AI-branschen väl mognar och blir något mer stabil. Så är det nog inte så ossanolikt att vi ser saker som ads, sämre/ingen access till gratismodeller. Och att de riktigt bra modellerna börjar kosta betydligt mer pengar. Jag har inte koll på vilka deals som finns för större företag etc. Men jag gissar att det relativt sett till en anställd fortfarande är ganska billigt. Och gör det väldigt attraktivt för företag inom branscher där LLMs riskerar/har möjlighet att på riktigt konkurera ut jobb.
Jag tycker fortfarande gratismodellen (den man får när man slår upp i use limiten) på chatgpt är riktigt bra för att vara gratis.
En farhåga är att modeller slutar släppas som open source och gratis. Många modeller är fortfarande öppna, som t.ex. LLaMA (Metas språkmodell), vilket möjliggör mycket, exempelvis att bygga vidare på modeller, träna dem vidare med egen data för ett specifikt behov, eller skapa agenter genom att koppla ihop olika modeller för att utnyttja deras olika styrkor. Till exempel kombinera en speech-to-text-modell med en resonerande språkmodell.
Man borde verkligen utnyttja den här tillväxtperioden iaf, och bygga något coolt och roligt.