2025-03-25, 02:23
Bannlyst
Jag använder VPN tillägg, om jag tex sitter på twitter/X, och använder det med vpn extension, sen stänger jag ner alla flikar och stänger ner chrome, sen öppnar chrome igen utan att gå in på nån sida, kommer till exempel twitter kunna se min ip adress eller cookies för att jag inte rensade historik och data innan?

För jag besöker ju inte twitter efter att jag öppnade chrome igen, men historiken finns där.
Citera
2025-03-25, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meldemilb
Jag använder VPN tillägg, om jag tex sitter på twitter/X, och använder det med vpn extension, sen stänger jag ner alla flikar och stänger ner chrome, sen öppnar chrome igen utan att gå in på nån sida, kommer till exempel twitter kunna se min ip adress eller cookies för att jag inte rensade historik och data innan?

För jag besöker ju inte twitter efter att jag öppnade chrome igen, men historiken finns där.

Ingen sida kan se någonting om du inte aktivt går till den sidan. Eller tror du att chrome på något sätt kontaktar sidor du besökt och skickar en massa data dit?
Citera
2025-03-25, 14:37
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meldemilb

Lite udda att använda VPN i en extension kan jag tycka. Om någon sida öppnar upp en extern applikation (vilket händer, med din tillåtelse, t.ex. Zoom, Teams och liknande) så kommer du läcka IP-nr till den externa applikationens server.

Observera också detta:
Do not use free browser VPNs unless you’re 100% sure about their privacy practices — many are sketchy.
Citera
2025-03-25, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Lite udda att använda VPN i en extension kan jag tycka. Om någon sida öppnar upp en extern applikation (vilket händer, med din tillåtelse, t.ex. Zoom, Teams och liknande) så kommer du läcka IP-nr till den externa applikationens server.

Observera också detta:
Do not use free browser VPNs unless you’re 100% sure about their privacy practices — many are sketchy.
Ska man skriva lite mindre hot och trakasserier så brukar snuten ge upp direkt när dom ser att det kommer från utlandet där dessutom vpn tillägget inte loggar nåt.
Citera
2025-03-25, 23:06
Medlem
Beror på hur tillägget är anpassat.

Om du alltid vill att en särskild webbläsare användas av VPN så kan du alltid installera en VPN som har split tunneling och aktivera för särskilda appar (i det här fallet en särskild webbrowser)

Alternativt kan du ha inlägget så att den alltid är online när du aktiverar den webbläsaren, se bara till att inställningarna är korrekt. En bra vana är att alltid ha ett bokmärke med en sida som avslöjar din IP adress så att du är säker att du surfar med korrekt uppkoppling (notera att se över din DNS leak, så att du använder VPN's eller cloudflare eller det du vill ha och inte din ISPs)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in