Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-03-24, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Det finns styrdokument i frågan: https://www.mfa.gov.cn/web/ziliao_674904/zt_674979/dnzt_674981/qtzt/twwt/twwtbps/202206/t20220606_10699029.html

Relevant citat:

Vad lovade Kina Hong Kong och hur blev det sedan?

Svårbegripligt hur naiva vissa människor är…
Citera
2025-03-24, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Wall Street Journal (WSJ): Kinesiska militären redo att i praktiken blockera Taiwan

Den amerikanska tidningen Wall Street Journal (WSJ) rapporterade den 23 mars att Kinas militär i praktiken har förberett en blockad av Taiwan och publicerade ett förväntat scenario baserat på intervjuer med deltagare i taiwanesiska krigsspel och militärexperter.

Fem steg i ett Taiwan-krigsscenario:

1. Luftangrepp

2. Upprättande av en belägring

3. Kinesiska kustbevakningens övertagande av tomrum

4. Avskiljning från omvärlden

5. Cybers isolering

Kinas försök att avskärma Taiwan från omvärlden:

Kina förväntas sätta in ett stort antal stridsflygplan, helikoptrar och drönare.

Operationen tros inledas med luftangrepp mot Taiwans militära anläggningar, hamnar, flygplatser och energiinfrastruktur.

Kinesiska militärens kapacitet:

Kinesiska flygvapnet: Cirka 1 900 stridsflygplan och 500 bombplan.

Kinesiska raketstyrkorna: Över 3 000 missiler.

Under attacken väntas kinesiska örlogsfartyg hålla avstånd från Taiwan för att undvika dess sjömålsrobotar samtidigt som de patrullerar runt ön.

Kinas hangarfartygsgrupper tros placeras sydost om Taiwan för att avskräcka USA och andra aktörer.

Kinas strategier för att förstärka blockaden:

Kinesiska ubåtar väntas placera ut sjöminor vid Taiwans viktigaste hamnar för att stoppa handelsfartyg.

Kinesiska fraktfartyg tros användas för att sabotera Taiwans undervattenskablar.

Taiwan bedöms vara sårbart för en blockad, då ön är starkt beroende av importerad energi (96 % av elen kommer från importerad olja, kol och naturgas) och 70 % av maten importeras.

Kina kan utnyttja detta genom att införa nya inspektionsregler för fartyg på väg till Taiwan, vilket möjliggör kvarhållande av energiråvaror och livsmedel.

https://www.wsj.com/world/china/china-is-ready-to-blockade-taiwan-heres-how-8cffdeb2

https://www.moneycontrol.com/world/china-prepares-for-taiwan-blockade-raising-global-alarm-over-possible-conflict-article-12973915.html ?classic=true

Kommer de verkligen att lyckas invadera Taiwan enligt rapporten? De flesta experter förutspår att ett krig mellan Kina och Taiwan kommer att bryta ut år 2027.

Personligen hoppas jag att kriget mellan Ryssland och Ukraina avslutas med en rysk seger i år, och jag ser fram emot det nya internationella evenemanget – kriget mellan Kina och Taiwan år 2027.

Självklart hoppas jag att Kina vinner kriget eftersom jag föredrar ett auktoritärt styre. Vad tycker ni? Kommer Kina verkligen att invadera Taiwan år 2027 enligt experternas förutsägelser?

Ser ut som Kinesen tvingar in Taiwan i ett hörn.
Enda sättet kommer vara att slå sig fri med kärnvapen.
Kan Taiwan ha tillgång till kärnvapen?
Citera
2025-03-24, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Vad lovade Kina Hong Kong och hur blev det sedan?

Det blev som överenskommet med britterna och helt enligt Basic law. Man ska inte tro allt vad västmedier skriver.
Citera
2025-03-24, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Kan Taiwan ha tillgång till kärnvapen?

Du får tänka dig tillbaka till Kubakrisen 1962 för att inse vad som skulle hända…
Citera
2025-03-24, 17:35
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Jag hoppas samma sak. Det ska bli intressant att se om massmedia lyckas få med sig alla Ukrainamupparna på båten den här gången också. ”Taiwans sak är vår”. Tjingtjongtjang eller hur motsvarigheten till Slava Ukraini kan låta? Min gissning är att det inte lär bli samma rusning i radhusen.

Naturligtvis kommer Kina att köra över Taiwan så att det stänker om det. Kineserna har heller inte Rysslands relativa omsorg om sitt broderfolk som gör att man medvetet tar det lugnt vid en invasion. Kineserna är en helt annan sorts best och kommer att drönarbomba öriket till smulor innan man ens sätter en känga i marken. Vi pratar alltså om världens till befolkningen största land mot en önation till ytan mindre än Irland och med en befolkning jämförbar med Kairos. Miljoner kommer att dö första veckan. Ukrainakonflikten kommer att framstå som ett gruff i förskolans kuddrum i jämförelse.

Ska som sagt bli intressant att se hur ivriga Västs boomergubbar kommer att vara över att sida med en sorts kineser mot en annan sorts kineser?

Boomergubbarna tänker och gör det som media och makthavare säger att dom ska tänka och göra.

Kampanjas det på samma sätt i media och det offentliga för stöd till Taiwan så kommer sannolikt engagemanget för Taiwan(dvs mot Kina) vara liknande engagemanget för Ukraina (dvs mot Ryssland) med reservation att boomergubben egentligen bryr sig betydligt mer om hudfärg än vad han står för.
Citera
2025-03-24, 17:37
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Wall Street Journal är Kamratposten för USA:s utrikes- och försvarsdepartement. Ta deras nyheter om Taiwan med en nypa salt, förmodligen handlar detta (som vanligt) om att trissa upp lite krigshets för att motivera nästa försvarsbudget, och källan är förmodligen (har inte läst artikeln eftersom jag liksom 99,9% av befolkningen inte prenumererar på WSJ, Einstein ) som vanligt "anonymous intelligence sources" vilket betyder en insider från Pentagon/Langley.

Kina har föga anledning att invadera Taiwan. Det skulle smaka lite och kosta mycket, och Taiwan fungerar bättre som ett propaganda-verktyg för den inhemska opinionen.
Wall Street Journal är den största tidningen i landet. Alla tidningar citerar anonyma källor när de rapporterar om militära spekulationer. Men i den här artikeln talar de även med namngivna experter från välrenommerade organisationer såsom CSIS och Chatham House.

Jag tror för övrigt att Kina har väl all anledning att försöka ta Taiwan om de bedömer att USA inte kommer gå in.
Citera
2025-03-24, 19:00
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Jag hoppas samma sak. Det ska bli intressant att se om massmedia lyckas få med sig alla Ukrainamupparna på båten den här gången också. ”Taiwans sak är vår”. Tjingtjongtjang eller hur motsvarigheten till Slava Ukraini kan låta? Min gissning är att det inte lär bli samma rusning i radhusen.

Tror du inte folk kommer bry sig mer om detta, än Ukraina, när de inser att de inte kan köpa TV, telefoner och kylskåp längre, och vi inte längre kommer kunna bygga lastbilar för att köra maten till städerna.
Citera
2025-03-24, 19:03
Medlem
Svavelbryggas avatar
Kina har haft klara planer för invasion av Taiwan sen inbördeskriget tog slut, regelbundet uppdaterade. Det är sånt stormakter och framförallt supermakter gör. USA har säkerligen flera alternativa planer för hur de skulle invadera alla länder i världen om de villhöver. Kina nöjer sig nog med närområdet.

Men ja krigspropaganda. Klart att Europas ungdomar ska gå i krig för att världens bästa chipfabrik råkar ligga på en rest från kinesiska inbördeskriget.
Citera
2025-03-24, 19:06
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Made in China. Ja, vi vet vad det innebär. Historiken kring Kinas krigande visar ju på bra resultat, eller...

Jag hoppas på ett rejält oväder även denna gång, när de ger sig iväg, som varje gång innan när Kineserna samlat ihop en rejäl flotta för att ta Japan.
Citera
2025-03-24, 19:16
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det finns tyvärr några saker som talar för att Kinas bästa tidsfönster att påbörja aggressivitet mot Taiwan på allvar är inom närmaste året.

1. Tramp-administrationen
Extremt protektionistisk och lär försöka hålla USA utanför till varje pris. Trumps makt är som allra störst just nu innan mellanårsvalet hösten 2026.

2. Ukrainakriget & Gazakriget

Man vill passa på medan båda dessa pågår, vilket gör att man lite smyger under radarn relativt sätt.
Citera
2025-03-24, 20:05
Medlem
Taiwaneserna ser sig som Taiwaneser inte Kineser.
Citera
2025-03-24, 20:09
Hoppas jag får starta en tråd om "Kinas militära flopp i Taiwan".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in