2025-03-24, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Grunden i mänsklig existens är att vara social. På detta viset är den nutida svensken dysfunktionell och måste ändra på sig om det ska finnas svenskar i framtiden.
Ja kanske men det svårt ändra folk eller ? Blygga ,sociala,introvert fobi mm människor vill egentligen inte vara ensamma men har inget val 🙄
Citera
2025-03-24, 18:39
Medlem
Svensken är ju social, invandrare sluten i egen krets... Vilken invandrare släpper ut sin dotter på disco tex.
Citera
2025-03-24, 18:41
Medlem
Båda är väl blattar?

Nazistpysslingen Nick AKA "väldens längsta dvärg", båda hans föräldrar är från Iran. Han är född här och tror sig därmed vara mer värd än andra blattar.
Sånt främjar knappast inte integration.

För att anknyta till din rubrik.
Självklart så underlättar inte whitetrashsvennars rasism integration.
Det smartaste man som vit svensk kan göra är att umgås med invandrare från andra kulturella sfärer och lära dom vad som är svensk kultur och svenska sedvänjor.

Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
Jag tittade på debatten mellan Arg Blatte och Nick Alinia i morse på Riks och blatten är ju känd för sin kritik mot svenskar och svensk kultur men han fick mig att fundera ganska mycket på detta.

Han menar att vi svenskar är för hårda mot invandrare som "vi" har lockat hit och tagit emot med öppna armar. I stället för att få drömlivet de alltid blivit utlovade så trängs de ihop i små trånga lägenheter och blir placerade i samma stadsdelar. Nick menar att det är invandrarna själva som söker sig dit, till sina egna, medan blatten menar att dom blir placerade där mot sin vilja och får därmed inte ens en chans att integreras med oss svenskar.

Blatten säger också att han har pratat med väldigt många invandrare som VILL integreras och bli polare med svenskar men att svenskarna är för osociala och svåra att komma nära. Han menar att vi svenskar föredrar att sitta ensamma utan vänner i en mörk lägenhet och spela tv-spel framför att umgås med andra. Det ligger ju lite i vår natur att inte vilja umgås med fler än nödvändigt. Är det så fel?

Är det så att vi svenskar inte ens har gett invandrarna en chans att förenas med oss? Svensken flyttar ju så fort det börjar bli för många invandrare på gatorna. Borde vi även bli bättre på att rikta kritiken mot den kravlösa invandringen i stället för invandrare som individer som kanske gör sitt bästa för att bli en del av Sverige?
Citera
2025-03-24, 18:41
Medlem
Man har ett eget ansvar när man flyttar till ett nytt land. Men dom är inte intresserade, dom har inget intresse att söka sig till svenskar eller bli svensk. Enda gången dom blir svensk är om det finns fördel för dom först då blir dom helt plötsligt svenskar. Det är klart det finns invandrare som tar tag i saken och det är dom som andra blattar kallar för husblattar. Störst problem är islam, den är raka motsatsen till svensken.

Sverige hade ju kunnat tvångs asimilera dom men svenska politiker är inte intresserad av sådant dom vill hellre att vi ska vara splittrade.
Citera
2025-03-24, 18:43
Medlem
Det är invandringspolitikens fel att integrationsprojektet misslyckades.
Vad trodde man skulle hända ifall man placerar alla invandrare i samma miljonprogram?..
Jag är uppvuxen i ett kritvit småort utanför "storstad" och det var endast ett fåtal personer i skolan med invandrarbakgrund. Dessa växte upp och blev som vilken annan svennebanan som helst.
Så integrerar man invandrare.
Citera
2025-03-24, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Det så majoriteten av svenskarna vill inte ens umgås med svenskar ! Varför skulle de vilja umgås med invandrarna ?

Och vad är problemet låt alla umgås med vem de vill ?

Integration innebär ju lite mer än att umgås
Citera
2025-03-24, 18:57
Medlem
Citat:
Jag tittade på debatten mellan Arg Blatte och Nick Alinia i morse på Riks och blatten är ju känd för sin kritik mot svenskar och svensk kultur men han fick mig att fundera ganska mycket på detta.

Han menar att vi svenskar är för hårda mot invandrare som "vi" har lockat hit och tagit emot med öppna armar. I stället för att få drömlivet de alltid blivit utlovade så trängs de ihop i små trånga lägenheter och blir placerade i samma stadsdelar. Nick menar att det är invandrarna själva som söker sig dit, till sina egna, medan blatten menar att dom blir placerade där mot sin vilja och får därmed inte ens en chans att integreras med oss svenskar.

Blatten säger också att han har pratat med väldigt många invandrare som VILL integreras och bli polare med svenskar men att svenskarna är för osociala och svåra att komma nära. Han menar att vi svenskar föredrar att sitta ensamma utan vänner i en mörk lägenhet och spela tv-spel framför att umgås med andra. Det ligger ju lite i vår natur att inte vilja umgås med fler än nödvändigt. Är det så fel?

Är det så att vi svenskar inte ens har gett invandrarna en chans att förenas med oss? Svensken flyttar ju så fort det börjar bli för många invandrare på gatorna. Borde vi även bli bättre på att rikta kritiken mot den kravlösa invandringen i stället för invandrare som individer som kanske gör sitt bästa för att bli en del av Sverige?

Eh, om det nu är sådan svenskarna är - då är det väl rimligen det de skall försöka integrera sig in i. Det låter lite som att han far efter att svenskarna skall anpassa sig.
Citera
2025-03-24, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Integration innebär ju lite mer än att umgås
Att träffas ,umgås ,jobba ihop är första steget ?

Men ja invandrare ska själva lära sig reglerna,lagarna så mycket som möjligt !

En arg blatte pratar om de som "stöder",jobbar,tjänar en massa pengar på invandrare men bor 20 km långt från de minst 😀

Som jag har uppfattat det !
Citera
2025-03-24, 19:26
Medlem
Man tar seden dit man kommer och anpassar sig till den nya kulturen och det nya landet. Gör man inte det får man skylla sig själv om man inte blir "integrerad". Komma hit, få allt och sedan kräva att vi ska anpassa oss? Tack men nej tack.
Citera
2025-03-24, 19:28
Medlem
Citat:

Det är invandrarnas fel såklart! Det verkar som att dom tror att dom ska kunna umgås utan att anpassa sig. Dessutom är många obildade och kanske inte tillräckligt intelligenta. Svenskarna är ju rätt selektiva även i umgänget med andra svenskar och vandrar inte hur som helst mellan samhällsklasserna. Finns dock invandrare som lyckas anpassa sig och bli en del av det svenska samhället och då har dom oftast god utbildning, bryr sig lite eller inte alls om religion, behärskar svenska språket och väljer att uppfostra sina barn på svenskt sätt (gör minimal skillnad på söner och döttrar)
Citera
2025-03-24, 20:21
Medlem
På sätt och vis är det vårat eget fel att integrationen misslyckats ,vi skulle redan från början ställt krav på att dom måste lära sig språket , lära sig vilka lagar som gäller , förstå och acceptera kulturen dom valt att flytta till.
Om man flytt från krig och/eller förtryck borde man väl känna en viss tacksamhet över att ha blivit räddad från dessa fasor och tycka att en anpassning till den nya kulturen är rimlig
Citera
2025-03-24, 20:26
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Ja och nej...jag håller nog dels med blatten, att komma in i ett svenskt kompisgäng är helt otroligt svårt även om man kan språket och har väldigt närliggande kultur, svenskar är väldigt inåtvända och ängsliga.
När jag var invandrare i Sverige under nästan 20 år hade jag betydligt fler invandrarkompisar än svenska kompisar, även fast jag är vit och talar svenska på en nivå där jag kan diskutera Strindberg obehindrat.
Dock tror jag att mina problem hade varit identiska om jag flyttat från Göteborg till Stockholm ensam som vuxen, samma problem hade funnits då, så det handlar inte om xenofobi per se, men svenska sammanhang är väldigt svåra att komma in i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in