2025-03-21, 14:27
Medlem
ReijoHervonens avatar
Om inte Europa duger så är det bara att flytta till Ryssland eller Nordkorea. Du verkar gilla den typen av länder så det är obegripligt varför du stannar i Europa som du verkar hata?
Citera
2025-03-21, 14:28
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Nu är ju visserligen Trump en dåre men hur tror du han ska kunna få med sig USA´s befolkning på idén att anfalla europa?

Indien är en demokrati och har inget intresse av ett europa i lågor, kina vill inte heller ha något som rubbar deras handel.

Du kan hälsa dina chefer att europa kommer aldrig mer att göra sig beroende av ryzzk energi så iden med att återuppbygga nordstream och kapa ukrainas kärnkraftverk kommer inte funka.

Ryzzland producerar inget av värde för oss!
USA och Ryssland delar ju upp Ukraina nu vid förhandlingar i Saudi där inte ens Ukraina fick vara med i starten. Trupper vågade inte den fege Biden skicka.

USA tog västra Ukraina på Maidan 2014.

Jag tror inte heller att många går på att ni kallar de som försvarar Europa och Sverige för ryssar.

Hotet mot oss kommer från både ryssar och USA. De samarbetar dessutom numera.
Citera
2025-03-21, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tråden handlar inte om sökmotorer. Vi skall ha goda relationer med alla stormakter och andra länder. Vi skall inte isolera oss. Men EU vill isolera Europa.

Vi skall kunna se hur Rysslands och Kinas Internet ser ut för att öka förståelsen mellan folken. Idag finns det översättningsprogram som klarar det.

Påhittade argument om att jag skulle föredra diktaturer. Vi skall ha så bra relationer med så många länder som möjligt.
Det är inte så lätt att ha goda relationer med länder som vill invadera oss och ta ifrån oss vår frihet.

Du har väl inte missat faktumet att Putin är en renodlad imperialist? ”Ryssland har inga gränser” stod det på hans valaffischer förra året.
Citera
2025-03-21, 14:30
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Om inte Europa duger så är det bara att flytta till Ryssland eller Nordkorea. Du verkar gilla den typen av länder så det är obegripligt varför du stannar i Europa som du verkar hata?
Tvärtom försvarar jag de europeiska länderna mot bl.a. Ryssland
Citera
2025-03-21, 14:30
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Nu är ju visserligen Trump en dåre men hur tror du han ska kunna få med sig USA´s befolkning på idén att anfalla europa?

De kan ju alltid dra en lögn om att landet Europa tillverkar otillåtna kemiska stridsmedel i baracker. Det funkar alltid.
Citera
2025-03-21, 14:31
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Det är inte så lätt att ha goda relationer med länder som vill invadera oss och ta ifrån oss vår frihet.

Du har väl inte missat faktumet att Putin är en renodlad imperialist? ”Ryssland har inga gränser” stod det på hans valaffischer förra året.
Vilken bedömning du än gör är det bättre att inte lägga sanktioner mot vår mäktige granne i öster.
Citera
2025-03-21, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Fullständig spekulation/konspiration/tanke från min sida., men

Tänk ett scenario där USA och Ryssland splittrar Europa sen delar det mellan sig likt Hitler och Stalin gjorde Polen och sen anfaller USA från väst och Ryssland från öst?

Kanske låter helt sjukt, men med tanke på att Trump verkar ha mer likheter med Putin än han har med EU/Europa skulle detta domedags scenario inte förvåna mig. Dock skulle det även krävas att Trump monterar ner demokratiska institutioner över tid samt troligtvis måste få mer tid genom en 3dje term osv

Som sagt; fullständig domedags speculation där vi förlorar vår demokrati och står chanslösa men för mig inte totalt uteslutet. Fast många steg för steg skulle behövas Sorgligt nog.

Vem skulle hjälpa Europa i en sådan sits? Då är man rökt.

Det främsta som talar emot är ju att vi inte har så mycket att ta egentligen om man tänker på det. Tjänar mer på att handla än att ta över och kontrollera men men. Konspiration på hög spinn

Trump liknar Putin, det håller jag med om. Men tror inte Trump kan svälja mer än Grönland, Kanada, Panama och Gaza. Denna mandatperioden.
Citera
2025-03-21, 14:34
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Hur tänker du där, USA har väl alltid stått på Rysslands sida då det varit krig i Europa? Det är naivt att tro att dom skulle göra annat nu.

USAs målsättning har alltid varit att bryta ner Europa och hålla det svagt. Då attackerar man det största ekonomiska hotet, som är Tyskland/EU. Ryssland är ett U land idag, imorgon och om hundra år, USA ser gärna att ryssarna ökar sitt inflytande i Europa då dessa mongoler aldrig kommer att bygga upp nått av värde.
Citera
2025-03-21, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Exakt.

Ungefär så gjorde USA och Sovjet efter andra världskriget.

Ungefär så skedde med Ukraina.

Nästa gång kan det bli Europa som delas igen.

Därför måste vi sträva efter bra relationer även med stora skurkstater som USA och Ryssland.

Att bojkotta stadsdelens maffialedare är inte att rekommendera.
Nej, man vill inte ha en repris av det kalla kriget (oavsett var gränsen mellan de båda blocken skulle gå) men jag vill inte heller ha en tung EU-Superstat kontrollerad från Paris och Bryssel som motvikt till det. Då betyder det bara att man offrar den levande demokratin, och i längden också mycket av Europas kulturella egenart. Dessutom har EU-toppen de senaste tjugo åren i stort sett varit ett slags underbossar till USA. Så kan vi inte fortsätta ha det.

Det nuvarande EU-konceptet (ett slags kvasifederalt och VIP-ifierat "United States of Europe") är kört, menar jag. Det kommer aldrig att vitalisera Europa utan i längden gör det oss bara till underlydande under USA. Vi behöver ingen superstat, däremot en gemensam marknad och en mer flexibel modell för samarbete.
Senast redigerad av HepCat-X 2025-03-21 kl. 14:51.
Citera
2025-03-21, 14:38
Medlem
wwrs avatar
USA behöver inte sätts in trupper mot Europa. Det räcker att USA går ur Nato, som planerat och sätter in sitt väl inarbetade nätverk av femtekolonnare i Europa.

USA kontrollerar redan Europa genom storföretagen som kontrollerar EU.

Tyskland går på vindkraft och Putler kan bara marschera in en vindstilla dag etc.
Citera
2025-03-21, 14:39
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nej, man vill inte ha en repris av det kalla kriget (oavsett var gränsen mellan de båda blocken skulle gå) men jag vill inte heller ha en tung EU-Superstat kontrollerad från Paris och Bryssel som motvikt till det. Då betyder det bara att man offrar den levande demokratin, och i längden också mycket av Europpas kulturella egenart. Dessutom har EU-toppen de senaste tjugo åren i stort sett varit ett slags underbossar till USA. Så kan vi inte fortsätta ha det.

Det nuvarande EU-konceptet (ett slags kvasifederalt och VIP-ifierat "United States iof Europe") är kört, menar jag. Det kommer aldrig att vitalisera Europa utan i längden gör det oss bara till underlydande under USA. Vi behöver ingen superstat, däremot en gemensam marknad och en mer flexibel modell för samarbete.
Du har ju rätt men det är inte du eller jag som kontrollerar EU.

Leyen själv säger att hon inte hittar en högre växel för EU.
Citera
2025-03-21, 14:42
Medlem
wwrs avatar
Det kan faktiskt bli som i Ukraina fast med hela Europa.

Putler får ta de östliga länderna som har liknande kultur.

Och vi i väst har redan fallit till USA lika djupt som Kiev på Maidan.

Att USA backar en liten bit nu är bara för att slippa kriga. De "hjälper" oss säkert när kriget redan är över. De amerikanska storföretagen släpper aldrig greppet om vår ekonomi. Våra lån till storfinansen.
Senast redigerad av wwr 2025-03-21 kl. 14:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in