2026-08-04, 16:48
Medlem
Vem fan vill kriga.. nä jag vill inte kriga, ingen normalt funtad människa vi kriga.

Men hade det gällt att försvara mina barns rätt att få leva i ett fritt samhälle mot en förtryckande diktatur så hade jag gjort det ändå trots att vårat samhälle har en del brister.
Citera
2026-08-04, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolk
Vem fan vill kriga.. nä jag vill inte kriga, ingen normalt funtad människa vi kriga.

Men hade det gällt att försvara mina barns rätt att få leva i ett fritt samhälle mot en förtryckande diktatur så hade jag gjort det ändå trots att vårat samhälle har en del brister.
Verkar finnas massvis med villiga soldater här i tråden. Men jag förstår hur du tänker.
Citera
2026-08-24, 03:49
Medlem
En intressant observation jag har sett är att det är mycket gamlingar som har åsikten "JAG SKULLE FAN KRIGA FÖR SVERIGE!!!! med kuken i högsta hugg, sedan brukar de säga att alla unga män inte har någon ryggrad, sedan i slutet av deras tal så kommer dom med, men jag är för gammal för att skickas till fronten och kommer med olika ursäkter om sin hälsa.

Att gamlingar inte förstår att män idag inte bryr sig om skambeläggande språk är komiskt, men det är andra tider så det är lite helt olika tänkande och logik.

Hur sin egen förutsättning är spelar nog en delvis roll om hur man tror att man skulle agera under krig för att försvara Sverige, men om Sverige dras in i krig är det ju viktiga frågor som man vill veta, vem är det vi krigar mot? varför krigar vi mot dessa "fiender" ? så i hel helt är det inte 1 orsak som avgör utan flera olika som leder till att man tror och vill för att ja eller nej.

Hur ser det ut för invandrare? av min observation så vill de inte dö för sverige i ett krig, men det är en rätt enkel observation att se och höra om man direkt frågar dem. så ska den vita unga mannen gå och dö för politikerna medans invandraren knullar din fru? ja du..... låter som ett rätt enkelt beslut tycker jag

vi kan titta på ukraina? männen dör på fronten medans kvinnorna drog till olika europeiska städer och festar och knullar runt, att ukraina är det mest korrupta landet i europa förutom ryssland glömde alla tydligen men vi skickar mer pengar för de kommer ju inte att försvinna i korruption eller hur?

jag har sett lite videor av svenskar som drog till ukraina och ville leka krig men de dog, och andra sprang hem igen efter några veckor

hur många ryssar finns det i sverige som hatar svensken? jag har aldrig träffat någon.... islamister däremot? ska vi låtsas som att det springer runt massa ryssar i sverige och inte islamister? vi kan titta på england där det springer runt massor av våldtäkts islamister och våldtar vita barn och kvinnor fram tills idag och flera år tillbaka som har tystats ner

Jag gick på ett gym för 11 år sedan där jag tränade med en snubbe som var inom militären, vilken roll han hade kommer jag inte ihåg... men helt plötsligt under träningen så säger han att "blir det krig i Sverige så är jag den första som flyr" jag var lite målös och kunde inte tro vad jag hörde, jag hade ingen kommentar alls.... men har det blivit bättre eller sämre i sverige under the senaste 11 åren?

Alltså frågan är ju hur värt är det att kriga för sitt "land" land är ju egentligen landets styrande politiker, hur har Sveriges styrande politiker hanterat Sverige tycker ni? har de hanterat Sverige så bra att du skulle vilja gå och dör för dem? jag tycker inte det
Senast redigerad av Tmpx 2026-08-24 kl. 03:52.
Citera
2026-08-24, 05:15
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tmpx
Att gamlingar inte förstår att män idag inte bryr sig om skambeläggande språk är komiskt, men det är andra tider så det är lite helt olika tänkande och logik.
Det är intressant men det har som du mycket riktigt också konstaterar sitt ursprung i olika sätt att se på sig själva och sin samtid. De som växt upp de senaste trettiofem åren har gjort det i ett samhälle som behandlat nationalism och patriotism styvmoderligt, rent av fientligt. Unga män har tränats från barnsben att trycka ner sin maskulinitet och betrakta flaggviftande med misstänksamhet.

Sedan plötsligt ändras situationen över ett par års tid och samma generation som lärt dessa unga män att se på sig själva som världsmedborgare och att våld alltid är fel får nu veta att det är deras plikt att offra sina unga liv för gamlingarna och deras ”värderingar” och att en motvilja att göra så är fegt och skamligt. Tro tusan att tjugofemåringarna rycker på axlarna. Man har en helt annan syn på livet. Hembygden och lokalsamhället spelar inte så stor roll längre. Inte på samma sätt som för någon som växte upp vid dansbanan i en småstad och har hela sin bekantskapskret inom en radie av tre mil.

Det är därför prat om ”Fosterlandet” och hur hjältemodigt det är att stupa för fanan och hembygden inte funkar på någon som lika gärna kan bo på en annan kontinent och har blivit uppfostrad i en klassiskt västerländsk individualism där egen framgång trumfar ingruppschauvinism. Men det fattar inte Lars-Göran, 72, som gjorde lumpen under kalla kriget. Lyckligtvis är Lars-Göran och hans generation snart nedgrävda allihop. Tio år till, sedan är detta i mångt och mycket en ickefråga.
Citera
2026-08-24, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tmpx
En intressant observation jag har sett är att det är mycket gamlingar som har åsikten "JAG SKULLE FAN KRIGA FÖR SVERIGE!!!! med kuken i högsta hugg, sedan brukar de säga att alla unga män inte har någon ryggrad, sedan i slutet av deras tal så kommer dom med, men jag är för gammal för att skickas till fronten och kommer med olika ursäkter om sin hälsa.

Hur sin egen förutsättning är spelar nog en delvis roll om hur man tror att man skulle agera under krig för att försvara Sverige, men om Sverige dras in i krig är det ju viktiga frågor som man vill veta, vem är det vi krigar mot? varför krigar vi mot dessa "fiender" ? så i hel helt är det inte 1 orsak som avgör utan flera olika som leder till att man tror och vill för att ja eller nej.

Hur ser det ut för invandrare? av min observation så vill de inte dö för sverige i ett krig, men det är en rätt enkel observation att se och höra om man direkt frågar dem. så ska den vita unga mannen gå och dö för politikerna medans invandraren knullar din fru? ja du..... låter som ett rätt enkelt beslut tycker jag

vi kan titta på ukraina? männen dör på fronten medans kvinnorna drog till olika europeiska städer och festar och knullar runt, att ukraina är det mest korrupta landet i europa förutom ryssland glömde alla tydligen men vi skickar mer pengar för de kommer ju inte att försvinna i korruption eller hur?

jag har sett lite videor av svenskar som drog till ukraina och ville leka krig men de dog, och andra sprang hem igen efter några veckor

hur många ryssar finns det i sverige som hatar svensken? jag har aldrig träffat någon.... islamister däremot? ska vi låtsas som att det springer runt massa ryssar i sverige och inte islamister? vi kan titta på england där det springer runt massor av våldtäkts islamister och våldtar vita barn och kvinnor fram tills idag och flera år tillbaka som har tystats ner

Jag gick på ett gym för 11 år sedan där jag tränade med en snubbe som var inom militären, vilken roll han hade kommer jag inte ihåg... men helt plötsligt under träningen så säger han att "blir det krig i Sverige så är jag den första som flyr" jag var lite målös och kunde inte tro vad jag hörde, jag hade ingen kommentar alls.... men har det blivit bättre eller sämre i sverige under the senaste 11 åren?

Alltså frågan är ju hur värt är det att kriga för sitt "land" land är ju egentligen landets styrande politiker, hur har Sveriges styrande politiker hanterat Sverige tycker ni? har de hanterat Sverige så bra att du skulle vilja gå och dör för dem? jag tycker inte det
Många kloka tankar.

Precis, det blir ju lite lager av olika anledningar att inte vilja kriga.

Om man till exempel tror på idén av en nationalstat, tycker man i så fall av Sverige är en nationalstat värd att dö för? Är det ens en nationalstat, eller är det snarare en vasallstat inom EU? Är EU värt att dö för? Och så vidare, och så vidare.

Och som du är inne på: vem är det man krigar mot? Man tänker ju exempelvis på Vietnamkriget där många av de amerikanska soldaterna blev totalt desillusionerade när de insåg att de själva var "de onda".
Citera
2026-08-24, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Unga män har tränats från barnsben att trycka ner sin maskulinitet och betrakta flaggviftande med misstänksamhet.

Sedan plötsligt ändras situationen över ett par års tid och samma generation som lärt dessa unga män att se på sig själva som världsmedborgare och att våld alltid är fel får nu veta att det är deras plikt att offra sina unga liv för gamlingarna och deras ”värderingar” och att en motvilja att göra så är fegt och skamligt.
En väldigt bra poäng!

Under min uppväxt på 80- och 90-talet var det alldeles uppenbart att man tonade ner nationalism och militarisering. Värnplikten försvann i princip, skyddsrummen gjordes om till gemensamma utrymmen i det området jag växte upp i. Helt klart skulle man fortsätta med den självklara freden som rått i snart två hundra år.

Men sedan hände något. Helt plötsligen gjordes en 180-graders vändning. Nu skall alla ungdomar göra värnplikten, 175 miljarder satsas på försvar, fort in i NATO. Nu skall befolkningen drillas in i att krig är minsann helt naturligt - inget konstigt alls!

Att det inte finns någon som helst protest från politiker från vänster till höger säger en hel del om sakernas tillstånd. Det här är något som bestämts i slutna rum, och svensken bara tar emot med mössan i hand (som vanligt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in