2025-03-20, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezras
Undrar var du har för koppling till detta skitföretag som sysslade med blöjvägning tidigare.
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Är inte det där samma företag som var i blåsväder för tio år sen när de tvingade sina anställda att väga blöjor på äldreboenden?
Om du vill så kan jag förklara för dig varför man ibland väger blöjor.

Säg bara till så berättar jag. En liten hint är att man gör det för bärarnas bästa.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-03-20 kl. 10:14.
Citera
2025-03-20, 10:16
Medlem
aYaLLas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om du vill så kan jag förklara för dig varför man ibland väger blöjor.

Säg bara till så berättar jag. En liten hint är att man gör det för bärarnas bästa.
Ibland när dom äldre bajsar och sånt så kan osmält mat hänga med i bajset så det kan sticka upp en denniskorv ur bajskorven. Väger man blöjorna så kan man hitta avvikelser utan att öppna dom och kolla på skiten. Detta är vad jag tror iallafall.
Citera
2025-03-20, 10:23
Medlem
Det jag inte kunde se i artikeln var sjuksköterskornas ansvar i det hela. Vårdpersonal på boendet ska väl inte ansvara för komplexa sår? Eller har jag fel?

Fast att "oberoende läkare" eller vad TS skrev skulle ha koll på alla boendes sår låter högst tveksamt, de kollar väl bara in sår om sjuksköterskan flaggar för, och då ska det ha gått långt. Inte i någon värld går läkare runt till alla boende för sårkoll.
Citera
2025-03-20, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aYaLLa
Ibland när dom äldre bajsar och sånt så kan osmält mat hänga med i bajset så det kan sticka upp en denniskorv ur bajskorven. Väger man blöjorna så kan man hitta avvikelser utan att öppna dom och kolla på skiten. Detta är vad jag tror iallafall.
Naturligtvis kan man inte väga en blöja medans den sitter kvar på den boende, eller jo, man kan, men det skulle bli ytterst komplicerat.

Inkontinensskydd för vuxna (kanske även de för barn) finns dels i olika modeller, dels i olika storlekar, och sedan - det är här det där med blöjans vikt kommer in, med olika nivå av uppsugningsförmåga.

Man väger blöjan för att bedöma om den boende har en passande blöja, eller om den kan använda en med mindre uppsugningsförmåga, eller om den behöver en med större. Man tittar även på storlek, och vilken typ av blöja som passar bäst.

Om någon bajsat byter man naturligtvis direkt, men en modern blöja klarar av en hel del kiss utan att kännas blöt. Man byter inte så fort Agda kissat en skvätt, utan ser hellre att hon får sova lite längre.
Citera
2025-03-20, 10:28
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Den enda logiska förklaringen till att väga blöjor är att kunna byta dem mer sällan vilket går emot allt sunt förnuft. Om du på allvar tycker det är en god idé att väga blöjor för att "hitta avvikelser" så hoppas jag innerligt att du också hamnar på ett äldreboende där de väger dina blöjor och bara byter dem när de väger över en viss vikt när du blir äldre. Idiot.
Citera
2025-03-20, 10:30
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Det är så jävla sjukt! Jag känner en super-incel som verkligen är dum i huvudet, och han har nyligen fått sparken från Silverparks äldreboende för att han stal mediciner och var påverkad på jobbet. Idag så öppnar jag tidningen och ser att detta mongo har hängt ut hela jävla boendet???

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VzB3L6/vardagas-svar-fullt-naturligt-med-fluglarver-i-sar

Tack och lov för Ulrika, hon är grym! Jag tycker att hon rätar ut frågetecknena som finns på ett bra sätt. Det är fan helt sjukt vilka anklagelser som riktats, bl.a. att dom äldre blir lämnade utan uppsikt så pass länge att deras sår börjar få larver eller var i sig. Detta är förbannade lögner!

Det finns en lång text med intervjufrågor och svar i länken ovan, men här är väl i princip allt man behöver läsa för att bilda sig en uppfattning

Med andra ord så kommer en oberoende läkare till detta boende minst en gång i veckan. Hur är det då möjligt att dom boende skulle vara så illa därann, är det i maskopi med dessa roterande oberoende läkare eller?

Detta är en SMUTSKASTNINGSKAMPANJ och om inte anklagelserna slutar så kommer mongot att hängas ut med både namn och bild, dock självklart inte på FB då det är mot reglerna och jag skulle aldrig bryta mot reglerna.

Hur kan Aftonbladet skriva att "flera anställda" har påstått det här? Det är OMÖJLIGT. Det är 1 fet jävla bög som påstått det här. Kan det räcka ifall han skapat flera olika mailkonton och utgett sig för att vara olika anställda? För han är schizofren, 100%!

Du hänger ut personen som "mongolid" och "bög". Inget av dessa saker är något man får sparken för. Det enda i din anklagelse som man kan få sparken för är om man stjäler läkemedel på jobb. Dessa epitet är bara använda för att bringa tvivel kring den som kommer med uppgifterna. Tycker du verkligen inte att man kan föra diskussionen på en bättre nivå än så?
Citera
2025-03-20, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalxrvitstark
Det jag inte kunde se i artikeln var sjuksköterskornas ansvar i det hela. Vårdpersonal på boendet ska väl inte ansvara för komplexa sår? Eller har jag fel?
Det är personalens ansvar att rapportera om en boende får sår, något de gör i någon form av journalsystem. Sjuksköterska ska läsa vad som skrivs om respektive boende och besöka om något inte verkar vara bra. Läkare tillkallas ytterst sällan, inte ens vid förväntade dödsfall, även om "ronder" görs regelbundet.

Det ska ganska mycket till för att en boende ska skickas till sjukhus. De flesta i dag är "nollade", vilket innebär att det typ ska till att man brutit benet för att sjukhusvård ska vara aktuellt. Trillar någon i golvet och slår upp ett sår i skallen så har personalen koll på den boende och rapporterar endast eventuella avvikelser, då till sjuksköterska.

Om läkemedel försvinner är det ytterst allvarligt, och något alla ska rapportera om. Liksom att alla ska rapportera om "larver i sår" med mera.

Den stora allvarligheten om läkemedel försvinner är inte ekonomisk skada, utan att en boende inte får den behandling som en läkare har ordinerat. Speciellt smärtlindring och mildrande av oro, och det är väl den typen av läkemedel som kan råka försvinna.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-03-20 kl. 10:40.
Citera
2025-03-20, 10:41
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Så ni menar att läkarna som besöker boendet och som inte har ett skit med företaget att göra, dom ljuger för IVO och media när dom säger att dom inte sett något av detta som anklagelserna målar upp?

Jag har själv jobbat på långvården i min ungdom. En läkare som kommer på besök får sin rapport via avdelningssyrran. Och detta var för länge sedan. Före Sverige sålde ut hela sin offentliga välfärd, med alla de försämringar det innebar. Direkt patientkontakt sker enbart i specialfall, vilket detta borde ha varit. Så har uppenbart inte skett och läkaren har därför inget sett. Eller så är hen i maskopi med företaget. Precis som du är!

Oklart vad din koppling är till denna vidriga samhällsparasit Vardagia, men varken det eller du kommer inget medhåll få!
Citera
2025-03-20, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Hittar inget i artikeln att det skulle vara en mongolid person som fått sparken?
Han menar nog mongoloid som skällsord
Citera
2025-03-20, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Den enda logiska förklaringen till att väga blöjor är att kunna byta dem mer sällan vilket går emot allt sunt förnuft. Om du på allvar tycker det är en god idé att väga blöjor för att "hitta avvikelser" så hoppas jag innerligt att du också hamnar på ett äldreboende där de väger dina blöjor och bara byter dem när de väger över en viss vikt när du blir äldre. Idiot.
Man väger blöjor för att få till rätt blöja till rätt person. Man vill inte byta först när det läckt så att även sängkläder behöver bytas, och man vill inte väcka någon för att byta en blöja som det kan kissas i en hel del till.

Man tittar på en bra kombo av att få sova utan att bli väckt, och av att vakna av att det blir blött i sängen. På en modern vuxenblöja (Essity) finns det indikationer så man kan se om byte behövs. Tänker mig att nästa steg är en sensor, så personalen inte ens behöver lyfta på täcket med risk för att Agda vaknar, för att se om byte behövs.
Citera
2025-03-20, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Han menar nog mongoloid som skällsord
Om man arbetar inom vård- och omsorg, så använder man inte det som skällsord. Knappast som vuxen alls.
Citera
2025-03-20, 11:03
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Så ni menar att läkarna som besöker boendet och som inte har ett skit med företaget att göra, dom ljuger för IVO och media när dom säger att dom inte sett något av detta som anklagelserna målar upp?

För att läkare ska kunna ha kunskap i ämnet krävs det att de konsulteras om såren. Det förefaller för mig utifrån artikeln i trådstarten som att svårbehandlade sår hanteras av personal med fel utbildningsnivå för att göra så dvs undersköterskor. De hade behövt hanteras av en sjuksköterska gärna med distriktsköterskevidareutbildning. För att läkarna ska kunna få kunskap behöver de informeras om såren på exempelvis en rond.

Här verkar det mer som att man försöker hantera svåra sår med maskar i utan att inse att det kanske gått överstyr.

Jag skäms över hur äldrevården bedrivs idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in