Flashback bygger pepparkakshus!
2025-03-18, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Vad som har hänt med moralen?
Folk har nog fått nog av att butikskedjorna höjer priserna så att folk inte har råd att köpa mat. Jag är för att folk stjäl mat. Fler borde haka på!
Du tänker ungefär som en zigenare, beter dig som en råtta med andra ord. Nej skärp dig, var inte en råttaktig tjuvjävel..
Citera
2025-03-18, 08:11
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Innan vi fick hit alla blattar hade vi inte de här problemen.
Jag och mina jämnåriga kompisar snattade hela dagarna för skojs skull. Ditt svammel håller inte..
Citera
2025-03-18, 08:33
Medlem
Ördögs avatar
Det kan vara på sin plats att rota lite i drygt 60-åriga tidningshögar. Se vad Svensk Juristtidning.skrev 1964.

https://svjt.se/svjt/1964/382
Butiksstölderna

Varuhusstölderna har blivit ett problem både för varuhusen och för myndigheterna. Problemet har funnits länge men nu tycks insikten mogna att man kanske skall göra någonting åt det. För företagen är väl problemet främst ekonomiskt. Förlusterna på grund av stölderna ingår i priskalkylerna och förs på så sätt över på allmänheten.
/---/
De vuxna varuhustjuvarna utgör ett speciellt klientel. Det är i regel inte fråga om vanetjuvar utan om folk som i vanliga fall är hederliga. Man tar bilen och åker in till stan för att stjäla på varuhusen. Det är tomt i plånboken och det är lätt att stjäla på varuhusen. Företagen går inte i första omgången till polisen, i synnerhet som detta klientel — till skillnad från ungdomsbrottslingarna — ofta nekar och kraven på bevisning är stora då det gäller förut ostraffade personer.

För myndigheterna ligger väl huvudproblemet däri att varuhusen tjänar såsom träningslokaler för ungdomsbrottslingarna samt att en del vuxna personer i onödan dras in i kriminalitet. Brottsligheten har numera nått en sådan omfattning att något måste göras för att begränsa den. Förstöringen av folkmaterialet kan inte få fortsätta under myndigheternas medverkan. Några radikala åtgärder för att hämma brottsligheten kan givetvis inte komma i fråga i dagens läge i vårt samhälle. Men vissa mindre ingripande åtgärder kan man kanske våga föreslå.
Förstöringen av folkmaterialet ... jo, jag tackar!

Finns Aktionsgruppen mot butiksstölder fortfarande? Dess stora annonser publicerades i tidningar och tidskrifter. Här är ett nummer av Teknikens Värld från 1964, se annons på sidan 7. Butiksstölderna är ett samhällsont som måste bort.

https://modellvanner.se/old/1964/TVF_1964-19.pdf
Senast redigerad av Ördög 2025-03-18 kl. 08:35.
Citera
2025-03-18, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det handlar inte om moral längre. Den gränsen är passerad.

Vi har en högerregering som urholkar och försämrar a-kassa, sjukförsäkring, barnbidrag och försörjningsstöd. När folk hamnar under existensminimum så måste det inkomstbortfallet kompenseras på nåt sätt och det blir i form av ökade butiksstölder och annan kriminalitet. Varje krona du tar från någon som lever på marginalen, kostar samhället tre kronor.

På den gamla goda tiden, när Sverige var svenskt, fanns det många hemmafruar som var hemma och tog hand om barnen. Med bara en inkomst blev det knapert, och de fick vända på vartenda krona. Då fanns det varken barnbidrag eller bostadsbidrag. Men då var det en helt annan moral, inte drygade de ur kassan med butiksstölder. Det fanns inte ens på kartan. Nu stjäls det för 10.5 miljarder årligen, och det kompenseras med högre priser.
Citera
2025-03-18, 12:54
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
På den gamla goda tiden, när Sverige var svenskt, fanns det många hemmafruar som var hemma och tog hand om barnen. Med bara en inkomst blev det knapert, och de fick vända på vartenda krona. Då fanns det varken barnbidrag eller bostadsbidrag. Men då var det en helt annan moral, inte drygade de ur kassan med butiksstölder. Det fanns inte ens på kartan. Nu stjäls det för 10.5 miljarder årligen, och det kompenseras med högre priser.

Så du föreslår att vi ska återinföra hemmafruar?

De som har det mest knapert är ensamstående, arbetslösa och sjuka. Samhället tjänar inget på att vi har grupper som lever under existensminimum, vilket är en ökande grupp i högerregeringens Sverige. Det är då stölderna ökar och när en person väl har gått över den gränsen (när överlevnadsinstinkten har vunnit över moralen, om du så vill) så är det väldigt svårt att backa. Det kanske börjar med en barnmatsburk, men eskalerar snabbt till ett flak kaffe under kundvagnen.

Din siffra 10,5 miljarder är dessutom bara toppen av ett isberg. Handlare vill gärna tala tyst om stölderna, eftersom beteendet riskerar att normaliseras och öka ännu mer annars.

Ja, stölderna kompenseras med högre priser. Samtidigt har du som hederlig, moralisk löntagare fått skattesänkningar, så du kan betrakta stölderna som en rättviseutjämnare, som Robin Hood.
Citera
2025-03-18, 15:59
Medlem
Citat:
Så du föreslår att vi ska återinföra hemmafruar?

De som har det mest knapert är ensamstående, arbetslösa och sjuka. Samhället tjänar in get på att vi har grupper som lever under existensminimum, vilket är en ökande grupp i högerregeringens Sverige. Det är då stölderna ökar och när en person väl har gått över den gränsen (när överlevnadsinstinkten har vunnit över moralen, om du så vill) så är det väldigt svårt att backa. Det kanske börjar med en barnmatsburk, men eskalerar snabbt till ett flak kaffe under kundvagnen.

Din siffra 10,5 miljarder är dessutom bara toppen av ett isberg. Handlare vill gärna tala tyst om stölderna, eftersom beteendet riskerar att normaliseras och öka ännu mer annars.

Ja, stölderna kompenseras med högre priser. Samtidigt har du som hederlig, moralisk löntagare fått skattesänkningar, så du kan betrakta stölderna som en rättviseutjämnare, som Robin Hood.

Nu har du missuppfattat texten och inte förstått. Jag jämförde med hur det var förr i tiden när de bara hade en inkomst, och varken barnbidrag eller bostadsbidrag.

Ett mycket märkligt svar för att försvara butiksstölderna. Jag fick 150 kr/månad i skattesänkning.
Citera
2025-03-18, 16:05
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Vilka stjäl från vem först och främst...
Citera
2025-03-18, 16:06
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Nu har du missuppfattat texten och inte förstått. Jag jämförde med hur det var förr i tiden när de bara hade en inkomst, och varken barnbidrag eller bostadsbidrag.

Ett mycket märkligt svar för att försvara butiksstölderna. Jag fick 150 kr/månad i skattesänkning.

Jag försvarar inget - jag förklarar. Det handlar om orsak och konsekvens. Man kan inte lösa ett problem om man inte förstår vad det beror på.

Din ingång i den här "diskussionen" var att butiksstölder handlar om bristande moral. Jag förklarar att det inte är så enkelt och har försökt ge dig en nyanserad bild av problemet. Om du inte är mottaglig för det så är det fine, men jag har försökt i alla fall.
Citera
2025-03-18, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Innan vi fick hit alla blattar hade vi inte de här problemen.
Nä, å hade de varit hemma så hade de blivit av med handen.
Citera
2025-03-18, 16:15
Medlem
Citat:
Jag försvarar inget - jag förklarar. Det handlar om orsak och konsekvens. Man kan inte lösa ett problem om man inte förstår vad det beror på.

Din ingång i den här "diskussionen" var att butiksstölder handlar om bristande moral. Jag förklarar att det inte är så enkelt och har försökt ge dig en nyanserad bild av problemet. Om du inte är mottaglig för det så är det fine, men jag har försökt i alla fall.

Butiksstölder är aldrig accepterade. Varför ska vissa behöva betala och andra stjäl?

"Aldrig tidigare har så många butiker drabbats av brott och hotfulla beteenden. 46% av butikerna utsattes 2024, och det är den högsta siffran sedan mätningarna började 2018". Vad är det för folk som hotar personal i matbutiker? Det vet vi alla.
Citera
2025-03-18, 16:25
Medlem
Citat:
Butiksstölder är aldrig accepterade. Varför ska vissa behöva betala och andra stjäl?

"Aldrig tidigare har så många butiker drabbats av brott och hotfulla beteenden. 46% av butikerna utsattes 2024, och det är den högsta siffran sedan mätningarna började 2018". Vad är det för folk som hotar personal i matbutiker? Det vet vi alla.

Statistik Brå. "Nästan hälften av de invandrade männen i ålderskategorin från icke-västliga länder i Asien, Afrika och Mellanöstern har lagförts för brott, jämfört med bara lite mer än var tionde svensk man. Det är alltså inte en liten minoritet bland invandrarna som står för den ökande brottsligheten i Sverige, utan en stor minoritet". Och här gäller det inte bara butiksstölder.
Citera
2025-03-18, 16:25
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:

Tycker att jag har besvarat det. För att vi har en högerregering som låter en växande grupp människor leva under existensminimum. Det går inte. Om vi återgick till principen om "Skatt efter bärkraft och välfärd efter behov" så skulle problemet med butiksstölder vara betydligt mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in