Flashback bygger pepparkakshus!
2025-03-17, 09:16
Medlem
Du är tom på svar men ändå vill du ändå att Ukraina ska falla? Jag förstår fortfarande inte varför.
Media har under den kriget rapporterat om att Ukraina står emot Ryssland och orsakar deras krigsmakt stor skada. Putin räknade med några dagars strider men tre år senare håller Ukraina fortfarande ställningarna och skickar ett 1000-tal ryssar till helvetet varje dag. Vad är det som inte stämmer där i medias bevakning menar du?
De andra teorierna ger jag inget för. Putin anföll Ukraina för att han drömmer om ett nytt Sovjet och vill åt naturtillgångarna i Ukraina, det är inte svårare än så.
Citat:
Ursprungligen postat av xXEmMEXx
Jag har väl tröttnat på att anstränga mig efter att man har fått "mongo" respons dagligen: "Rysstroll" och diverse saker. Man får väl ge vad man får.

Att tänka utanför boxen syftar jag på att verkligheten i denna konflikten inte stämmer överens med vad man har hört i median under 2 år. Enligt den bilden som målades upp så var Ukraina en övernaturlig kraft som skulle få Ryssland att falla på knä och yada yada... Inte sant?

Nu när verkligheten har börjat komma ikapp så är man förvånad. Det är just detta med att man inte tänker utanför boxen och istället låter median navigera vad man ska tänka.

Om det är bra om Ryssland annekterar Ukraina beror på vem du frågar. För ligan i öst är det bra men för ligan i väst är det mindre bra eller så kanske det är blandat med tanke på att USA har ett intresse för resurser i Ukraina och vill komma överrens med Ryssland.

Nu på senare tid har jag börjat tänka på djupet och kommit fram till att detta var planen från första början. Trump var den som rustade Ukraina innan Biden kom in i bilden och inte rustade Trump Ukraina och delade ut krigsmateriel som godis för att han är snäll, han rustade Ukraina till förberedelse till krig med Ryssland. Biden kom, avbrutna avtal med Ryssland kom, kriget kom och nu pekar Trump finger på Biden och skyller på att kriget aldrig hade hänt om Trump fortfarande var president men det var hela tiden planen i grund och botten för att destabilisera Ukraina och ta nytta av deras mark i västra delarna eftersom USA vet om att Ryssland bara vill komma åt och kontrollera Novorossiya. Nu när man har destabiliserat Ukraina så vill man diskutera en fredsplan med Ryssland och säkerhetsgaranti för Ukraina är amerikanska anläggningar och gruvarbetare...

Det är så glasklart vad som händer och frågar du mig vad som är bra eller dåligt så är jag egentligen tom på svar eftersom en god sida inte finns. Det är inte som i filmer där den ena sidan är god och den andra sidan är ond. Det finns alltid två sidor som krigar för intressen och så har det alltid varit och så kommer alltid att vara.
Citera
2025-03-17, 09:16
Medlem
Lavrov sätter agendan för fred i Ukraina: Inga fredsbevarande trupper från NATO-anslutna länder och inget NATO-medlemskap för Ukraina.

https://www.dw.com/en/ukraine-us-and-russias-top-diplomats-discuss-next-steps/live-71934370
Citera
2025-03-17, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Putin har inga invändningar mot utplaceringen av fredsbevarande trupper till Ukraina efter undertecknandet av fredsavtalet, men ingen av brigaderna får innehålla soldater från Nato-anslutna länder.
Det bestämmer inte han Om NATO vill skicka trupper så kan de göra det. Bara Ukraina accepterar NATO-trupper på sitt territorium så bryter det inte mot några krigslagar.
Citera
2025-03-17, 09:20
Medlem
Citat:
Lavrov sätter agendan för fred i Ukraina: Inga fredsbevarande trupper från NATO-anslutna länder och inget NATO-medlemskap för Ukraina.

https://www.dw.com/en/ukraine-us-and-russias-top-diplomats-discuss-next-steps/live-71934370
Utmärkt, Lavrov är en Class Act, jag önskar att vi hade diplomater av den gamla stammen i Europa istället för alla dessa tomtar som mest sysslar med grandstanding för mediepubliken.
Citera
2025-03-17, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det bestämmer inte han Om NATO vill skicka trupper så kan de göra det. Bara Ukraina accepterar NATO-trupper på sitt territorium så bryter det inte mot några krigslagar.

Nato-länder vet att om en enda Nato-soldat är utplacerad i Ukraina kommer Ryssland att slå till Nato-länder och efter det är Pandoras ask öppen.
Citera
2025-03-17, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
EU:s 800 miljarder euro-plan är inte avsedd just för att stötta upp Ukraina, utan det handlar i första hand om att stärka den egna militära kapacietetn och fylla upp en del djupa hål i militär beredskap, öka produktionen m m. Om EU skulle bestämma sig för att ta ett utökat ansvar för Ukraina så kommer det att gå utanpå dessa 800 miljarder - vilket tyder på att man förlyfter sig på den punkten.

Men visst, jag kan hålla med om att EU:s militarisering är ytterligare ett sätt att sno pengar från medelklassen /arbetarklassen, och öka på EU-toppens och oligarkernas makt - ett sätt att tvätta pengar, i princip. Ukrainakriget har haft den funktionen, vilket många är blinda för.

Att öka militär budgeten i Europa under NATO eller någon annan organisation är nödvändigt.
Rysslands försvarsbudget är idag större än Europas gemensamma budget. Om man tar hänsyn till vad man får för pengarna i Ryssland.

Om man idag inte ställer om till en krigsekonomi i Europa så kommer det snart inte att finnas någon Europa att försvara. Det är ren självbevarelsedrift att nu satsa och gå in i kriget med trupper.
Väntar man så kommer det att bli väldigt svårt att stoppa när fler länder invaderas.
Citera
2025-03-17, 09:31
Medlem
Citat:
Utmärkt, Lavrov är en Class Act, jag önskar att vi hade diplomater av den gamla stammen i Europa istället för alla dessa tomtar som mest sysslar med grandstanding för mediepubliken.

Lavrov har rätt i att NATO och dess militär inte ska engagera sig i icke-medlemsländer, eftersom NATO inte är en fredsbevarande allians utan en militär allians vars syfte är att föra krig.
Citera
2025-03-17, 09:36
Medlem
Citat:
Lavrov har rätt i att NATO och dess militär inte ska engagera sig i icke-medlemsländer, eftersom NATO inte är en fredsbevarande allians utan en militär allians vars syfte är att föra krig..
Visst är det så: NATO i vårt närområde fungerar i praktiken som USA:s "nordostflank", ett fält där USA kan utöva press, bearbeta eller underminera sina motståndare i öster (dvs Ryssland) osv - och en möjlig framtida krigsteater. Tyvärr begriper inte Svenne Banan detta.

Ukraina har varit ett amerikanskt projekt i första hand, mer än ett europeiskt.
Citera
2025-03-17, 09:43
Medlem
xXEmMEXxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Du är tom på svar men ändå vill du ändå att Ukraina ska falla? Jag förstår fortfarande inte varför.
Media har under den kriget rapporterat om att Ukraina står emot Ryssland och orsakar deras krigsmakt stor skada. Putin räknade med några dagars strider men tre år senare håller Ukraina fortfarande ställningarna och skickar ett 1000-tal ryssar till helvetet varje dag. Vad är det som inte stämmer där i medias bevakning menar du?
De andra teorierna ger jag inget för. Putin anföll Ukraina för att han drömmer om ett nytt Sovjet och vill åt naturtillgångarna i Ukraina, det är inte svårare än så.

Var står det någonstans att jag vill att Ukraina ska falla?

Här kom det igen. Vad är det för saker ni får för er när det står skrivet en hel text svart på vitt.

Det har man läst flera gånger om men ingenstans finns det att hitta om att Putin hävdat att striden skulle ta några dagar. Man kan väl ha hoppats men det är inget som man bekräftat och har gått ut med. Detta har man bara hört i MSM och allt annat hux flux under hela kriget. Samlar man ihop alla siffror och allt som har sagts då är vi uppe i 20 miljoner ryssar dödade och Ryssland borde inte finnas kvar längre och samtidigt har Ukraina bara förlorat 30.000 män men ändå går på knä för hjälp. Det är logik på topp när den är som bäst.

Putin, Trump eller vilken ledare som helst drömmer inte om en flagga. En sak som alla har gemensamt är affärer och att behaga sina företagare och ämbetsmän. Putin bryr sig inte ett dugg om Sovjet eller folket, på en flagga tjänar du ingen deg på.
Citera
2025-03-17, 09:44
Medlem
Citat:
Visst är det så: NATO i vårt närområde fungerar i praktiken som USA:s "nordostflank", ett fält där USA kan utöva press, bearbeta eller underminera sina motståndare i öster (dvs Ryssland) osv - och en möjlig framtida krigsteater. Tyvärr begriper inte Svenne Banan detta.

Ukraina har varit ett amerikanskt projekt i första hand, mer än ett europeiskt.

Syftet med NATO är att demontera Ryssland och detta är välkänt i öst och det är därför de slog till först i krigsskådeplatsen Ukraina och där de förstörde USA:s plan med Ukraina och det är därför USA vill ha en vapenvila under täckmantel av fred medan Ryssland vill ha verklig fred.

För Sveriges del kunde de ha spelat en viktig roll men nu är det för sent.
Senast redigerad av LillenEklund 2025-03-17 kl. 09:53.
Citera
2025-03-17, 09:49
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittelkjell
Plus de hypersoniska missilerna Oreshnik, Iskander och Kinzhal där Nato bara kan titta på.
Ukraina har redan visat hur man skjuter ner Kinzhal och Zirkon
Citera
2025-03-17, 09:53
Medlem
Citat:

Lavröv har ingen bestämmanderätt över vilka trupper som befinner sig på Ukrainsk mark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in