Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Jodå. Problemet här är att ideer skall förverkligas och driftas, och där har Sverige inte så mycket att komma med internationellt. Vi har inte de finansiella musklerna.
Sedan har de här systemen knappast heller kunnat skyddas via patent eller mönsterskydd, inte ens amerikanens märkliga "copyright" (en sorts förstärkt mönsterskydd). De är fina exempel på att någon fiffig (men omisstänksam) person förfinat ett koncept till en högfungerande nivå, från en närmast generell ide. Världsomspännande kommunikationsgrupper fanns långt innan Facebook (för att vara topic, till exempel Usenet, Sunet etc), konceptet med positionering och peer-to-peer-positionsanmälan fanns tidigt (men inte så elegant uttänkt). Grafikkorts-eländet skapade han i princip själv (eller hans advokater). Men det är inte helt lätt att vara svensk i sådant, det är lättare att vara amerikan.
Sverige HAR åstadkommit mycket t ex Skype, Spotity.
Ett stort problem i Sverige är idiotiska skatteregler för utvecklare.
T ex:
/Som 19åring fick jag inte göra avdrag för kostnaden för prototypmatrial för en uppfinning jag gjort. Då blev jag så forbannad att jag bestämde att då ska de inte heller få in några pengar från mina uppfinningar, så jag stoppade både prototypen och pärmar med mina ej färdiggjorda ideer på lagret och där ligger de fortfarande...

((Nu efter många år har jag gjort en ny uppfinning, en mycket energibesparande och därmed kostnadssparande produktionsutrustning - men den har gjorts och ska användas i min fabrik i SOasien så Tji för svenska Skattemyndigheterna...
/En kompis företag utvecklade en stor mjukvara och flera små. Under utvecklingsåren ÖKADES företagets skattemässiga resultat med uppvärdering av pågående utvecklingsarbete = "Aktiverat arbete" vilket Skatteverket höll med om varje år. Sedan godkände de INTE då vi ville minska den summan då programmet minskade i värde med åren och domstolen godkände det inte heller! Så de godkände då resultatet höjdes på det här sättet, men inte sänkningar!!! Idioter!
Så inte konstigt att svenska uppfinningar istället köps av t ex Norge och Japan och skapas jobb av DÄR...