2025-03-14, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voxlibera
Det du lyfter är intressant. Bannons varningar mot Musk speglar en klassisk maktkamp mellan ideologisk renhet och pragmatisk influens. Musk, med sitt globala inflytande och teknokratiska aura, representerar en ny typ av kraft som potentiellt kan omdefiniera MAGA:s riktning. Frågan är om detta är en naturlig evolution eller ett hot mot rörelsens kärna. Bannon verkar se det som det senare, medan Trump kanske ser möjligheter i att omfamna en bredare koalition. Det blir en balansakt mellan att bevara identitet och anpassa sig till nya realiteter.

Jag delar till fullo dina iakttagelser, förutom det faktum att du argumenterar för att Trump fattar långsiktiga och strategiska beslut på en rationell och genomlyst grund. Jag är helt övertygad om att Trump fattar alla sina beslut, såväl kort- som långsiktiga sådana endast på en känslomässig grund. Hos människor i största allmänhet skulle man kalla detta för ”fingertoppskänsla” eller ”magkänsla”. Men sådana ”känslor” bygger vanligen på en persons samlade kunskap och erfarenhet och detta tror jag inte gäller för Trump.
Citera
2025-03-14, 20:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Detta är ju precis varför Steve Bannon varnar för att Musk är farlig för MAGA och Trump. Men det verkar precis som att när nu Trump fått en ny lekkamrat så lyssnar han inte längre på sin fd rådgivare, Vita Huset medarbetare och ideologiska motor.

Nu är det upp till Trump supportrarna att besluta som om vem som är mest MAGA, Bannon eller Musk, för bägge kan inte vara det.
Bannon är som en vindflöjel.
Ena dagen är Musk en ondskefull parasit och i nästa andetag är Bannon nöjd med hans framfart.

"Jag stöder hans deltagande eftersom min fiendes fiende är min vän," sa Bannon.

"Musk har precis spenderat en kvarts miljard dollar för att välja Trump", sa Bannon. "Om han lägger in samma summa pengar i hela Europa som han lagt bakom Trump, kommer han att vända varje nation till en populistisk agenda."
https://www.politico.eu/article/us-steve-bannon-elon-musk-wealth-and-influence-are-weapons-to-advance-maga-aligned-goals-in-europe/

CPAC 20 februari:
" Even Bannon put aside his beef with Musk for the day. In his speech right after Musk’s remarks, he praised DOGE’s cuts and called him “Superman.”
Bannon also seemed to flash his own salute that was similar to one Musk used in January."

Efteråt var de på nya innehaket för MAGA och Bannon fortsatte sina hyllningar.

(..) he continued to speak in a more complimentary way about Musk, calling him a “genius engineer” in an interview with NBC News.

“You saw him today. He can’t really talk but, man, he’s ‘boom.’ He’s engineering, mathematics,” Bannon said."
https://www.google.com/amp/s/www.nbcnews.com/news/amp/rcna193097

Även de som till synes är i varsin ringhörna kan förenas.

Nu nyss har skevskallen Musk retweetat följande på X:
"Stalin, Mao och Hitler mördade inte miljontals människor. Det gjorde deras anställda inom den offentliga sektorn.”
Senast redigerad av develi 2025-03-14 kl. 20:34.
Citera
2025-03-14, 20:25
Avstängd
EpicUsernames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voxlibera
Det är verkligen en fascinerande psykologisk studie att se MAGA-folket – dessa paranoida högerspöken som i åratal ylat om "Big Tech", "globalistisk övervakning", "AI-diktatur" och "utländska influenser" – kollektivt kasta trosorna mot Elon Musk, mannen som är alla deras värsta mardrömmar i ett och samma fladdrande ego.

Det är som att se en sekt som fruktar eld tillbe en levande fackla.

Elon Musk är inte en frihetskämpe. Han är en självförhärligande oligark med Messias-komplex, ett vokabulär på gymnasienivå, och ett känsloliv som verkar vara programmerat i Python av en övertänd incel. Han styr en plattform som bokstavligen manipulerar samtalet genom att demonetisera, shadowban-flagga och tysta dem som inte bugar för hans infantila narrativ – och detta medan hans fanboys gråter om "yttrandefrihet" som om de just upptäckt ordet.

Och MAGA? De är inte "konservativa" i någon seriös bemärkelse. De är politiska analfabeter i cosplay, som mässar om djupa staten samtidigt som de blundar för att deras hjälte Musk bokstavligen trycker in hjärnimplantat i folk och har ekonomiska navelsträngar till Kinas kommunistparti. Samma Kina som MAGA kallar fienden. Men det är klart – principer är jobbiga när de krockar med kultbeteende.

Musk är också den perfekta symbolen för MAGA-erans intellektuella förfall: ett flinande meme med miljardkonto som säger dumheter i caps lock och blir betraktad som visionär för att han blandar ord som "quantum", "Mars" och "freedom" i samma mening. Att hans fans aldrig kräver stringens, konsekvens eller ens moralisk kompass säger allt.

Och att han en gång jobbade illegalt i landet, kommer från en extremt välbärgad sydafrikansk familj (under apartheid, låt oss notera), och idag är inkopplad i det amerikanska militärindustriella komplexet via Starlink och olika kontrakt, bekymrar naturligtvis inte de MAGA-tomtar som annars skriker sig hesa om "Deep State" och "infiltration".

För att summera: Elon Musk är den fysiska manifestationen av allt MAGA säger sig hata – men de älskar honom ändå, för han matar deras ego och hat med memes och självsäkra lögner. De ser inte ett hot – de ser en spegel. Och det, om något, är det mest tragikomiska av allt.
Bra post! Har tänkt precis samma saker mer eller mindre.

Citat:
Ursprungligen postat av Jaggaj5

dessa vänsterpajasar.
Största pajasar är nog högern, maga, övriga fascister och dylika. Edgy töntiga fjortisar som inte har någon intellektuell eller moralisk kapacitet.
Senast redigerad av EpicUsername 2025-03-14 kl. 20:31.
Citera
2025-03-14, 20:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Måste få uppfostra dig lite. Antikrist är inte en person i bibeln, utan allt som inte är i kristus. Det nämns inte i uppenbarelseboken. Däremot finns två odjur, de är olika men arbetar tillsammans. Ja, man kan läsa in den bibeltexten på USA. Men jag tror att det är för att den skrevs då en dåtida diktator fanns och alla är likadana oberoende av tid.
Det råder olika uppfattningar om huruvida Antikrist är en zeitgeist eller en person. Åtminstone katolska kyrkan lutar åt båda.
Citera
2025-03-14, 20:32
Avstängd
EpicUsernames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crator
Det råder olika uppfattningar om huruvida Antikrist är en zeitgeist eller en person. Åtminstone katolska kyrkan lutar åt båda.
Det ena utesluter inte det andra. Du ser en människa men du vet inte om hens diaboliska agenda. Folk blir besatta av ondskan, det driver dem till destruktion, manipulation och maktbegär t.ex.

Även en präst i en kyrka kan vara djävulen i vissa fall(säger inte att alla präster är dåliga så missförstå mig inte). Ondskan lurar oss, manipulerar, förvrider och vilseleder allt.
Senast redigerad av EpicUsername 2025-03-14 kl. 20:37.
Citera
2025-03-14, 20:35
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crator

Viktigare än det är att alla kristna struntar i att det finns två odjur, det är som att de inte kan läsa.
Citera
2025-03-14, 20:39
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

"Stalin, Mao och Hitler mördade inte miljontals människor. Det gjorde deras anställda inom den offentliga sektorn.”

Vad är syftet med såna här tweet? Njuter han av att folk hatar honom och att Tesla går åt skogen?

Eller han är han bara galen eller hög?
Citera
2025-03-14, 20:49
Medlem
DRAVKCABs avatar
Det är roligt att se att Trump får lite avlastning i vänsterns hysteriska attacker och numera har splittrat upp sig i två grupper; den gamla TDS och den nyligen uppkomna MDS.

Vänsterkroppen har nu muterat TDS till en ytterligare virussträng MDS (Musk Derangement Syndrome) vilken precis som den ursprungliga utgör en allvarligt risk och angriper stora delar av den kognitiva förmågan.

På med munskyddet och håll avståndet.
Citera
2025-03-14, 20:51
Medlem
Republikanerna är bara kaos nuförtiden, hårt styrda av liten klick excentriker utan någon egentlig sammanhållen syn på vad man bör göra. Vad har man egentligen för gemensamma värderingar? Under detta paraply ska allt från bibeltroende, militära hökar och rena libertarianer samsas. USA:s politiska system blir så dysfunktionellt när det bara finns plats för två partier.
Citera
2025-03-14, 21:00
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ena dagen är Musk en ondskefull parasit och i nästa andetag är Bannon nöjd med hans framfart.

"Musk har precis spenderat en kvarts miljard dollar för att välja Trump", sa Bannon. "Om han lägger in samma summa pengar i hela Europa som han lagt bakom Trump, kommer han att vända varje nation till en populistisk agenda."
https://www.politico.eu/article/us-steve-bannon-elon-musk-wealth-and-influence-are-weapons-to-advance-maga-aligned-goals-in-europe/

CPAC 20 februari:
" Even Bannon put aside his beef with Musk for the day. In his speech right after Musk’s remarks, he praised DOGE’s cuts and called him “Superman.”
Bannon also seemed to flash his own salute that was similar to one Musk used in January."

(..) he continued to speak in a more complimentary way about Musk, calling him a “genius engineer” in an interview with NBC News.

“You saw him today. He can’t really talk but, man, he’s ‘boom.’ He’s engineering, mathematics,” Bannon said."

Härligt med enighet.

Det fetade är väl sant, det finns för att citera Palme många kreatur i diktaturens tjänst.

Det borde väl om någon du känna till?
Citera
2025-03-14, 21:03
Medlem
Citat:

CPAC 20 februari:

Visst har du rätt i att Bannon är en Vindflöjel. Men jag tycker han varit mer tydlig i att varna för Musk än att lyfta fram honom.

Jag noterade också vad Musk retweetade på X. Han är definitivt inte frisk.
Citera
2025-03-14, 21:03
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Republikanerna är bara kaos nuförtiden, hårt styrda av liten klick excentriker utan någon egentlig sammanhållen syn på vad man bör göra. Vad har man egentligen för gemensamma värderingar? Under detta paraply ska allt från bibeltroende, militära hökar och rena libertarianer samsas. USA:s politiska system blir så dysfunktionellt när det bara finns plats för två partier.

Men har de inte lyckats få igenom en tillfällig budget med demokraternas hjälp?

Jag tror republikanerna sitter still i båten just nu och ser varthän det barkar. De kan inte angripa Trump än. Men om han förstör ekonomin för mycket för vanligt folk så kanske de vettiga republikanerna vädrar morgonluft. Demokraterna är alldeles för svaga. Deras starkaste röst är 83 årige Bernie Sanders.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in