Citat:
Ursprungligen postat av
Beck86
Jo men det har ju inte hänt någon våldtäkt om man läser fup. Det är kvinnan som ljugit, anmälan gjordes många månader efter. Båda va onyktra, det är bådas fel anser jag, verkligheten är att båda va onyktra och en påhittad våldtäkt har ägt rum.
Den jag citerade verkade resonera, typ, att "det måste vara värre än det ser ut om han fått ett så strängt straff".
Min poäng var att man inte kan göra den tolkningen. Han har fått standardstraffet 2025. Vad gäller förundersökningen och bevisningen så ser den ut så som det brukar se ut i Sverige på 2020-talet, dvs man har en anklagelse mot en namngiven person och den anklagelsen är sann om man berättat samma historia för nån bekant eller vårdkontakt.
Det är lustigt att det är enklare att döma nån för våldtäkt än olaga hot (lycka till att döma någon för det senare om du inte kan bevisa att ett hot har uttalats), när en dom för våldtäkt får såna konsekvenser för den som vill kunna få ett jobb eller en bostad.
Undrar hur många dömda våldtäktsmän som faktiskt tvingat någon ha sex med dem. Jag tror det är en minoritet.