2025-03-12, 11:13
Medlem
Duterte är älskad av vanligt folk och gjorde ett bra jobb. Blir han dömd blir det oroligheter i landet. Alla filipiner jag känner älskar Duterte.
Citera
2025-03-12, 11:17
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Filipinernas president skall alltså fängslas i Haag, i Nederländerna. För att västerlänningar tycker att han varit för hård mot brottslingar.

Det påminner inte så lite om kolonialism.
Hur vet du eller någon öht om det var brottslingar som mördades? En granne som är sur på dig för något helt annat, pekar ut dig som knarklangare. På natten kommer en dödspatrull och skjuter dig, utan vidare undersökningar eller rättegångar o dyl. Gånger många många tusen.

Det finns rätt många filippinare som inte heller tyckte att det där var bra, och att Duterte bör prövas och straffas. I den bästa av världar skulle detta kunna skötas av landet självt, men i just Filippinerna skulle han nog komma undan även om alla bevis är helt överväldigande. Det fattiga landet styrs tyvärr av några få mäktiga och extremt rika familjer, som t ex just Marcos och Duterte, och dessa kommer alltid undan med vad som helst. Filippinare som söker rättvisa får ställa sitt hopp till Haag.
Citera
2025-03-12, 11:19
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Duterte är älskad av vanligt folk och gjorde ett bra jobb. Blir han dömd blir det oroligheter i landet. Alla filipiner jag känner älskar Duterte.
Då känner du inte många.
Citera
2025-03-12, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Då känner du inte många.
Jo det gör jag. Hela min frus släkt, samt bekanta i Sverige. Tatay Duterte är älskad.
Citera
2025-03-12, 11:30
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Jo det gör jag. Hela min frus släkt, samt bekanta i Sverige. Tatay Duterte är älskad.
Och alla svenskar du känner gillar Alternativ för Sverige? Folk är olika, det finns väldigt stora grupper som inte alls tycker som du och dina polare, eller som din fru och hennes klan.
Citera
2025-03-12, 11:35
Medlem
Citat:
Och alla svenskar du känner gillar Alternativ för Sverige? Folk är olika, det finns väldigt stora grupper som inte alls tycker som du eller din fru och hennes klan.
Min frus släkt är inget slödder som sysslar med droger. Vanlig filipinsk medelklass som äger sina hus och arbetar. Min svärmor som är 75 år säger att Gamle Marcos tid var jättebra. Den vanlige filipinen på gatan vill ha ordning och reda och det fanns inte när Aquino styrde. Liberalerna förstörde landet.

Duterte rensade upp på ett bra sätt. Vi behöver honom i Sverige.
Citera
2025-03-12, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Skönt att se länder upprätthålla ICCs arresteringsorder! Respekt till Hong Kong
Greps han inte i Manila på Filipinerna?
Det handlar nog om inrikespolitisk kamp/hämd, inte om rättvisa.

ICC är ett skämt. Det räcker att Trump hotar med sanktioner mot dess domare och deras familjer och genast står de beredda att be om förlåtelse. Länder som Polen har deklarerat att man inte kommer gripa Netanyahu ifall denne kommer på besök.

Duterte har altid haft skyhöga popularitetssiffror i sitt land. Kanske just därför råkar han ut för historien med ICC.
Citera
2025-03-12, 11:42
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Min frus släkt är inget slödder som sysslar med droger. Vanlig filipinsk medelklass som äger sina hus och arbetar. Min svärmor som är 75 år säger att Gamle Marcos tid var jättebra. Den vanlige filipinen på gatan vill ha ordning och reda och det fanns inte när Aquino styrde. Liberalerna förstörde landet.

Duterte rensade upp på ett bra sätt. Vi behöver honom i Sverige.
Så du menar att advokater, läkare, sjuksköterskor, lärare, affärsmän o kvinnor, etc är slödder? Ferdinand Marcos hade f ö också dödspatruller, känner till en kvinna (lärare) vars politiskt aktiva syster "försvann" i 20-årsåldern. "Bra" va?

Men vilken sida väljer din svärmor nu då? Duterte eller Marcos?

Vad menar du ens med "när liberalerna styrde", och vilken Aquino menar du?
Citera
2025-03-12, 11:51
Medlem
Citat:
Så du menar att advokater, läkare, sjuksköterskor, lärare, affärsmän o kvinnor, etc är slödder? Ferdinand Marcos hade f ö också dödspatruller, känner till en kvinna (lärare) vars politiskt aktiva syster "försvann" i 20-årsåldern. "Bra" va?

Men vilken sida väljer din svärmor nu då? Duterte eller Marcos?

Vad menar du ens med "när liberalerna styrde", och vilken Aquino menar du?
Vet inte vem hon stödjer av dom. Marcos störtades av USA eftersom han inte var ett lydigt redskap. Har en svåger som är polis och min svärmor hade en släkting som var polischef under Marcos tid. Dom som försvann på den tiden var kommunister som ville destabilsera landet.

Senaste Aguino var ju ett svagt skämt som sålde ut landet. Gloria Arroyo en korrupt politiker. Estrada likaså. Dom privatiserade el och vatten och gjorde det allmänt jobbigare för folk.
Citera
2025-03-12, 11:56
Medlem
Det här är bara ett sätt för president Marcos att göra sig av med en fiende. Dottern Sarah står på tur. Filippinerna är inte ens medlem i ICC så att knarkaren Marcos lyder Haag handlar enbart om politik. Hade det varit hans mamma Imelda, som låg bakom massor av mord under diktaturen (bl.a. på oppositionsledaren Ninoy Aquino, bara för att han avvisat henne i ungdomen när hon var "Beauty Queen") och försnillade det filippinska folkets pengar, som varit efterlyst av ICC så hade han förstås inte varit lika foglig.

Det här kommer att eskalera de protester som redan pågår mot Marcosregimen. han har helt enkelt skjutit sig själv i foten. och återigen bevisat att han är en odugling som bara vann valet och blev president för att han heter Marcos och då hade stöd av den populäre Duterte.
Citera
2025-03-12, 12:02
Medlem
Helt rätt att han får stå för sina handlingar.

Att fascister gråter ut gör det ännu bättre.
Citera
2025-03-12, 12:06
Medlem
Citat:
Vet inte vem hon stödjer av dom. Marcos störtades av USA eftersom han inte var ett lydigt redskap. Har en svåger som är polis och min svärmor hade en släkting som var polischef under Marcos tid. Dom som försvann på den tiden var kommunister som ville destabilsera landet.

Senaste Aguino var ju ett svagt skämt som sålde ut landet. Gloria Arroyo en korrupt politiker. Estrada likaså. Dom privatiserade el och vatten och gjorde det allmänt jobbigare för folk.

Filippinerna var en rikt land när Marcos blev president 1965 och ett bankrutt land när han avsattes 1986. Siffrorna ljuger inte men människors minne är selektivt.

De har bara haft två bra presidenter, Ramos och Duterte.

Poe hade blivit en utmärkt president, men Arroyo fuskade till sig valet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in