2025-05-30, 07:21
Medlem
Ajogens avatar
Tack för upplysningen.
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Och jag har ingen större tilltro till vad folk i allmänhet tror.
2025-05-30, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Nä, du har fel.

Martina Jarminder
Forskaren: de indragna körkorten är en svensk rättsskandal

Forskaren Lena Nerhagen upptäckte för flera år sedan att Transportstyrelsen tog körkortet ifrån folk med ett test som sannolikt kan vara missvisande i cirka 50 procent av fallen. Hon slog larm – men myndigheterna var ointresserade av kritiken, trots att många svenskar får sitt liv förstört av det indragna körkortet.

https://www.skd.se/2025-03-01/forskaren-de-indragna-korkorten-ar-en-svensk-rattsskandal/

paywall remover, option 3.

0.3 är inte missbruk. förstår inte varför man försökt klassa det som det.
Det är du som har fel.
TS drar inte in körkortet för att man har ett missbruk utan för att man inte är lämplig.
2025-05-30, 07:51
Medlem
Ajogens avatar
Bra artiklar, men det hade uppskattats ifall du skrivit titeln och någon liten info om dem.
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
https://omni.se/a/lwRz1k

Citat:
https://www.tv4.se/artikel/7EQreFulk9ON4z2BzFfO2S/vill-stoppa-aterkallandet-av-koerkort-efter-peth-test-fel-vaeg-att-ga?utm_source=tv4.se&utm_medium=shared_link
2025-05-30, 08:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Socialstyrelsens riskbruk 10 standardglas i veckan och TS gränsvärde på 28-42 standardglas vin eller cirka 21-28 burkar starköl är två helt olika saker.

Ställ undan groggen så kanske det klarnar

Det är du som inte förstår. Läs om, läs rätt.
2025-05-30, 08:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
”Under förra året återkallade Transportstyrelsen cirka 40 körkort där orsaken var förhöjda PEth-värden vid två mättillfällen utan kompletterande information. Påståendet om tusentals körkortsåterkallelser inom området stämmer inte.”

”Resultatet visar att det i cirka 430 fall med körkortsåterkallelser funnits uppgifter om förhöjda PEth-värden. Men i de flesta av de ärendena fanns också en ställd diagnos om beroende, missbruk eller andra omständigheter som rapporterats av läkare. I cirka 40 ärenden har återkallandet av körkortet skett utifrån två PEth-tester som överskridit gränsvärdena utan kompletterande information från läkare. I majoriteten av dessa ärenden har gränsvärdet på 0,3 mikromol/l överskridits med marginal.”

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2025/cirka-40-korkortsaterkallelser-under-2024/

Och vad tror du döljer sig bakom det som är fetat och understruket ovan?
2025-05-30, 08:25
Avslutad
Jag vet nu varifrån Transportstyrelsen fått uppgifterna om att det behövs 28-42 glas vin i veckan för att nå 0,3 µmol/l. Jag behöver dock gräva lite mer i det hela. Det finns en logisk (men felaktig) koppling nämligen.
2025-05-30, 08:30
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Så ja, jag håller med hjorten16 i #2934. Transportstyrelsen är inte intresserade av trafiksäkerhet utan de vill kontrollera folks privatliv och har körkortet som hållhake.

Det där är fullständigt befängt, varför skulle de vilja göra det? Det ingår inte i deras uppdrag. Det här är en tvättäkta konspirationsteori.
2025-05-30, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DDRisBack
Om inte regeringen sätter stopp för detta enorma ingrepp i människors privatliv snarast så kan det bli en valfråga nästa år.
M,KD och L har centralt varit märkligt tysta angående Peth testerna.
Socialdemokraterna har gått ut med att dom vill ompröva alla avslag.
Dom där nazisttjänstemännen på Transportstyrelsen måste bli rejält hatade av sina grannar när det kommer fram att dom ligger bakom peth testerna.
Stackars deras anhöriga.
Man kan ta lite nyckel ord från politiker så man vet hur transportstyrelsen fungera o vem som bestämmer.

Från V:
Att det har varit en massa tillfällen där människor har utsatts för rättsosäker behandling är dock ställt utom allt tvivel, och Transportstyrelsen, som är en myndighet under statsrådet, har bidragit till detta. Det ansvaret ligger på statsrådet.

Från KD (statsrådet)

Jag förväntar mig att Transportstyrelsen i sitt arbete nu och framöver samlar in de synpunkter som finns och värderar dem. Som jag sa i mitt första svar välkomnar jag den revidering av föreskrifterna som redan är föreslagen. Inför denna revidering har man inhämtat synpunkter och lyssnat på läkarprofessionen. Ändringarna innebär att inte enbart förhöjda prov kan leda till återkallelse. Föreskrifterna bedöms också ge tydligare vägledning till landets läkare.

Enligt Transportstyrelsens bedömning kommer föreskrifterna att bli mer träffsäkra och därmed leda till färre körkortsåterkallelser på detta område. När de nya föreskrifterna finns på plats är det möjligt att söka om körkortstillstånd och bli prövad enligt dessa nya föreskrifter. Jag tror att detta är viktigt att understryka.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/interpellation/rattssakerhet-vid-indragande-av-korkort_hc10509/
2025-05-30, 08:59
Medlem
En obehaglig sida av detta är också att folk har inte vetat att körkortet kan dras in av ett blodprov
Dom blir stämplade som rattfyllon
Fyfan vad ruttet agerat
2025-05-30, 09:40
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
En obehaglig sida av detta är också att folk har inte vetat att körkortet kan dras in av ett blodprov
Dom blir stämplade som rattfyllon
Fyfan vad ruttet agerat

Du har fel för körkortet dras inte in baserat endast på ett enda prov. Transportstyrelsen vet inte om vilka prover som tas inom vården, det är läkaren som anmäler medicinsk olämplighet till Transportstyrelsen eftersom det finns lagkrav på att läkare ska anmäla om de finner att detta gäller för personen.

Nej de blir inte stämplade som rattfyllon utan beslutet handlar om att man är medicinskt olämplig. Det är inte samma sak. Du uttalar dig baserat på känsloargument, inte baserat på fakta.
2025-05-30, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Du har fel för körkortet dras inte in baserat endast på ett enda prov. Transportstyrelsen vet inte om vilka prover som tas inom vården, det är läkaren som anmäler medicinsk olämplighet till Transportstyrelsen eftersom det finns lagkrav på att läkare ska anmäla om de finner att detta gäller för personen.

Nej de blir inte stämplade som rattfyllon utan beslutet handlar om att man är medicinskt olämplig. Det är inte samma sak. Du uttalar dig baserat på känsloargument, inte baserat på fakta.
Det verkar som dom flesta inte vetat om att körkortet dras in på ovetenskapliga grunder
Då tror man ju förstås att det indragna körkortet beror på att personen har kört onykter
2025-05-30, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Och vad tror du döljer sig bakom det som är fetat och understruket ovan?

Det kan röra sig om ett känt alkohol eller narkotikamissbruk. Många PEth-tester görs vid demens utredning så i de fallen kan det vara minnessvikten som leder till indragning av körkort. I vissa fall kan det även vara personer som upprepade gånger åkt i fyllecell som blivit ålagda att ta PEth-test.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in