Citat:
Ursprungligen postat av
DDRisBack
Om inte regeringen sätter stopp för detta enorma ingrepp i människors privatliv snarast så kan det bli en valfråga nästa år.
M,KD och L har centralt varit märkligt tysta angående Peth testerna.
Socialdemokraterna har gått ut med att dom vill ompröva alla avslag.
Dom där nazisttjänstemännen på Transportstyrelsen måste bli rejält hatade av sina grannar när det kommer fram att dom ligger bakom peth testerna.
Stackars deras anhöriga.
Man kan ta lite nyckel ord från politiker så man vet hur transportstyrelsen fungera o vem som bestämmer.
Från V:
Att det har varit en massa tillfällen där människor har utsatts för rättsosäker behandling är dock ställt utom allt tvivel, och Transportstyrelsen, som är en myndighet under statsrådet, har bidragit till detta. Det ansvaret ligger på statsrådet.
Från KD (statsrådet)
Jag förväntar mig att Transportstyrelsen i sitt arbete nu och framöver samlar in de synpunkter som finns och värderar dem. Som jag sa i mitt första svar välkomnar jag den revidering av föreskrifterna som redan är föreslagen. Inför denna revidering har man inhämtat synpunkter och lyssnat på läkarprofessionen. Ändringarna innebär att inte enbart förhöjda prov kan leda till återkallelse. Föreskrifterna bedöms också ge tydligare vägledning till landets läkare.
Enligt Transportstyrelsens bedömning kommer föreskrifterna att bli mer träffsäkra och därmed leda till färre körkortsåterkallelser på detta område. När de nya föreskrifterna finns på plats är det möjligt att söka om körkortstillstånd och bli prövad enligt dessa nya föreskrifter. Jag tror att detta är viktigt att understryka.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/interpellation/rattssakerhet-vid-indragande-av-korkort_hc10509/