2025-03-09, 14:07
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Kan det få ordning på illegal invandring och drogimport är det positivt, men tveksamt om problemen är av någon signifikant betydelse jämför med de som finns vid gränsen mot Mexico.

Just vad gäller övriga frågor, som om det skapar mer amerikanska jobb, gynnar amerikanska intressen osv får jag tyvärr meddela att jag saknar tillräcklig kunskap för att kunna värdera konsekvenserna - likt de flesta som skriver i den här tråden.
Du ser ingen risk i att Trump skadar relationen med Kanada och kanadensare? Jag tycker Trump beter sig som ett arsle mot Kanada.
Citera
2025-03-09, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Du ser ingen risk i att Trump skadar relationen med Kanada och kanadensare? Jag tycker Trump beter sig som ett arsle mot Kanada.

Tullarna är sannolikt temporära, ett sätt att bedriva påtryckningar på Trudeau som Trump ser som en motpart som inte vill förhandla.
Kortvarigt försämrad relation, förhoppningsvis helt återställd om Kanada i kommande val röster bort vänsterliberalerna som nu styr landet.

Egentligen inget som gör mig vare sig upprörd eller bekymrad.
Citera
2025-03-09, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Den som nu väldigt aktivt och frenetiskt försöker förstöra USA är ju tRump.

Och nej, handelsunderskott är i sig inte ett problem alls för ett relativt rikt land. När USA köper grejer från andra länder får de ju något för pengarna, eller hur? Borde det vara ett problem för mig att jag har ett skitstort "handelsunderskott" med min närmaste livsmedelsaffär?? Jag köper käk för flera tiotusentals kronor per år, medan de bara köper typ hundra pantflaskor av mig. Borde jag införa tullar?

Du fattar inte mycket va ? Och din idol Joe Briben gjorde det inte bättre

Trump försöker stärka USA:s position och makt efter att ha utnyttjats under flera decennier. Det ska han göra med bland annat tullar. Självklart skriker pressen och det politiska etablissemanget högt.

Som svar på din fråga, ja de får produkterna de köper men pengarna lämnar landet. Det är därför det heter handelsunderskott. Det borde vara ett problem att du har ett stort handelsunderskott till din livsmedelsbutik och alla andra butiker du handlar ifrån om du måste höja ditt lånetak varje år. Och du måste väl få in pengar om du ska kunna handla av din livsmedelsbutik utan att gå bankrutt.
Citera
2025-03-09, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
donalds får ta ansvar för det hen sagt och vill göra, och att återge detta är knappast att förstöra något.
Utan bara sakligt beskriva situationen, vet du inte skillnaden på dessa två ens, och med tanke det är mycket stor skillnad på dom.
Så antar det gick lite jobbigt för dig i den sakliga diskussionen, för det är så här det ser ut då.

Och det allra mest intressanta är att detta är inte en tråd om ryssland eller kina, utan Kanada och tullar:
Så varför börja prata om annat för?

Som om du aldrig gått offtopic . Och jag pratar om tullar. I trådstarten nämns också Kina. Men för att återgå till ämnet så har Kanada ett stort handelsöverskott med USA. Inte hållbart såklart. Det smugglas också mycket över gränsen. Därför måste Trump hota Kanada med tullar.
Citera
2025-03-09, 14:48
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Som om du aldrig gått offtopic . Och jag pratar om tullar. I trådstarten nämns också Kina. Men för att återgå till ämnet så har Kanada ett stort handelsöverskott med USA. Inte hållbart såklart. Det smugglas också mycket över gränsen. Därför måste Trump hota Kanada med tullar.
Dock byta ämne till andra länder och när Kanada avhandlas, det blir lite väl OT.
Men ja, det är helt klart okey att göra jämförelser, men med Kanada är de betydelselösa.
Citera
2025-03-09, 14:52
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Tullarna är sannolikt temporära, ett sätt att bedriva påtryckningar på Trudeau som Trump ser som en motpart som inte vill förhandla.
Kortvarigt försämrad relation, förhoppningsvis helt återställd om Kanada i kommande val röster bort vänsterliberalerna som nu styr landet.

Egentligen inget som gör mig vare sig upprörd eller bekymrad.
Har du noterat att opinionsundersökningarna för Trudeaus parti har ökat kraftigt sedan Trump började mucka gräl med Kanada? (Har jag rapporterat tidigare idag.) Du kanske inte bryr dig om det heller?
Citera
2025-03-09, 15:24
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Har du noterat att opinionsundersökningarna för Trudeaus parti har ökat kraftigt sedan Trump började mucka gräl med Kanada? (Har jag rapporterat tidigare idag.) Du kanske inte bryr dig om det heller?

De förstår inte, Trump kommer vända högervindarna i världen så det blir mer liberalt, folk är less på idioter.
Citera
2025-03-09, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladybacon
! Så det enda du vet är att du ogillae trump. Men har ingen aning om detta? Googla lite och lär dig saker. Finns video när han dansar till taylor när.montreal brinner!
Ps han är inte populär
Citera
2025-03-09, 16:22
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:

Det finns ingenting "kortvarigt" över vad Trump har gjort för att förstöra relationerna till Kanada.

Utöver det så visar opinionsundersökningarna att Trump´s utspel och hot varit katastrofala för det Kanadensiska konservativa partiet som ledde stort innan påhoppen började, och det är nu tveksamt om de kommer att kunna åstadkomma ett maktskifte och bilda regering.

Citat:

Sådant ignoreras av sekten, de har etablerat en egen världsbild och allt som avviker från den avfärdas och ignoreras konsekvent. Det är så sekter funkar.
Senast redigerad av DaEzz 2025-03-09 kl. 16:28.
Citera
2025-03-09, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sten.Cool
Du vet om att Kanada går extremt dåligt va? Kanada kommer förlora något enormt på detta. Kanadas ekonomi är i nivå med sämsta delstaterna i USA.
Vet du någonting?
Såg någon tråd i går som du startade även där är dina antaganden helt felaktiga.
Vad är din agenda?
Tror du det?
”Canada är ett välutvecklat land, med stora mängder naturresurser, en välutbildad arbetsstyrka och en av världens mest utvecklade vetenskaps- og teknologisektorer. Cirka tio procent av världens skoger ligger i Canada, och landet har betydliga mineralresurser som guld, nickel, uran och bly.” I tillägg har de en stor jordbrukssektor.
USA däremot har en ofantlig utlandsskuld. Den är så stor att Trump ju hotat med att inte betala räntorna på dessa utlandslån. (De har egentligen inte råd, de måste låna mera för att betala räntorna!) Gör han allvar av det hotet så kommer USA att få ännu fler problem…
Citera
2025-03-09, 17:22
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:

Sannolikt ett korrekt antagande.
Ett problem som jag ser, som det inte talats så mycket om, är att Trump vid flera tillfällen inför kameror förklarat att tullarna ska bringa miljarder till statskassan. På så vis har han motiverat skattelättnader "för alla". Förslaget ska om jag minns rätt röstas igenom i nästa vecka, det ligger i alla fall klart för kongressen och Trump pratade om det i sitt kongresstal. Om tullarna bara används som temporära påtryckningsmedel ett eller två dygn i taget kommer inga intäkter att genereras för att balansera skattelättnaderna. Det genererar ett stort budgetunderskott och statsskulden kommer knappast att minska.

Vad agendan är kan man bara spekulera i men tänkbart är att man vill få över de sista små delarna av skola, sjukvård och kanske hela pensionssystemet till privata intressen.
Citera
2025-03-09, 19:05
Medlem
1. Anledningen till att Trump skyller på Fentanyl är att tullarna annars måste genomgå en röstning i kongressen. Han vet att det skulle röstas ned trots att hans parti är i majoritet.[b]

2. Anledningen till tullar och nedskärningar i myndigheter är att han lovat sina miljardärkompisar skattelättnader, sist tog han lån för detta men det går inte att låna mer. Det är därför han är så kåt på miljarderna från ukrainska mineraler.

3. Att säga att nån som är emot tullar är kommunist är så verklighetsfrånvänt så man storknar. Frihandel är en grundsten i kapitalismen.

4. Trump och Musk vet att detta kommer leda till prisökningar och fler arbetslösa. Då kan dom anställa folk till lägre löner som accepterar betydligt sämre arbetsvillkor.

Det ironiska är att det är dom fattigaste som röstat för detta som kommer drabbas hårdast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in