2025-03-05, 14:26
Medlem
Hej, jag har tidigare bara gjort maki som nybörjare. Nu har jag även testat nigiri, har kollat lite youtube-klipp osv.

Dels får jag inte riktigt den perfekta formen, även om jag kuvar handflatan enligt filmerna, men ett större problem är att riset lätt faller isär. Jag har även testat att trycka ihop det lite hårdare vid formningen men det verkar inte hjälpa.

Jag använder 1 dl risvinäger, 2 msk mirin, 0,5 dl socker, 2 tsk salt.

Kokar 6dl ris 17 min på svag värme med lock, låter stå med lock ett par min innan jag blandar i vinäger-blandningen, och börjar forma riset ganska direkt efter blandningen är tillsatt och riset är ljummet, äter sedan direkt.
Senast redigerad av RobinJacobsson 2025-03-05 kl. 14:38.
Citera
2025-03-05, 15:01
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson
Kokar 6dl ris 17 min på svag värme med lock, låter stå med lock ett par min innan jag blandar i vinäger-blandningen, och börjar forma riset ganska direkt efter blandningen är tillsatt och riset är ljummet, äter sedan direkt.

Du skriver inget om hur du tvättar riset före kokning.
Citera
2025-03-05, 15:05
Medlem
Asgarvars avatar
Använd grötris och skölj med kallt vatten före. Helst tills riset blir kallt. Detta "väcker" risets stärkelse som gör det klibbigt. Grötris i sin tur är oerhört klibbigt, och är det närmaste vi har till japanskt ris i det här landet.
Citera
2025-03-05, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Du skriver inget om hur du tvättar riset före kokning.

Jag sköljer det tills jag ser märkbar skillnad i vattnet, grumligheten minskar tydligt. Kanske inte sköljt det så att vattnet varit helt klart alla gånger, men han svårt att tänka mig att det gör skillnad?

Använder Icas Sushi-ris, och har även testat en grön förpackning som jag inte minns märket på.
Citera
2025-03-05, 15:25
Medlem
RegalskeppetVASAs avatar
Citat:

Det är här du gör fel. Du måste låta sushivinägern dunsta/absorberas av riset. Ge det några minuter (helst nån timme) och du kommer märka att riset går mycket lättare att forma.
Citera
2025-03-05, 15:40
Medlem
Sereenas avatar
Blanda i vinägermixen direkt i nykokt ris i tex en långpanna eller vid skål, täck sedan över med en fuktig handduk och låt svalna i ca 1 timme.

En mycket bra guide för sushi ris kan du hitta här: https://www.youtube.com/watch?v=ja6ujA0qF4M
Citera
2025-03-05, 19:46
Moderator
tobess avatar
Den första och största frågan är vilket ris du använder. Som redan påpekats i tråden är grötris det billigaste och mest lättillgängliga alternativet, sushiris finns förstås också men kostar lite mera. Om du tar något helt vanligt typ Uncle Bens-ris från hyllan så kommer det inte att bli sådär klibbigt som man vill ha det.

Sist men inte minst, om det nu är så att detta är något som du gör ofta (eller om du överlag äter en del ris): köp en riskokare.
Citera
2025-03-05, 23:49
Medlem
Försök inte med matklister eller jo!
Citera
2025-03-06, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Den första och största frågan är vilket ris du använder. Som redan påpekats i tråden är grötris det billigaste och mest lättillgängliga alternativet, sushiris finns förstås också men kostar lite mera. Om du tar något helt vanligt typ Uncle Bens-ris från hyllan så kommer det inte att bli sådär klibbigt som man vill ha det.

Sist men inte minst, om det nu är så att detta är något som du gör ofta (eller om du överlag äter en del ris): köp en riskokare.

Tack för era svar. Jag har börjat göra det väldigt ofta nu, så en riskokare kanske vore en fördel att ha. På vilket sätt är det bättre än att koka ris i en vanlig gryta med lock?

Jag har testat att låta det stå en timme med blandningen, och jag upplever nog skillnad.

Har också insett att det blir bättre om jag tar mindre vatten, bara ett par droppar på handflatan och tar upp en klump och trycker till direkt, utan att "röra runt" riset i handen.

Hur skiljer sig grötris från sushiris? Märkbar skillnad eller "same shit" smakmässigt med blandningen tillsatt? Skulle nog få ner kostnaden en hel del isåfall.
Citera
2025-03-07, 20:42
Moderator
tobess avatar
Citat:
Tack för era svar. Jag har börjat göra det väldigt ofta nu, så en riskokare kanske vore en fördel att ha. På vilket sätt är det bättre än att koka ris i en vanlig gryta med lock?

Jag har testat att låta det stå en timme med blandningen, och jag upplever nog skillnad.

Har också insett att det blir bättre om jag tar mindre vatten, bara ett par droppar på handflatan och tar upp en klump och trycker till direkt, utan att "röra runt" riset i handen.

Hur skiljer sig grötris från sushiris? Märkbar skillnad eller "same shit" smakmässigt med blandningen tillsatt? Skulle nog få ner kostnaden en hel del isåfall.

En riskokare är ju tillverkad just för det syftet att koka ris. Din fråga är lite som att fråga varför man behöver en fritös om man vill göra bra pommes.

Man kan göra helt bra pommes i t.ex. ugnen men de kommer inte att vara lika bra som att fritera dom. Om ris i olika former är något som du gör ofta, köp en riskokare. Är det något du bara gör ibland, skit i det och hitta metoder som gör det nästan lika bra.

Skillnaden mellan grötris och sushiris är främst att sushiris är specifikt framtaget för sushi och är därmed lite mer elatiskt och mer klibbigt. Men grötris är även det klibbigt och funkar, och är det som man hittar i princip överallt. För bästa resultat, använd sushiris, men grötris fungerar alldeles utmärkt det också.

Koka tillräckligt länge, tillsätt det som ska tillsättas och låt kallna ordentligt före du formar dina sushin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in