2025-03-06, 00:03
Medlem
dansquelcass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Exakt vad av det jag skrev var "fel"?

Exakt detta som du skrev var helt fel:
"Ziggen är en zigenare från Ukraina och har familjeband till Ryssland."

Vill du ha rätt? Okej du får rätt.

Oleksandr Semenovych Zelensky, far till Volodymyr Zelensky föddes i Kryvyi Rih, Sovjet-Ukraina, den 23 december 1947 och är av judiskt ursprung.

Hans far i sin tur, Semyon (Simon) Ivanovych Zelenskyy, tjänstgjorde i Röda arméns 57:e Guards Motor Rifle Division under andra världskriget.

Semjons far och tre bröder dödades i Förintelsen. Han är gift med Rymma Zelenska (född 16 september 1950).
Senast redigerad av dansquelcas 2025-03-06 kl. 00:12.
Citera
2025-03-06, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rudi1985
Zelensky blir rik på detta kriget därför han vill fortsätta. 🤣
Zelensky är jude, med typiska minnen och erfarenheter av andra världsktiget mot hans förfäder som förföljdes och mördades av både Ukrainare och Ryssar sedan hundratals år.

Läs själv på wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Antisemitism_in_Ukraine

https://en.wikipedia.org/wiki/Volodymyr_Zelenskyy

Många är jätteförvånade att han låtit köttkvarnarna mala på helt i onödan med hubdratusentals döda Ukrainare och ryssar. Verkligen jättekonstigt att även judisk press i väst står helt enade bakom denna jude och pågående besinningslösa slakt mellan vita broderfolk.

Lika lite förvånande som att mängder med andras pengar överförs.
Citera
2025-03-06, 07:13
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Ukraina klarade ju nio månader utan amerikanskt stöd under 2023 och 2024. Så ett amerikanskt bortfall kommer inte att leda till någon omedelbar katastrof.

Sedan är det inte troligt att allt stöd från USA kommer att försvinna. Ukraina har många kontrakt om löpande leverans av materiel från amerikanska vapenproducenter. De kontrakten kan inte Trump bryta om han inte tar till rena krigslagar, vilket låter osannolikt.

Så på kort sikt lär det här bråket knappt ens få märkbara effekter. På längre sikt är det delvis en annan sak. Men det ger ju om inte annat möjligheter för Europa att skärpa till sig.

Det är väl underrättelsebortfallet som kommer vara problematiskt. Amerikansk förmåga på det området är inget Europa, eller någon annan aktör kommer nära.

Har även svårt att se att USA skulle säga nej till att Ukraina köper vapen av dem. Donald Trump är ju en torsk när det gäller pengar. Det enda som betyder något för honom. Finns ju en hel del ryska medel som är inlåsta i Europa om våra ledare bara växer fram ett par kulor och börja sätta hårt mot hårt. Bäst är ju dock om Europeiska tillverkare kan sälja vapnen så vi slipper ge fettbuken pengar.

Typ $335 miljarder om man ska tro media. Mer än USA och EU har bidragit med hittills.
Senast redigerad av Newkie 2025-03-06 kl. 07:18.
Citera
2025-03-06, 07:50
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Om du tror att dom kommer att ge upp så är du helt lost. 😂

Håller med, såg för övrigt en intervju med bland andra förra chefen för Mi6. Hans analys var att Rysslands ekonomi inte klarar av det här tempot särskilt mycket längre. Kanske ett år var hans tidsram. Får Putin inte igenom vapenvilan har man inte riktigt några framtida planer eller strategier på hur man tar sig ur Ukraina och räddar sitt rykte på samma gång.

Man firade i Ryssland när Trump vann valet för att man visste att det då fanns en man i Vita huset man kunde manipulera.

Bra intervju..

https://www.youtube.com/watch?v=FocQITpJnaQ&ab_channel=BBCNewsnight
Citera
2025-03-06, 10:40
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Håller med, såg för övrigt en intervju med bland andra förra chefen för Mi6. Hans analys var att Rysslands ekonomi inte klarar av det här tempot särskilt mycket längre. Kanske ett år var hans tidsram. Får Putin inte igenom vapenvilan har man inte riktigt några framtida planer eller strategier på hur man tar sig ur Ukraina och räddar sitt rykte på samma gång.

Man firade i Ryssland när Trump vann valet för att man visste att det då fanns en man i Vita huset man kunde manipulera.

Bra intervju..

https://www.youtube.com/watch?v=FocQITpJnaQ&ab_channel=BBCNewsnight

Absolut. Bra intervju. Alex Younger har helt rätt. Jag skulle vilja höra hur han uttrycker sig om detta privat. Engelsmän har en förmåga att vara begåvat roliga när de ska förolämpa och jag tror Alex har några kul saker att säga om clownen i VH.
Citera
2025-03-06, 10:59
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Absolut. Bra intervju. Alex Younger har helt rätt. Jag skulle vilja höra hur han uttrycker sig om detta privat. Engelsmän har en förmåga att vara begåvat roliga när de ska förolämpa och jag tror Alex har några kul saker att säga om clownen i VH.

Ja britter är roliga

Han målar ju dock upp en rätt mörk bild av framtiden. Med mer motsättningar och maktspel där den store bestämmer. Europeiskt samarbete blir viktigare och viktigare.

Kommer ihåg när Tony Blair sa att Brexit var ett misstag och angav just den här anledningen. Ju större man är ju mer kommer man ha att säga till om i framtiden. Britterna är på det stora hela ingen jättenation.
Citera
2025-03-06, 11:24
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Ja britter är roliga

Han målar ju dock upp en rätt mörk bild av framtiden. Med mer motsättningar och maktspel där den store bestämmer. Europeiskt samarbete blir viktigare och viktigare.

Kommer ihåg när Tony Blair sa att Brexit var ett misstag och angav just den här anledningen. Ju större man är ju mer kommer man ha att säga till om i framtiden. Britterna är på det stora hela ingen jättenation.

Jag håller tyvärr med honom om mörkret i horisonten.

Och visst är det så att maktbalanser förskjuts när stora länder växer och bygger upp sina militärer. Så som Kina och Indien gör.

Garanten för världslig fred är ett riktigt starkt militärt enat Europa, tillsammans med ett vettigt USA.

Men utan ett vettigt USA i allians, eller utan ett militärt EU i paritet med USA, så kommer ett fullständigt free-for-all-kaos att kasta in världen i oerhörda konflikter. Det handlar bara om tid innan detta är ett faktum.

Har vi i EU inget USA med oss, och samtidigt inte byggt upp rejäla egna styrkor, så blir vi snart uppätna.
Citera
2025-03-06, 11:29
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Jag håller tyvärr med honom om mörkret i horisonten.

Och visst är det så att maktbalanser förskjuts när stora länder växer och bygger upp sina militärer. Så som Kina och Indien gör.

Garanten för världslig fred är ett riktigt starkt militärt enat Europa, tillsammans med ett vettigt USA.

Men utan ett vettigt USA i allians, eller utan ett militärt EU i paritet med USA, så kommer ett fullständigt free-for-all-kaos att kasta in världen i oerhörda konflikter. Det handlar bara om tid innan detta är ett faktum.

Har vi i EU inget USA med oss, och samtidigt inte byggt upp rejäla egna styrkor, så blir vi snart uppätna.

Ironiskt nog har ju Trump rätt där. Europa måste kunna försvara sig. Tittar man på hans agerande så vill ha nog inte det. Ett militärt starkt Europa har han ingen hävarm alls på mer eller mindre. Vilket blir en nackdel för USA.

Exempelvis skulle ett militärt starkt EU kunna stänga USA helt ute ur Ukraina-samtalen. Vilket helt skulle radera Trumps chanser till att råna Ukraina på deras metaller.
Citera
2025-03-08, 07:57
Medlem
rudi1985s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Som är en följd av den extrema inflationen som bristen på billig energi har orsakat.
Ja och lite girighet från ica handlarna 🙂
Citera
2026-04-21, 21:21
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jan Hallenberg nästan grät i sändning härom dagen lät det som. Han sa något i still med "det allra värsta som någonsin kunde hända har hänt... ...att vi i Europa skulle behöva ta ansvar för vår egen framtid, ja, det är.., fruktansvärt!".
Kunde knappt tro mina öron, men så sa han faktiskt.

Den där Jan Hallenberg ger ett synnerligen rabiat vänsterskruvat intryck i den offentliga debatten. Han tror verkligen att Sveriges högre intellekt är lika USA-hatande som han tycks vara.

Han skulle behöva få sig en utskällning från Högern så att han kommer in i matchen. Fanskapet har ju platsbiljett bokad på Aktuellt.
Citera
2026-04-21, 21:54
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Den där Jan Hallenberg ger ett synnerligen rabiat vänsterskruvat intryck i den offentliga debatten. Han tror verkligen att Sveriges högre intellekt är lika USA-hatande som han tycks vara.

Han skulle behöva få sig en utskällning från Högern så att han kommer in i matchen. Fanskapet har ju platsbiljett bokad på Aktuellt.
Ber om ursäkt, men jag blandade ihop Hallenberg med Stefan Hedlund, de har kanske ett något liknande uttryck med sina röster.
Jag pudlade enl. nedan eftersom det var för sent för att redigera när jag upptäckte mitt misstag:
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nej, jag blandade ihop Hallenberg med Stefan Hedlund, rysslandsexpert och professor emeritus vid Uppsala universitet. Det var han som sa det där i "Djupet" i Kvartal som släpptes den 20 februari, med rubriken "Vann Ryssland kriget?".

Rätt skall vara rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in