Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-03-04, 15:33
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Jag vill också klättra på tak och ha fina utsikter på jobbet. Är det någon som vet vad denna person kan tänka sig ha för yrkestitel och utbildning? Någon som jobbar med liknande och kan dela erfarenheter? Farligt? Läskigt? Bra betalt? Dåligt? Bara män? Vad gör de där på taket egentligen? Samt vad för man övrig arbetstid?

Tilläggas bör att dessa nissar dök upp för ca en vecka sen för att rigga den där metallställningen och sen har de varit uppe på taket ett antal gånger, ett par timmar per gång, och verkar kolla mest i skorstenarna, samt hissa saker upp och ner medelst sina rep. Är detta tomtens nissar?

Skämt åsido. Hur ska jag kunna jobba med att klättra runt på tak?

https://imgur.com/a/b15c8wG

Det förefaller vara helt vanliga sotare.
Citera
2025-03-04, 16:04
Medlem
Turphiees avatar
Sotare eller plåtslagare
Citera
2025-03-04, 16:16
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Det kan vara så att herrarna "slammar" en skorsten. Dvs. att man förser en eventuellt sprucken eller otät skorstenspipa med ett inre lager murbruk för att täta röret.
Vinsch och en massa hinkar i bild, så ja bästa hypotesen hittills. Nog en och annan skorsten i landet som behöver. Hittade en illustration, men finns säkert fler metoder. Vår trådstartare kanske kommer att få patent på en egen ny, och global framgång?
Citera
2025-03-04, 16:19
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Energiskt att bygga en ställning och ta bort tegelpannor för det. Huset är från 1936, brf 2006, så det finns säkert ett och annat att göra. Hittar ingen info om kommande el. pågående projekt, men grannhuset verkar ha funderat på solvärme.

Hur fan hittade du det där husets position? Jag börjar bli orolig.
Citera
2025-03-04, 16:21
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Det kan vara så att herrarna "slammar" en skorsten. Dvs. att man förser en eventuellt sprucken eller otät skorstenspipa med ett inre lager murbruk för att täta röret.

Är man murare till utbildningen då?
Citera
2025-03-04, 17:33
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Är man murare till utbildningen då?
Vet inte riktigt, men jag tror murarutbildning ingår på något vis.
En kompis som är sotare kan det där, och jag tror vem som helst får göra jobbet själv om skorstenens täthet/säkerhet godkänns av sotare efteråt.

Fråga gubbarna på taket, dom tycker säkert det är kul ifall någon är intresserad.
Citera
2025-03-04, 18:02
Medlem
Citat:
Jag vill också klättra på tak och ha fina utsikter på jobbet. Är det någon som vet vad denna person kan tänka sig ha för yrkestitel och utbildning? Någon som jobbar med liknande och kan dela erfarenheter? Farligt? Läskigt? Bra betalt? Dåligt? Bara män? Vad gör de där på taket egentligen? Samt vad för man övrig arbetstid?

Tilläggas bör att dessa nissar dök upp för ca en vecka sen för att rigga den där metallställningen och sen har de varit uppe på taket ett antal gånger, ett par timmar per gång, och verkar kolla mest i skorstenarna, samt hissa saker upp och ner medelst sina rep. Är detta tomtens nissar?

Skämt åsido. Hur ska jag kunna jobba med att klättra runt på tak?

https://imgur.com/a/b15c8wG

Det är murare med stor sannorlikhet som tätar skorstenskanaler med bruk! Murare jobbar oftast ifrån byggställningar men ibland med skorstenar
Citera
2025-03-04, 18:46
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizenhaial
Det är murare med stor sannorlikhet som tätar skorstenskanaler med bruk! Murare jobbar oftast ifrån byggställningar men ibland med skorstenar

Tack för svar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in