2025-03-06, 11:15
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
Jo, om 20 år....
Kommer ta 4-10 år att bygga upp den bilindustri som dom outsourcat till bland annat Mexico.

Det är därför demokrati suger. Går inte att etablera långsiktiga satsningar som är bra i det långa loppet. Pöbeln vill alltid ha en quick fix som egentligen bara slutar med att de får det sämre än innan.
Citera
2025-03-06, 11:20
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
Jo, om 20 år....
Kommer ta 4-10 år att bygga upp den bilindustri som dom outsourcat till bland annat Mexico.

Finns ingen med vettet i behåll som investerar de enorma summor som är nödvändiga över så lång tidshorisont dvs när möjligheten till framtida avkastning helt och hållet förutsätter att de politiska besluten om tariffer inte förändras, vilket de bevisligen redan gjort eftersom Trump fick kalla fötter över natten.
Citera
2025-03-06, 14:29
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
TS menar de tullar som Kanada och Mexico nu lägger på Amerikanska varor som svar på Trumps tullar antar jag.

Det fick vi aldrig riktigt veta, då användaren olcadan aldrig dök upp mer i tråden.

Men det är en möjlig teori, som framfördes av andra efter min begäran om förtydligande.
Citera
2025-03-06, 15:33
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Nej.

De kan inte lämna över det till konsumenterna då det i så fall inte finns någon efterfrågan på deras varor.

En 25% höjning av priset på mexikanska varor innebär att de inte längre är attraktiva att köpa, vilket påtvingar att exportören håller ned priset och tar den större delen av smällen.

Detta är verkligheten kring tullavgifter. Hade man enbart kunnat lägga över det på konsumenten så hade diverse länders ledare inte gnällt så mycket över det.
Visst gör dom det och lämnar över det.

Och tullar är just för göra det oattraktivt att köpa dessa varor, visste du inte om detta?

Och varför ska de inte gnälla för, detta skapar ju en oro på marknaden och det gillar ju ingen.
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Vad menar du, anledningen till att man köper importerade varor är ju att de redan är billigare än vad de inhemskt producerade. Anledningen till att man lägger på tullar är ju att det ska bli mer attraktivt att köpa det som produceras i egna landet, inte för att exportören har för höga priser. De inhemska producenterna får alltså ett spelrum på 25% där de är billigare än de importerade varorna, men varan till konsument kommer naturligtvis att bli dyrare. De inhemska producenterna har fortfarande samma produktionskostnader som tidigare gjorde deras varor dyrare än de importerade.
Det verkar som den användaren inte har en susning om tullar, sure kanske inte 100% av denna ökad tull hamnar på kunden, men bra nära.

Och hela syftet är ju med tullar att göra dessa produkter mindre attraktiva, och gynna andra varor.
Undrar varför den användaren inte greppar detta.

Komiskt att de får pudla om bilindustrin och tullar, skrattar hårt
Citera
2025-03-06, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letsdothisnow
Nu kokar han över på Kanadas svar så nu ska idioten höja tullarna mot Kanada med det dubbla, 50%

Vilket jävla pajasland

De kan ha spekulerat på börsen för att bättra på kassakistorna!

Återinsätt Biden! Och hon, CIA-kvinnan från Michigan. Cheneydamen for bravery, AOC och några vassa ekonomer. Plus nån MAGA-människa som får återupprätta villkoren för handlingskraftiga frihetstörstare! Vi borde kunna låta dessa få uppfylla sina drömmar! Iden om frihetsstäder var intressant!

Tullar är inte frihet.

Jag vill kunna röra mig fritt i USA!
Senast redigerad av ccnut 2025-03-06 kl. 16:54.
Citera
2025-03-06, 20:25
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Vidare är planen att byta ut skatt på inkomst mot tullskatt. Vilket såklart är underbart för dom med mycket pengar. Dom som importerar till USA. Importörerna får då i praktiken makt att bestämma om dom ska betala skatt eller om dom ska skicka skatten vidare till konsumenterna.

Så kan det vara. Oavsett så kommer det blir dyrare.

Jag tycker Trump är jätte bra. Han har bra invandringspolitik. En mur vill jag ske och utsparkning av massa onödiga invandrare. Sedan är jag nöjd. Hellre att han sänker skatterna än cp-värdelösa tullar som får världen att tröttna på Trump.
Citera
2025-03-06, 20:27
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Fel.

Stämmer, varorna blir dyrare när de importeras, vilket också är där som maten köps.

De som betalar det extra priset är företagen, som tvingas ta en lägre vinst för att kunna konkurrera med amerikanska varor.

Tullavgifterna gör att amerikanska varor blir objektivt mer attraktiva, vilket innebär att producenterna och exportörerna är de som får ta smällen.

Det hade inte varit så mycket gnäll om det varit amerikaner som fått betala för kalaset.

Om jag säljer en vara för 100 kr till USA så kommer den kosta 125 kr när en Amerikan köper den.
Så länge amerikanen vill köpa mina varor, så förlorar jag inget. Men skulle amerikanen välja inhemska, på grund utav billigare pris...om det blir billigare....så kommer jag få sälja mindre.

Vi alla vet att allt kommer gå upp i pris.
Citera
2025-03-06, 22:29
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Så kan det vara. Oavsett så kommer det blir dyrare.

Jag tycker Trump är jätte bra. Han har bra invandringspolitik. En mur vill jag ske och utsparkning av massa onödiga invandrare. Sedan är jag nöjd. Hellre att han sänker skatterna än cp-värdelösa tullar som får världen att tröttna på Trump.

Problemet är att dom behöver Mexikanerna som billig arbetskraft…
Citera
2025-03-07, 00:33
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Problemet är att dom behöver Mexikanerna som billig arbetskraft…

Jag tror han förväntar sig att amerikanarna ska axla denna bit. Men detta betyder att dom kommer få bo i kollektiv, sova i tält, eller hos sina föräldrar, leva snålt och sluta konsumera. Sluta konsumera är vad amerikanen hatar.
Citera
2025-03-07, 08:03
Medlem
Me First & The Gimme Gimme's
Citera
2025-03-07, 10:39
Medlem
Trumps tidigare tullpolitik, som 25 % på stål och 10 % på aluminium 2018 samt höjningar mot Kina, med "America First". Men vedergällningstullar drabbade amerikanska företag, särskilt jordbruk och tillverkning, och undantag i USMCA blev en nödvändig justering. Ekonomer uppskattar att konsumentkostnaderna ökade med 40 miljarder dollar årligen, medan USA:s oförutsägbarhet stärkte EU:s och Kinas positioner globalt. Signalvärdet kom med ett högt pris.
Citera
2025-03-13, 18:32
Medlem
Citat:
För att du är både ful och idiot, vilket är en taskig kombo. Är man ful bör man rimligtvis också vara smart, men du drog det korta strået.

För att livet handlar inte om att låtsas vara vänner med människor eller länder som rånar dig och dina vänner.

Varför skall USA sälja ut sin framtid och sin ungdom för att globalister, multinationella och kineser skall göra sig rika?

Processad skitmat som förgiftar befolkningen, ja. Knappast något att hänga i granen eller skydda. Det som är värt att skydda är riktig matproduktion, inte det som ger människor cancer och fetma.

Tullavgifter på dessa produkter ger mer incitament till inhemsk produktion, vilket hjälper amerikaner.

Oklart vad det är du inte förstår.

Haha, hur skall han äka inhemsk produktion utan att försämra för importen av andra länders produkter? Printa mer pengar och ge till bönderna? 🤣🤣🤡🤡

Men darling. Processad skitmat är väl vad USA bygger på?
Tror du att det kommer att bli någon förändring på det under Trumps andra presidentskap då han inte gjorde ett skit under det första?
Tror du på allvar att clownen RFK kommer vinna över jordbruksindustrin?

Sen så är det ju så att USA faktiskt har en jordbruksexport som kommer hämmas om Trump förstör sina relationer med andra länder. Jag kanske borde skrivit förädlat istället för processat så att ett mongo som dig förstår. Tex ost och vin och en massa andra FÖRÄDLADE varor. Förstår du nu?

Slutet på ditt inlägg är verkligen obegripligt. Pajas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in