2025-03-02, 20:48
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Jag kan på rak arm bara påminna mig en enda konflikt där USA krävde totao villkorslös kapitulation och det var WW2 och anledningen var fullt logisk.
Versaillesfreden hade visat bristerna i en fred där fienden inte är helt krossad, tyskarna hade inte ens utländska trupper på sitt territorium så dom politiska och militära ledarna kunde sprida den farliga lögnen om dolkstötslegenden som sådde fröt till nästa världskrig och förintelsen av miljontals judar.

Låt mig gissa att du syftar på lögnen om att Boris Johnsson avrådde Zelensky från att gå med på ett rättvist och godtagbart fredsavtal.
Som vanligt låter du dina fördomar ta överhanden.
Du tror som alla andra rysstroll att världen är binär, alltså helt svart eller vit vilket är helt fel, speciellt om man ska applicera det på internationell politik.

Visst stödjer jag Zelensky i denna konflikt men det innebär inte att mina åsikter är färgade av någon kärlek till USA och NATO.
Tvärtom var jag extremt negativ till USAs mellanösternpolitik.
Framförallt invasionen av Irak.

Det var uppenbart för alla som kunde tänka att vapenispektören Hans Blix hade rätt och att G.w.Busch och Tony Blair ljög om att Irak hde lager av massförstörelsevapen enbart för att hitta en ursäkt för att invadera Irak.

Så att jag skulle vara en okritisk vän av USA och NATO är helt fel.

Ok, där är vi åtminstone lite på samma sida, förutom att din tidslinje är helt åt helvete fel.
USA förhandlade om att Bin Laden skulle utlämnas redan november 2000 men talibanerna vägrade, sedan kom den 9/11 och USA krävde igen att Bin laden skulle utlämnas och talibanerna vägrade igen, sedan tröttnade USA och attackerade Afghanistan den 7 oktober 2001.
Således tog det lite längre tid innan USA anföll än vad du ger sken av i ditt inlägg...

Saddam och hans söner fick 48 timmar att lämna landet men det var knappast en chock för Saddam utan han hade vetat att hans regim var körd egenligen sedan Kuwaitkriget då iraks styrkor mosades av USAs och dess allierade styrkor utan större problem.

Saddam hade kunnat flytta till Saudiarabien eller annat likartat land och tagit med sig en stor del av statskassan och levt i lyx resten av sittt liv.

Då hade Baathpartiet kunnat sitta kvar vid makten och Irak hade sluppit en invasion och att bli sönderbombat.

Det är du som yrar om "det enda alternativet", jag har påvisat andra alternativ där vi kunde ha sluppit ett blodbad.

Det var i princip bara Obama som ville störta Assad men han gjorde bara en halvhjärtad insats för att ta bort honom.
Hade Assad gett fan i att bomba Aleppo med tunnbomber och gasattacker hade ingen brytt sig så länge Assads styrkor stod som ett skydd mot ISIS.

Naturligtvis är Saudiarabiens kronprins främsta intresse att hålla sig själv och sin klan vid makten.
Det enda hotet mot klanen Sauds maktinnehav är islamismen alternativt att deras oljekällor tar slut.
Men jag har alltid tyckt bättre om Assad än om Bin Salman.

Här visar du att trots så här mycket text verkar du inte ha förstått något alls.
Du tolkar världen efter dig själv, du har bildat en uppfattning om mig och många andra som är totalt enkelspårig och baserad på hur du själv tänker i olika situationer.
Jag har i denna debatt försökt att visa att även jag har en mångfacetterad personlighet men jag är tveksam till om budskapet nådde ända fram.

Och här dyker det gamla slitna CNN upp, jag är förvånad över att du inte nämner SVT och Aftonbladet när du ändå är igång.

Ni rysstroll är som en repig skiva med en minimal repertoar, näst gång du kontaktar Kreml kan du ju be om att byta manusförfattare, den gamla börjar bli väl förutsägbar.

Men bara för skojs skull kan du ge några exempel på mina historieförfalskningar.

Oj, Timothy, det här var ju nästan imponerande – ett hav av ord för att dölja det uppenbara: Stormakter bryr sig inte om moral, de bryr sig om makt. Det gäller USA, det gäller Ryssland, det gäller alla. Men kör du vidare och låtsas att världen är ett parti schack där du är den enda som ser brädet.
Citera
2025-03-02, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinkelSleep
Ingen är pigg på att "slakten ska fortsätta". Därför bör Ryssland sluta med slakten. Det Ukraina håller på med är försvar.

Du pratar för döva öron.

Rysstroll: "Det är enkelt. Bara skriva på fredavtalet så blir det fred".

Alla andra: "Men om det är så enkelt och Ryssland vill ha fred - varför slutar inte då Ryssland att kriga?"

Rysstroll: "Det är komplicerat... det är inte så enkelt..."
Citera
2025-03-02, 20:54
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/musk-till-attack-mot-zelenskyj/

[b]

Håller ni med Musk? Är det verkligen omänskligt att Zelensky är emot fred osv?
Han är inte emot fred men först får Ryssland hålla de kontrakt de skrivit under och dra sig tillbaka vilket bland annat diskuteras nu på SVT 2.
Citera
2025-03-02, 20:59
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Alltid surt att förlora ett krig, men vad gör man.
Jo, men de har ju inte förlorat kriget. De står emot även om det kunde gått bättre och även om de får betala ett orimligt högt pris för det. Å andra sidan borde Rysslands förluster svida desto mer. Deras soldater dödas helt orättfärdigt. Helt i onödan. De dör bara för att Putin är galen.
Citera
2025-03-02, 21:02
Medlem
slaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basicposts
Musk precis som Trump är rena pajaser. JD är blåst i hela skallen. Det går inte att förhandla med dessa Putinälskare.

De grabbarna kommer stanna kvar i vita huset så länge de lever.
Det är nya tider för västvärlden.
Citera
2025-03-02, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaiman

Dom lever inte länge
Citera
2025-03-02, 21:07
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Jo, men de har ju inte förlorat kriget. De står emot även om det kunde gått bättre och även om de får betala ett orimligt högt pris för det. Å andra sidan borde Rysslands förluster svida desto mer. Deras soldater dödas helt orättfärdigt. Helt i onödan. De dör bara för att Putin är galen.

Ukraina har förlorat kriget för länge sedan, enda anledningen till att de fortsätter slås är för att Nato häller bensin över konflikten med Zelenskys välsignande.

Känns något oklart tycker du?
Citera
2025-03-02, 21:10
Medlem
Citat:
Ukraina har förlorat kriget för länge sedan, enda anledningen till att de fortsätter slås är för att Nato häller bensin över konflikten med Zelenskys välsignande.

Det handlar väl lika mycket om att skydda resten av Europa som att skydda Ukraina. Putin kommer ju knappast stoppa där.
Citera
2025-03-02, 21:10
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolofKustafsson
Problemet är inte Zelenskyj. Problemet är Europa och USA som senaste tre åren stöttat ett lågintensivt krig, istället för att våga chansa på ett högintensivt krig där Ukraina kan nå stora framgångar snabbt och få Putin att ge upp. Kanske borde vi ha skickat in soldater i kriget istället för att bara låta de sakta bryta ned varandra.

Alternativet hade varit fredsavtal på direkten, men det vore att göra som de gjorde med Hitler. Så det är inte heller ett rimligt alternativ.

Att vara försiktig med ett lågintensivt krig har lett till att över en miljon ukrainska och ryska soldater dött i onödan.
Jag tror man insett detta. Det är därför som Europa kommer att ge Ukraina väldigt mycket vapen det här året och nu när det börjar brännas så drar sig Trump ur.
Citera
2025-03-02, 21:15
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaiman
Nya tider för USA möjligtvis. Europa kommer inte att bry sig om USA blir en diktatur. Möjligtvis släpper Frankrike några bomber över Vita Huset om detta sker.
Så småningom kommer Mexikos knarkkarteller att ta makten över Vita huset ändå nu när USA håller på att välta över ända.
Citera
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:

De försvarar sig mot en helt sinnessjuk anfallare. Vi och många andra länder hjälper till med pengar och utrustning eftersom det är det enda rätta vi kan göra. Vad är det du inte förstår?
Citera
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Det handlar väl lika mycket om att skydda resten av Europa som att skydda Ukraina. Putin kommer ju knappast stoppa där.

Rent hypotetiskt.

Men Ryssland har nu fått en anledning att straffa Europa, då vårat agerande förlängt lidandet.

Tänk så tokigt det kan bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in