2026-01-28, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwasbanned2
Undrar om det blivit samma reaktion om han skrev att peddos är äckliga? Det är ju i princip samma sak.

Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Jag tror ni hade reagerat också på om man kallat något annat äckligt..

Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Alla som är trans har någon störning i hjärnan, det är mentalsjuka.

Men oavsett vad man anser, så har vi yttrandefrihet, eller SKA ha det. Man ska få kalla exakt alla för äckliga.

Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Om någon äter bajs, och någon annan kallar det äckligt, är det då också olagligt och hets mot folkgrupp? Det finns de som gillar bajssex. Borde det inte då vara olagligt att kalla det äckligt? Ifall vi ska vara konsekventa.

Citat:
Ursprungligen postat av GwenTheDebbie
Att kalla något "äckligt" är väl ändå inte hets? Det är ett begrepp folk använder om allt och alla möjliga hela tiden.
Har det ens kommit fram vad mer han har sagt förutom "Usch vad äckligt?"

Det är SÅKLART inte så att han har dömts just för enbart det citatet. Det är såklart så tidningen vill vinkla det i rubriken för att få engagement och läsare.

Det blir meningslöst att diskutera: Är det rätt att döma någon för HMF när denna kallar dragqueens för äckliga? när det sannolikt inte är det som lett till straffpåföljder i det här fallet.
Citera
2026-01-28, 11:35
Avslutad
Finns det någon bra och enkel tumregel man kan ha för att inte dömas för hets mot folkgrupp?
Citera
2026-01-28, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Har det ens kommit fram vad mer han har sagt förutom "Usch vad äckligt?"

Det är SÅKLART inte så att han har dömts just för enbart det citatet. Det är såklart så tidningen vill vinkla det i rubriken för att få engagement och läsare.

Det blir meningslöst att diskutera: Är det rätt att döma någon för HMF när denna kallar dragqueens för äckliga? när det sannolikt inte är det som lett till straffpåföljder i det här fallet.

En man i 70-årsåldern bosatt i Gävle, står åtalad vid Gävle tingsrätt för hets mot folkgrupp efter att ha skrivit en kommentar på Facebook. Kommentaren, som löd "Fy fan vad äckligt! Dessa med avvikande sexualitet ska påverka barn i tidig ålder att tycka att deras abnorma beteende ska vara normalt. Fy fan", skrevs den 8 mars 2023 på dragshow-projektet "Bland Drakar och Dragqueens" Facebook-konto.
Citera
2026-01-28, 18:32
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waist
Finns det någon bra och enkel tumregel man kan ha för att inte dömas för hets mot folkgrupp?

Delge dina negativa eller hatiska åsikter mot folkgrupper i bekantskapskretsar som delar din människosyn e.x. i partier, föreningar där människor värderas olika.
Citera
2026-01-28, 20:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Delge dina negativa eller hatiska åsikter mot folkgrupper i bekantskapskretsar som delar din människosyn e.x. i partier, föreningar där människor värderas olika.

Tyvärr har vi inom juridiken något som kallas "folkgrupp", så man kan fråga sig om all social tillhörighet borde vara juridiskt skyddad eller ingen, men att alla skyddas från trakasserier.

Så man ska gå under jorden med sin kritik, och därmed inte kunna föra en allmän diskussion?
Citera
2026-01-28, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallopsen
En man i 70-årsåldern bosatt i Gävle, står åtalad vid Gävle tingsrätt för hets mot folkgrupp efter att ha skrivit en kommentar på Facebook. Kommentaren, som löd "Fy fan vad äckligt! Dessa med avvikande sexualitet ska påverka barn i tidig ålder att tycka att deras abnorma beteende ska vara normalt. Fy fan", skrevs den 8 mars 2023 på dragshow-projektet "Bland Drakar och Dragqueens" Facebook-konto.
Är det allt så borde han så klart frikännas
Citera
2026-01-28, 20:39
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GwenTheDebbie
Att kalla något "äckligt" är väl ändå inte hets? Det är ett begrepp folk använder om allt och alla möjliga hela tiden.
Precis! Om det enda han skrev var "Fy fan vad äckligt" så är det sjukt att han åtalas. Man måste väl för fan få tycka att något är äckligt utan att riskera åtal? Annat är det om man hetsar men att tycka något är äckligt kan väl knappast vara att hetsa. Men jag är ju ingen advokat. Jag använder bara sunt förnuft. Tragisk utveckling. "Uttryck dig bara positivt, annars var tyst".
Citera
2026-01-28, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Är det allt så borde han så klart frikännas

Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Precis! Om det enda han skrev var "Fy fan vad äckligt" så är det sjukt att han åtalas. Man måste väl för fan få tycka att något är äckligt utan att riskera åtal? Annat är det om man hetsar men att tycka något är äckligt kan väl knappast vara att hetsa. Men jag är ju ingen advokat. Jag använder bara sunt förnuft. Tragisk utveckling. "Uttryck dig bara positivt, annars var tyst".

Kan inte se att domen lagts upp i tråden, så kan posta den imorgon om jag får tag i den.
Citera
2026-01-28, 21:14
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Kan inte se att domen lagts upp i tråden, så kan posta den imorgon om jag får tag i den.
Tack, det skulle uppskattas Jag misstänker att han måste ha skrivit något mer så det skulle vara intressant läsa domen.
Citera
2026-01-29, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Tack, det skulle uppskattas Jag misstänker att han måste ha skrivit något mer så det skulle vara intressant läsa domen.

Här kommer domen som utlovat.

https://gofile.io/d/MoI87X
Citera
2026-01-29, 17:48
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:

Helt sjukt att man kan bli dömd för något sådant. Det är ett åsiktsbrott och inget annat. Han har blivit dömd för MHF mot dragqueens för att dragqueens är nu en folkgrupp.
Citera
2026-01-30, 15:55
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:

Tack! Ska läsa nu.

Edit:
Blev arg av att läsa domen. Sjukt att man ska kunna dömas för det han skrev. Men det var väl någon äcklig dragqueen eller följare där som blev stött och var tvungen anmäla. Tycker förövrigt att det han skrev var 100% sanning. Dessa avarter försöker ju påverka barn att tro att det är helt normalt vilket det inte är.
Senast redigerad av Lloyd.Christmas 2026-01-30 kl. 16:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in