2025-03-20, 20:56
Medlem
Einstein hade en teori om tid och ljusets hastighet
Om man kunde färdas i ljusets hastighet
Så skulle man förmodligen kunna "lura" tiden.

Färdas man iväg med ljusets hastighet, från Jorden.
Så sätts tiden på paus. Man åldras inte

Men då skulle förmodligen inte Jorden finnas kvar vid återkomsten. Efter en mycket lång färd
Trots att du själv bara åldrats marginellt, eller inte alls
Citera
2026-04-04, 10:06
Medlem
Jaha - Då har alltså "vi" befäst vår art som interplanetära varelser igen.

Färden till månen går med den svindlande hastiheten av ca 0,000006 ggr ljushastigheten ( 1s / 48h ).

Det är iofs transportekonomiskt smart att inte använda onödigt hög hastighet på korta sträckor - Men när man väl uppnått "flykthastighet" och lämnat Jorden med ett antal jordradier så behövs betydligt mindre mängd medhavd energi till de återstående accelerationer och inbromsningar som färden till slutmål och ev. returresa kräver.

Så kanske "tankställen" i omloppsbana kring både Jorden och Månen (+ lagrangepunkter?) kanske ändå är en mer jordnära [sic] och verklighetsförankrad lösning på nästa steg av längre rymdfärder. Dvs det koncept som Musk/spacex drömt om att genomföra för spårvagnstrafiken mellan Mars och Jorden.

Detta går alltså ut på att inte i onödan accelerera den mängd(massa) bränsle som det inte är dags att använda ännu. Så tanker-farkosterna ska färdas så långsamt som praktiskt möjligt vid färd till att fylla på i "tankställena". (Dvs spacex får bygga+sälja+operera riktigt många ex av star-ship i tankerversionen.)
Senast redigerad av iconicatab 2026-04-04 kl. 10:26.
Citera
2026-04-04, 16:55
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Jag tror nog vi får nöja oss med att skicka iväg sonder utanför solsystemet. Förutom de anledningar du nämner finns även problemet med strålning. Att överleva i generationer ute i rymden tror jag blir mycket svårt. Och vid relativistiska hastigheter är en kollision med minsta dammkorn potentiellt livsfarligt.

Jag tror det vi nutidsmänniskor får nöja oss med är att skicka iväg små organismer såsom bakterier och björndjur, frön samt vår mest avancerade AI att representera oss vid ett eventuellt möte med intelligent liv och för styrningen av uppdraget.
Teknologin kommer såklart fortsätta utvecklas. Nya rön om universums fysiska lagar dyker upp. Vi kommer lära oss mer och mer.

Hur långt vi kan nå med en för dagens människor okänd teknik i en avlägsen framtid är en gåta. Vem vet vilka kunskaper vi har om 100 år, 1000 år, 10.000 år, 10 miljoner år? Tanken vad vi kan åstadkomma framöver är hisnande om man ser till vad vi åstadkommit bara de senaste 70 åren...
Citera
2026-04-04, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Teknologin kommer såklart fortsätta utvecklas. Nya rön om universums fysiska lagar dyker upp. Vi kommer lära oss mer och mer.

Hur långt vi kan nå med en för dagens människor okänd teknik i en avlägsen framtid är en gåta. Vem vet vilka kunskaper vi har om 100 år, 1000 år, 10.000 år, 10 miljoner år? Tanken vad vi kan åstadkomma framöver är hisnande om man ser till vad vi åstadkommit bara de senaste 70 åren...
Jag är mer pessimistisk, snart får vi nog vänja oss vid en värld utan teknologi. Myten om evig tillväxt kommer spricka som ett troll i dagsljus. Men låt säga att människan överlever de närmsta 100 åren och kommer ut på andra sidan klokare, ja, kanske kan vi då nå bortom solsystemet.

Men så som världen ser ut idag är det fullständigt otänkbart (enligt min mening).
Citera
2026-04-04, 22:54
Medlem
Vi har nog att göra i solsystemet och asteroid bältet närmsta tiden. Vi behöver inte tramsa runt med andra stjärnsystem just nu. Efter år 5000 kan vi börja tänka på det. Med tanke hur fort tekniska utveckligen går så har vi sannolikt löst cryosleep, mfl utmaningar tills dess.

Pulsars fusions-baserade plasma motorer tycker jag är en av det intressantaste just nu. Kommer korta ner restiden till Mars och längre resor drastiskt.

Sen tror jag autonoma humanoida robotar som Boston Dynamics Atlas och kommer göra mycket bra för exploatering ute i rymden och på mars, etc. Hundratals kan ju packas i en container och skepas iväg och sen sköta sitt jobb där ute, antingen fritt ute i rymden eller på månen och mars yta.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in