Pommes, pulvermos, makaroner, fiskpinnar, köttbullar, blodpudding, ärtsoppa, nudlar, köttfärs, kött och korvsoppor, smörgåsar osv blev det till en början. Livet lekte då!
Som nybörjare gjorde jag mycket knepiga saker att testa bland helfabrikat med halvfarbikat och hemgjort ...
Tex en tunnbrödsrulle kunde bli knasig.
Jag kunde ta pulvermos eller bara kokta potatis å göra potatismos med bara mjölk men sen blandade jag ihop allti moset. Såsen dressingen bostongurka senap ketchup ev lök och vissa grönsaker i moset och smakade blandade och smakade av att det skulle bli rätt balans hehe :-D
Sen tog man moset med allt i plus skivade grönsaker och nåt tillagat kött, korv eller skinka eller annat och virade in det i tunnbrödet å åt X-D
Hade en specialare jag ofta gjorde under studenttiden. Snabbt och inte mycket disk.
Koka makaroner, slå av vattnet när det är klart, strö i så mycket färdigriven gratängost man vågade och så toppa med sweet chilisås. Enda disken är kastrull och gaffel, vilket var den största uspen.
Levde på cirka 80 procent pasta i olika varianter. Hade jag varit ung och bott ensam idag, hade det varit 80 procent potatis istället. Överlägset gott, och enkelt, att ungnsrosta småpotatisar och äta med olika kalla tillbehör och såser. Ganska nyttigt också med skalen på, och mättande. Dessutom billigt.
Jag följde massa kokböcker och recept. Så det blev väldigt varierad mat och är så än idag. Jobbade en period på lunchrestaurang som kock, tänk svensk restaurang och studera deras lunch-menyer.
Är skitlätt att laga god mat, så ärligt är jag ganska förvånad hur få som faktiskt lagar mat på riktigt och som inte bara "värmer upp" mat oavsett vad råvarorna eller halvfabrikatet är.
Det ironiska är att man sparar så mycket pengar på att göra sin mat själv.
Jag flyttade hemifrån tidigt. Jag kunde det allra mest grundläggande om att laga mat men inte mer. Jag lagade en del enkla grejer som pasta med köttfärssås eller makaroner med köttbullar. Jag höll också på och experimenterade och gjorde grytor och såser med ingredienser som egentligen inte passade ihop i tron att jag skulle skapa något nytt och spännande. Av någon anledning tyckte jag att det var alldeles för jobbigt att koka potatis så det gjorde jag aldrig.
Jag minns en väns paradrätt. Han micrade frusna delikatessköttbullar och gjorde pulvermos. De rykande, och i många fall brända, köttbullarna dumpades rätt ner i moset. Därefter tillsattes ketchup, senap, amerikansk hemburgerdressing och rostad lök.
Som avslutning rördes allt ihop till en sörja och käkades vid datorn medan han spelade Wow.
19-21 åt jag väldigt mycket frysrätter, framförallt fryspizza. Även kokt pasta med pesto slank in mellan varven.
När jag hoppade av högskolan så började jag laga mat från grunden liksom enkla grejer som köttfärssås, korv i ugn, korvstroganoff och kycklingwok. Började sen fördjupa mig i mer tidskrävande mat från tuffare kött som oxsvans, fransyska och fläsklägg. Bräserade kötträtter och även ärtsoppa från grunden. Vid 25 var jag inställd på att jobba i kök och tog en yrkesutbildning för storkök.