Citat:
Ursprungligen postat av
Patch1
Mycket möjligt, men jag menar mer generellt här. Tidigare så var Zelensky hela tiden 100 % inställd på att köra ut Ryssland från alla delar inklusive Krim. Denna mentalitet verkar han nu ha släppt vilket jag välkomnar. Givetvis ska inte ryssarna få för mycket, men detta är iaf ett steg i rätt riktning för någon form av permanent fred på sikt. Ukraina måste dock få kännbara garantier från västvärlden, men det kan inte bli NATO för det kommer ryssarna aldrig acceptera.
Problemet just nu är att det går bättre för ryssarna i kriget av vad jag förstått? Vilket naturligen kommer göra att deras vilja att avsluta kriget kommer vara reducerat. Ukraina och väst skulle ha pushat hårt för en fredsuppgörelse med Ryssland när de var som starkast i kriget. Vet att det är lätt att vara efterklok, men ärligt talat så borde vem som helst ha fattat att det vore en omöjlighet att få Ryssland på fall utan att de använder kärnvapen. Något som ingen vill se, och det inkluderar Ukraina.
Klart det går, men det tar tid. Deras vapenreserver är på upphällning, och ekonomin allt mer ansträngd (även om en kollaps är osannolik) så de hade troligen fått ge upp till slut. Det har varit målet hela tiden, och hade inte USA viket ner sig och räddat putler i 11:e timmen så hade det nog gått vägen, så länge Ukraina velat fortsätta sin kamp (vilket de vill).
Men det finns inget på bordet som kan få ryssarna att bli nöjda. De kommer att vilja ha revansch, var så säker.
Men ingenting är heller klart ännu. Även om rysstrollen tror att pappa trumpen kan skriva på ett "fredsavtal" där de får guld och gröna skogar så kan han inte det. Det är endast Ukraina och Ryssland som kan göra det.
Frågan är vilken bild trumpen vill att övriga världen ska få av hans sk förhandlande. Just nu är det i partärläge med byxorna nerdragna...