2025-02-14, 18:36
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Diggins också. Det jag minns från Linns seger som jag kom att tänka på idag när jag såg Angers semi var Linns intervju efteråt där hon var helt förundrad över att folk var så sugna på att vara först ner för backen men det var bara tacka och ta emot och glida om. Fattar inte hur Anger tänkte, har han aldrig sett ett lopp i Falun innan?
I intervjun sa Anger att han bommade loppet förra året då han stannade upp i backen för att han inte ville vara först ut. Då åkte han ur med 1 hundradel. Så därför ville han dra upp tempot nu och köra för en topp 4 tid. Synd att han inte vägde in i ekvationen att han är på en helt annan nivå den här säsongen. Så om han torskade med 1 hundradel då så hade han ju lätt gått vidare idag ett år senare när hans form är mycket bättre. Men han hade nog lite halvtaskiga skidor idag också skulle jag tro. Han hade nog åtminstone kommit före Chapaz med bättre material.
Citera
2025-02-14, 18:45
Medlem
man kan jämföra anger i semin med vike i finalen. vike klarar sig betydligt bättre och då är de tätare inpå i början av utförslöpan. den mest betydelsefulla faktorn var glidet, inte taktiken. anger hade inte slagit någon av de 3 norrmännen i semin oavsett. kanske chappaz, men som sagt, passivitet gör chansen att komma vidare på tid liten. fanns säkert saker han kunde gjort annorlunda, men förutsättningarna var ganska dåliga i vilket fall.
Citera
2025-02-14, 18:52
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghostfriend01
Fendrich är alltid lika kass
Grattis till trådens mest korkade kommentar hittills
För de är rött god underhållning att läsa trådarna i efterhand, närman ser alla tvärsäkra (genomkorkade) kommentarer som sen när verkligheten kommer ikapp aldrig tas tillbaka, , aldrig ursäktas, aldrig lär sig nåt av, ...
Citera
2025-02-14, 18:56
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av younghegelian
man kan jämföra anger i semin med vike i finalen. vike klarar sig betydligt bättre och då är de tätare inpå i början av utförslöpan. den mest betydelsefulla faktorn var glidet, inte taktiken. anger hade inte slagit någon av de 3 norrmännen i semin oavsett. kanske chappaz, men som sagt, passivitet gör chansen att komma vidare på tid liten. fanns säkert saker han kunde gjort annorlunda, men förutsättningarna var ganska dåliga i vilket fall.
Anger kastade ju sig ur först så att norrmännen kunde lägga sig bakom och få sug. Vilket var ett taktiskt misstag så klart, då han inte hade tillräckligt stor lucka för att norrmännen inte skulle få sug. Därför swishade de förbi honom sen och han hamnade efter som en åsna 😁
Citera
2025-02-14, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Nedtränad innebär inte att ligga helt utpumpad i målområdet efter en extremt medioker insats i en sprint. Men du är väl inte kapabel att vara objektiv när det gäller norska åkare till skillnad från ski entrusiasten som faktiskt kan vara objektiv ibland. Skistad är off i grundformen inget snack om saken. Banan i Engadin passar inte Sundling bättre, det var FÖRSTA gången vi har sett Skistad förlora på den typen av bana med ett upplopp som passar Skistad och där Sundling inte hade ryckt ifrån tidigare. Och ja poängen är ju att hon INTE var nedtränad i Engadin.
Hadde ikke Skistad hatt god grunnform, hadde hun aldri hatt sjanse til å henge med Sundling i en sånn løype i høyden i utgangspunktet. Bare å se på avstanden ned til de andre (kanskje de hadde elendig grunnform da). Så enkelt er det faktisk. Men fortsatt. Løypen i Engadin er en av de løypene i VC som passer Sundling aller best.
Citera
2025-02-14, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Anger kastade ju sig ur först så att norrmännen kunde lägga sig bakom och få sug. Vilket var ett taktiskt misstag så klart, då han inte hade tillräckligt stor lucka för att norrmännen inte skulle få sug. Därför swishade de förbi honom sen och han hamnade efter som en åsna 😁

som sagt, vike gjorde exakt samma sak i finalen men klarade sig mycket bättre.
Citera
2025-02-14, 19:08
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av younghegelian
som sagt, vike gjorde exakt samma sak i finalen men klarade sig mycket bättre.
Vike hade bara två norrmän efter sig som gick om honom precis som de gjorde i semin med Anger (som hade 3 bakom sig). Chapaz och Northug strulade i backen så att Chapaz kom längre efter än i semin med Anger, Chapaz fick därför aldrig suget bakom Vike precis innan upploppet, vilket han ju fick på Anger när han gick om honom. Men jag säger inte emot att Anger eventuellt hade något sämre skidor, men han skulle ju så klart inte varit först ut för backen i vilket fall som helst.
Citera
2025-02-14, 19:15
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Hadde ikke Skistad hatt god grunnform, hadde hun aldri hatt sjanse til å henge med Sundling i en sånn løype i høyden i utgangspunktet. Bare å se på avstanden ned til de andre (kanskje de hadde elendig grunnform da). Så enkelt er det faktisk. Men fortsatt. Løypen i Engadin er en av de løypene i VC som passer Sundling aller best.
Jag säger inte att Skistad har dålig grundform, jag säger att hon verkar off från sin vanliga form. Håller inte med om att banan i Engadin passar Sundling bättre, som sagt, det är ju första gången vi ser Skistad förlora mot Sundling på den typen av bana där Sundling inte hänger av Skistad innan upploppet. Det är ingen åsikt, det är fakta. Jag är ingen expert men jag får en känsla av Skistad inte är 100% i grundformen, men jag kan ha fel så klart. Sen om hon är så extremt nedtränad och sliten så borde hon inte ta ut sig på det sättet hon gjorde idag, kunde ju knappt stå upp efteråt. Är ju lätt att det slår över och går åt helvete om man är väldigt nedtränad.
Citera
2025-02-14, 19:24
Medlem
Väldigt imponerande åkning av Linn i dag. Det var som för några år sedan när hon var som bäst. Maja gjorde det fantastiskt bra i kvarten, att hon kunde avancera till semifinal efter stavbrottet.
Citera
2025-02-14, 20:33
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Ja Linn spöade ju henne i Falun 2021.

Lite märkligt med ett så väldigt sent avhopp, när det inte rör sig om sjukdom eller skada:

https://www.langrenn.com/langrenn-allround/johaug-trekker-seg-fra-verdenscupen/

Citat:
"---Langrennsdronninga er rask til å avkrefte at det dreier seg om sjukdom, to uker før VM i Trondheim.

– Jeg er ikke syk!

– Beslutningen tok jeg i dag tidlig, og i samråd med trenerteamet de siste dagene. Planen er nå å legge inn en ekstra treningsperiode på Sjusjøen frem mot VM, sier Therese Johaug.

At Johaug nå velger å stå over verdenscupen i Falun, får konsekvenser. Det betyr flere endringer i den norske troppen foran helgas distanserenn. Anne Kjersti Kalvå går lørdagens 10 km klassisk. Silje Theodorsen går søndagens 20 km fri teknikk.---"

Slind nu knapp oddsfavorit före Niskanen, därefter Ebba A., Carl, Hennig och Heidi Weng.

På herrsidan Niskanen mycket knapp favorit före Klaebo och Nyenget, därefter Amundsen, Golberg, Valnes, Anger och Krüger.
Senast redigerad av Ezzelino 2025-02-14 kl. 20:51.
Citera
2025-02-14, 20:55
Medlem
Boogie-ads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Varför svarade du på mig som inte varken nu eller tidigare skrivit något sådant?

Gissningsvis ett enkelt felklick, känns inte det som det rimligaste tycker du?
Citera
2025-02-14, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boogie-ad
Gissningsvis ett enkelt felklick, känns inte det som det rimligaste tycker du?
Vad vet jag, du är äldst på Flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in