2025-02-13, 12:34
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Även om teknik och råvara skulle vara enkelt och billigt så kommer säkerheten att bli dyr och vi kan räkna med att bli mobbade av länder som inte tycker att vi ska ha kärnvapen.

Det här skedde med Pakistan, när de blev klart att de hade nukes. Det blev väl ett 18 månaders vapenembargo ifrån Usa om jag inte minns fel. Sedan gick det steg, för steg tillbaka till det normala.
Citera
2025-02-13, 13:49
Medlem
Snapcounts avatar
Förövrigt så tror jag nog att en trolig "axel" som skulle kunna skaffa nukes tillsammans, och dessutom kunna hålla tyst om det under arbetet med dessa vore Polen+Baltikum.
Citera
2025-02-13, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jag har skrivit i en del TS om liknande spörsmål och om Sverige tillsammans med Finland, Norge och Danmark, dvs i ett gemensamt Nordiskt utvecklings och tillverkningsprojekt kunde dela på kostnaderna så skulle det utan vidare vara genomförbart och löpande produktion samt underhåll rymmas inför ramen för ett utökat försvarsanslag med kanske 1% för alla fyra länderna.

Initialkostnaden för utveckling och anskaffning hade varit hög, men med en gemensam Nordisk finansiering klart överkomlig särskilt med en projektplan över två-tre budgetår.

Notera att vi inte talar om strategiska kärnvapen här, utan löst räknat kanske 200-300 taktiska stridsspetsar med kryssningsrobot samt möjligen styrda flygbomber som leveranssystem.

Vad gäller politiken och icke-spridningsavtalen så håller jag med TS, de avtalen åker ju ändå rakt ned i skittunnan så fort det står klart att USA inte avser att leva upp till sina kärnvapengarantier. Och förtroendet är ju redan skadat som bekant.

Hur mycket avskräckningseffekt får man med taktiska kärnvapnen mot någon med strategiska egentligen?
Citera
2025-02-13, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Hur mycket avskräckningseffekt får man med taktiska kärnvapnen mot någon med strategiska egentligen?

Nej just det, då bör vi ha strategiska kärnvapen också! Vår egen "Tsar Bomba", 50-100 Megaton. Skulle säkert få ryssen att skita i brallan.
Senast redigerad av brakfesten009 2025-02-13 kl. 15:44.
Citera
2025-02-13, 16:08
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:

Sett till att Rysslands två största städer med en befolkning på strax under 20 miljoner och de viktigaste flottbaserna ligger inom bekvämt räckhåll för taktiska stridsspetsar så skapar man den avskräckning som behövs. Det utan att räkna in alla de otaliga strategiska mål inklusive kritisk infrastruktur som kan bli måltavlor i nordvästra Ryssland.
Citera
2025-02-13, 16:50
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Jag har sett lite kommentarer om Frankrikes kärnvapen, de kör sitt egna race och deltar inte i Natos kärnvapenplanering. Kommentarerna kan sammanfattas med (ur minnet): Ryssland kan förstöra världen tio gånger. Vi kan bara göra det en gång, men det räcker.
Citera
2025-02-13, 21:16
Medlem
Citat:
Jag har sett lite kommentarer om Frankrikes kärnvapen, de kör sitt egna race och deltar inte i Natos kärnvapenplanering. Kommentarerna kan sammanfattas med (ur minnet): Ryssland kan förstöra världen tio gånger. Vi kan bara göra det en gång, men det räcker.

Men Frankrike har fortfarande möjlighet att skjuta balistiska robotar i 100kt klassen

Kan vi inte nå Moskva med ballistiska robotar i 100kt klassen ser jag knappt värdet.
Senast redigerad av meanmanturbo 2025-02-13 kl. 21:19.
Citera
2025-02-13, 22:44
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Men Frankrike har fortfarande möjlighet att skjuta balistiska robotar i 100kt klassen

Kan vi inte nå Moskva med ballistiska robotar i 100kt klassen ser jag knappt värdet.
Skulle vi utveckla kärnvapen så bör inte möjligheten att nå Moskva vara det stora problemet. Men det räcker nog ganska långt om vi kan nå platser som Pskov, Murmansk, Leningrad och Königsberg.
Citera
2025-07-10, 21:18
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

En liten "bump" i ämnet, och vad Frankrike betalar för att hålla sin arsenal igång :

France spends about 5.6 billion euros ($6.04 billion) annually on maintaining its stockpile of 290 submarine- and air-launched nuclear weapons, the world's fourth largest.

https://www.jpost.com/international/article-860670

Kommer fram nu, i.o.m att man skall börja samarbeta med britterna..
Citera
2025-07-10, 21:56
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
En liten "bump" i ämnet, och vad Frankrike betalar för att hålla sin arsenal igång :

France spends about 5.6 billion euros ($6.04 billion) annually on maintaining its stockpile of 290 submarine- and air-launched nuclear weapons, the world's fourth largest.

https://www.jpost.com/international/article-860670

Kommer fram nu, i.o.m att man skall börja samarbeta med britterna..
Så med andra ord, ungefär 200 miljoner kronor per kärnvapen per år, enbart i underhållskostnad.

Är det fortfarande någon vatnik som tror att de ryska 50+ år gamla kärnvapnen är i fungerande toppskick?
Citera
2025-07-14, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Nej just det, då bör vi ha strategiska kärnvapen också! Vår egen "Tsar Bomba", 50-100 Megaton. Skulle säkert få ryssen att skita i brallan.
Bättre att ha 100 st kärnvapen på 1 Megaton eller 1000 st på 100 kiloton än 1 st på 100 megaton.
Senast redigerad av FuckingDuck 2025-07-14 kl. 20:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in