2025-02-12, 19:26
Medlem
Detta är såvitt jag vet Chaplins första långfilm med mer substans bakom. https://www.imdb.com/title/tt0012349/

Hans karaktär the tramp får ett barn att ta hand om av en slump. Denna film får en att både skratta samt känna lite sorg. Jag kan dock inte påstå att jag grät, men filmen är lite smått rörande. Jag kan heller inte påstå att jag vek mig dubbelt av skratt, men jag skrattade i alla fall till några gånger.

Lite tråkig fakta är dock att Jackie Coogans föräldrar konfiskerade alla pengar han tjänade på filmen. Det var pga honom man startade en typ av fond kallad "Coogan law" som innebär att en viss procentandel av barnskådespelares inkomst sätts i en fond som föräldrarna inte får röra. Man tappar hoppet om mänskligheten när man hör om sånt här. Med såna föräldrar behöver man inga fiender.

Det som drar ner betyget lite är drömscenen på slutet som känns som fjantig och onödig utfyllnad. Men det är på det stora hela en bra film.

Jag ger den i alla fall en 3a av 5 möjliga.

Vad tycker ni om Chaplins The kid, och hur står den sig mot hans andra filmer?
Citera
2025-02-12, 19:29
Avstängd
Negercps avatar
Är det i den här filmen Charlie Chaplins dragning till små barn startade?
Citera
2025-02-12, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Är det i den här filmen Charlie Chaplins dragning till små barn startade?

Skulle snarare säga att Chaplin var hebefil och inte pedofil om man ska vara lite petig.
Citera
2025-02-12, 19:45
Medlem
drinksareonmes avatar
Sacha Baron Cohen - Charlie Chaplin Britannia Award

https://www.youtube.com/watch?v=7zF98VDxED4&t=170s

Mycket mycket roligt, Charlie hade varit stolt.

Har ej sett The kid.
Citera
2025-02-12, 23:17
Medlem
Mr.Swedens avatar
Visst var det Chaplins gosse som sedermera blev onkel Fester i Addams family?
Citera
2025-02-13, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Visst var det Chaplins gosse som sedermera blev onkel Fester i Addams family?

Ja det låter bekant.
Citera
2025-02-13, 17:36
Medlem
Mina två Chaplinfavoriter är Moderna Tider och Diktatorn så tyvärr känns denna från 1921 lite fattig men den är åtminstone filmad på hans egen studio i La Brea.
Som filmmusik samlare såg jag på IMDB att det fanns en alternativ version som även var skriven av Charlie C men gavs ut först 1972 , så efter hans död.
Drömsekvens är med för att irritera filmstudenter är min killgissning.
Betyg: 7 av 10 ikoniska foton i dörröppning.

Jag tänkte jämföra hur beskedligt och säkert Hollywood var flera år före en animerad mus började köra båt och plåga getter.
I Babelsberg utanför Berlin hade Fritz Lang inte än gjort sina riktigt kända filmer utan han och Thea von Harbou skrev manus från hennes foman med äventyr i Indialand på 2+2timmar med tiger,fru som vill fly från grym prins, elefant, tempel, mystiker och telekinesi m m.
https://youtu.be/2ksib4ohlys?si=UuW2o5WqnkkI-sQp

De gifte sig året därefter och skilde sig 1933. Om det främst berodde på hennes beslut att gå med i NSDAP så han fick nog av utvecklingen och flyttade till Hollywood.
Det curryheta ryktet var att han hittat Thea i säng med en 17 år yngre indier.

Slå det din snubblande englishman in ...California.
Senast redigerad av Hjortronsyltrygg 2025-02-13 kl. 17:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in