2025-02-12, 18:20
Bannlyst
Mixedstafett. Premiär. Skidskytte VM i Lenzerheide. Notera att den aktuella tävlingen (dagens) i sin helhet avhandlas i den berörda specifika tråden som finns under den specifika event-kategorin.

Det har ventilerats en del från olika håll och kanter det senaste angående Johannes Lukas "nära" kontakt med vissa av åkarna. Åker långa resor med vissa av åkarna, skojar och har sig (vi pratar rent vänskapsband utan att man för den delen behöver vara rejält insatt i det hela) och man lyfter förtroendebiten, om den blir ruckad längs vägen.

Det tillhör hävd och kutym att man inte närmar sig sina "adepter" i egenskap av ledare-mer än nödvändigt vill säga. Vi pratar etik, moral, men förtroende sammantaget. Mångårig historia av organisation i olika former (där Sverige tillhör framkant vill säga) har satt ribban högt när det gäller svensk idrott och ledarskap, vi om några vet att förtroendebiten likväl transparensen gällande ledarskap är a och o. Då går det inte att rucka på den om man vill vara långvarig på tränarposten (gällande vunnen förtroende) vill säga.

Jag noterar att Magnusson sätts in i stafettlaget under dagen och det börjar väl lite sisådär kan man tycka såhär i backspegeln givet det fall hon är med om tidigt under loppet.

Magnusson fyller 30 år och närmar sig väl sakteligen slutet i kontrast mot Halvarsson med fler som närmar sig de stora kliven och egentligen behöver dessa utrymmen mer inte minst när det gäller aspekten utveckling och att bli "varma i kläderna" inte minst.

Många tycker att Halvarsson hade känts mer lämpad. Om vi släpper argumentet för och emot vilken specifik åkare som skulle ställt upp idag, vad säger det om Lukas som ständigt låter etablerade åkare få förtur?

Om vi kokar ner det, hur långt kan vi ha förtroende för Johannes Lukas? Blir det inget större problem som eskalerar med tiden när vi har en skidskyttetränare som förhåller sig som en vän mot sina adepter och där förtroendebiten blir naggad i kanten? Givet det faktum att hon är nära vän med Magnusson, Hanna Öberg och de "äldre" etablerade åkarna.

Går det att se problematiken när det gäller utrymme för våra yngre åkare likt Heijdenberg och Halvarsson? När ska de få plats? Är det när Johannes Lukas bästa vänner först tagit och kastat in handduken?

Diskutera riskzonen när det gäller Johannes Lukas ledarskap. Naggat förtroende-innebär det dags för handlingskraftighet i form av att avsätta Lukas om detta färgar av sig på de andra åkarnas prestationer?
Senast redigerad av Hallekis 2025-02-12 kl. 18:53.
Citera
2025-02-12, 18:26
Medlem
Alkibiadess avatar
Lukas har kanske tänkt att Halvarsson skall åka single-mixen och det då passade att Magnusson fick åka mixstafetten när Elvira skulle välja. Jag ser inget av favorisering från Lukas sida utan att han gör uttagningar på sakliga grunder.
Citera
2025-02-12, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Lukas har kanske tänkt att Halvarsson skall åka single-mixen och det då passade att Magnusson fick åka mixstafetten när Elvira skulle välja. Jag ser inget av favorisering från Lukas sida utan att han gör uttagningar på sakliga grunder.

Om vi zoomar ut från dagens specifika tävling, du anser det inte problematiskt med en ledare som kommer allt för nära sina "adepter"? Om vi pratar i synnerhet det som aldrig egentligen går att komma ifrån nämligen favoriseringsinnebörden, att vissa helt enkelt kommer före gentemot andra om ledaren avsäger sig den pragmatiska rollen och intar en lite mer vänskaplig roll i sitt ledarskap? Är du med vart jag försöker föra inriktningen?
Citera
2025-02-12, 19:07
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallekis
Om vi zoomar ut från dagens specifika tävling, du anser det inte problematiskt med en ledare som kommer allt för nära sina "adepter"? Om vi pratar i synnerhet det som aldrig egentligen går att komma ifrån nämligen favoriseringsinnebörden, att vissa helt enkelt kommer före gentemot andra om ledaren avsäger sig den pragmatiska rollen och intar en lite mer vänskaplig roll i sitt ledarskap? Är du med vart jag försöker föra inriktningen?

Jag tycker inte Lukas har klivit över någon gräns och kommit för nära sina aktiva.
Citera
2025-02-13, 00:49
Avstängd
Inspirit81s avatar
Håller verkligen inte med, han har inte varit partisk i någon uttagning vad jag sett iaf, sedan vet vi inte vad han vet om dagsform på åkarna och vad som hänt på träningarna, nej han har snarare skapat ett väldigt slagkraftig svensk landslag i vartfall på damsidan, och idag är det bara ren otur vi inte tar medalj, lite andra marginaler och det kunde lika gärna varit guld.
Citera
2025-02-13, 08:26
Medlem
Vadå "adepter"? Varför används detta ord bara av folk som har något emot Lukas? Ingen annan i hela världen går omkring och säger "adepter" till höger och vänster.
Citera
2025-02-13, 08:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Vadå "adepter"? Varför används detta ord bara av folk som har något emot Lukas? Ingen annan i hela världen går omkring och säger "adepter" till höger och vänster.

Du kan byta ut det till de aktiva idrottarna. Sätt fokus på det som är av relevans istället. Nämligen Johannes hantering/relation med de aktiva.
Citera
2025-02-13, 08:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Håller verkligen inte med, han har inte varit partisk i någon uttagning vad jag sett iaf, sedan vet vi inte vad han vet om dagsform på åkarna och vad som hänt på träningarna, nej han har snarare skapat ett väldigt slagkraftig svensk landslag i vartfall på damsidan, och idag är det bara ren otur vi inte tar medalj, lite andra marginaler och det kunde lika gärna varit guld.

Du ser inte alls någon problematik i att tidigare etablerad kontakt/vänskap med vissa av de erfarna i truppen sätter sina spår i ev. uttagningar? Du hävdar att han inte varit partisk i något mål, hur vet du det om man får fråga?
Citera
2025-02-13, 09:09
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallekis
Du ser inte alls någon problematik i att tidigare etablerad kontakt/vänskap med vissa av de erfarna i truppen sätter sina spår i ev. uttagningar? Du hävdar att han inte varit partisk i något mål, hur vet du det om man får fråga?
Jag har inte sett något problem med uttagningarna hittills iaf, hur är du så säker på vänskap med åkarna ligger bakom uttagningarna då? Har du några som helst belägg för det? Jag tycker han gör helt rätt som kör med magnusson här, och hon gjorde ju ett bra lopp förutom att hon blir på åkt och ramlar hade inte det inträffat så hade det blivit medalj, det är inte bara hon som sabbar loppet idag, berätta gärna vad du vet om de här kompisuttagningarna som du talar om så ska jag lyssna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in