2025-03-16, 11:57
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jag skulle säga att han accepterar sitt liv som det är nu, men saknar fortfarande sitt gamla.

Jag förstår. Han kanske blir bitter framöver elr redan är det.

Varför skaffade han unge egentligen då?
Citera
2025-03-16, 12:43
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Jag förstår. Han kanske blir bitter framöver elr redan är det.

Varför skaffade han unge egentligen då?

Han trodde att han ville leva familjeliv, precis som hans syskon gör. Många ser det väl som en naturlig del av livet och att det är nåt man bara ska göra, utan att stanna upp och reflektera över vad man själv tycker är meningen med livet.
Citera
2025-03-16, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuskfitta
Du kanske vill berätta varför män som lever ensamma dör tidigare än de som lever i ett förhållande?

Bland ensamma män är självmord den vanligaste dödsorsaken.

Försök inte lura dig själv.

Det som är lurigt med den forskningen är att den inte tar hänsyn till separationer. Män förlorar mycket mer på separationer och där har du en bidragande orsak till självmord, ohälsa mm.
Citera
2025-03-16, 13:20
Medlem
Det finns en fördel med att leva ihop med en kvinna rent statistiskt, Enligt SCB lever en sammanboende man 55,00 år efter han är 30.

En ensamstående man lever 47,65 år efter han är 30 år. En skillnad på 7,35 år.

Detta beror enligt mig på:

- Bättre mat som sammanboende.

- Vara ensam ger mer stress för män än att vara sammanboende.

- Finns någon där som räddar en.

- Mer mening med livet

- Finns någon där som man gillar en ,man blir mer positiv då.

- Kroppen blir mer levande när någon rör den.
Citera
2026-09-19, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Enligt forskningsrapporter är det ju precis tvärtom - kvinnor oavsett ålder tycker det är skönt att vara singlar eftersom de anstränger sig mer än männen när de är i ett förhållande - både med hushållsarbete och med känslomässigt arbete. Kvinnor har fler vänner och rikare socialt liv vilket också gör att deras singelliv är roligare än männens (Må bra, "Singelkvinnor...").
Män mår bättre i relationer än som singlar - deras blodtryck går ner och de lever längre, hälsosammare liv (Aftonbladet, "Kvinnor mår bättre...").

Dedär stämmer inte med hur min uppfattning är, av alla jag är bekanta med så har i princip alla tjejer varit väldigt snabba med att hitta en ny relation.
Citera
2026-09-19, 17:37
Medlem
Jag är en man 38 år och har länge levt själv och kan inte ens tänka mig att bo med nån och få en person som ett plåster på mig. Nu kan det säkert vara en fördel i vissa fall att bo med någon när man är äldre, men i övrigt så älskar jag friheten och lugnet man har som singel i hushållet och man kan närsomhelst ta hem hur mycket vänner man vill utan att nån annan ska lägga sig i.
Jag tror inte det är meningen att alla ska leva och bo likadant, vissa människor är mer introverta och värdesätter sitt egna andrum och har en annan syn på livet vilket inte behöver betyda ett mindre socialt liv, snarare tvärtom.

Jag råkade nyligen träffa på en gammal bekant, en egendomlig muslimsk man med tydligt konservativa värderingar och han började genast predika om hur ett sådant singel liv var helt otänkbart och att barn och giftermål är ett måste för ett bra liv. Jag blev påmind om hur extremt olika syn på verkligheten folk kan ha och det var som att prata med en vägg, vilket gjorde att jag inte ens nämnde min sexualitet heller.
Citera
2026-09-19, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Finns ett par anledningar till det. Till gruppen ensamma män räknas också frånskilda män som också har förstörts i relationer till en kvinna och möjligen fått egendom vänner och barn fråntagna från dom. Till den gruppen tillhör också män som inte lyckat med tjejer öht och lider av psykiska störningar och stor skam påtvingat från samhället. Självmord bland män är relaterat till misslyckanden med relationer. Män begår självmor för att de upplever att de inte har något hopp eller framtid kvar. Kvinnor utför självmordsförsök på milda sätt som ett rop på hjälp och alla samlas kring dom för att ge stöd och kvinnor får uppmärksamhet oavsett vad. Skyddade varelser.

En man som inte har de problemen och är nöjd med sin ensamhet lider inte på de sätten. Har män också vänner så klarar de sig långt.

Relationer och barn är nice men män som är realistiska förstår att sånt inte är givet om du inte är kvinna och vissa blir utan och de som finner frid i det lever hälsosamma och rika liv.

Å andra sidan så tvivlar jag på att kvinnor inåt mår särskilt bra av att inte ha ungar i senare år.

Det där är nog en stor poäng i det hela som många inte tänker på. Ensamheten efter ett långt förstört förhållande är inte densamma som självvald ensamhet från början.
Citera
2026-09-19, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggaj5
har läst massor sånt, både från svenskar men oxå från utlandet o de stämmer mer på män än på kvinnor. kvinnor vill ha kärlek, man, barn familj etc o hatar att va ensamma men män trivs i de.

ett exempel e en 25 årig man som bor ensam i en lägenhet. han har ett vanlig jobb o på fritiden gör han va han vill.

han tkr att de e skönt att va ensam. han tittar på fotboll o käkar pizza, bla bla bla.

men många män älskar att va ensamma. de ja läst e att visst e de skönt att ngn lagar mat, städar etc men de e så skönt att bo ensam.

hur stämmer de på svenskar o flashbackare?

Hellre själv än att frun är otrogen och jävlig. Inte för att jag kan få en relation ändå. Det är tråkigt givetvis, men jag har inga valmöjligheter alls.
Citera
2026-09-19, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggaj5
har läst massor sånt, både från svenskar men oxå från utlandet o de stämmer mer på män än på kvinnor. kvinnor vill ha kärlek, man, barn familj etc o hatar att va ensamma men män trivs i de.

ett exempel e en 25 årig man som bor ensam i en lägenhet. han har ett vanlig jobb o på fritiden gör han va han vill.

han tkr att de e skönt att va ensam. han tittar på fotboll o käkar pizza, bla bla bla.

men många män älskar att va ensamma. de ja läst e att visst e de skönt att ngn lagar mat, städar etc men de e så skönt att bo ensam.

hur stämmer de på svenskar o flashbackare?

Skulle ha varit skönt att bli avsugen från soffan då och då men men.
Citera
2026-09-20, 03:03
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svedjo88
Det där är nog en stor poäng i det hela som många inte tänker på. Ensamheten efter ett långt förstört förhållande är inte densamma som självvald ensamhet från början.
Det är precis därför man tycker sin lyckliga stjärna att man är född till kvinna. I min värld är det snarare svårt att få egentid och självvald ensamhet. Telefonen ringer ju hela tiden.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in