2025-02-11, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag hade nog hellre sett att de anpassar sig till det moderna svenska samhället och döpt henne till Fatma eller Fatima.

Eller varför inte ett somaliskt namn på den lilla prinsessan, Axado, Ayaan, Amburo eller varför inte Bishaaro?

Faadumo (Fatima på somaliska) hade passat perfekt.

tänkte på "Heaven"
Citera
2025-02-11, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulse53
Naturligtvis är detta inte någon stor sak att kungen råkar säga fel namn, men jag tycker nog det är mer känsligt att låta sin pappa sitta och tro att han har läst upp det riktiga namnet på den nya prinsessan.

Ja, kanske hade det varit bättre att lite fint viska i örat men livet går vidare.
Citera
2025-02-11, 13:23
Medlem
Fantastiskt att en nyfödd liten flicka tilldrar sig så stort intresse att hon efter några dagar har en lång fb- tråd.
Citera
2025-02-11, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lerog
Fantastiskt att en nyfödd liten flicka tilldrar sig så stort intresse att hon efter några dagar har en lång fb- tråd.

Tja, det är väl snarare så att kungens felsägning på prinsessans namn har skapat detta intresse, de flesta inlägg i tråden handlar till stor del om kungens felsägning.
Citera
2025-02-11, 13:57
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moneyberry

Hennes titel går inte i arv, bara Estelle och Oscars barn kommer bli prinsar och prinsessor.

Om Estelle och Oscar dör barnlösa så går titlarna i arv till Alexanders och Gabriels barn beroende på när de föds.
Citera
2025-02-11, 13:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
Prinsessan Ines Marie Lilian Silvia, hertiginna av Västerbotten. Född 7 februari 2025.

Blir smeknamnet Inse?

Kan nog inte bli mer att det kommer hon få dras med hela livet. Prinsessan Inse för det sa farfar kungen! 😄
Citera
2025-02-11, 14:21
Medlem
Jag gillar namnet Inse. Ligger bättre i munnen än Ines.
Undrar om man får heta det? Eller om det inte går för att det kan bli rörigt med verbet inse.

Jag kan röra ihop siffror på samma sätt. Dom byter plats.
Citera
2025-02-11, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppermill
Det är inte någon Vasa-ätt längre, nu har vi Bernadotte-patrask på tronen.
2 av Gustav Vasas söner gifte sig med tyska prinsessor och 5 av hans döttrar med tyska prinsar. När sedan Karl XIV Johan son Oscar ( född i Paris som JB Bernadotte ).skulle gifta sig så föll valet på Josephine av Leuchtenberg, ättling i rakt nedstigande led till både Vasa och Pfalz. Så knöts säcken ihop!!
Citera
2025-02-11, 16:34
Medlem
Det är inte så lätt. Det var ju ett antal bokstäver att hålla reda på. Och de två första blev ju rätt i alla fall.
Annars är ju Rut ett fint namn, smeknamn Rutan.
Citera
2025-02-11, 16:41
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Jag gillar namnet Inse. Ligger bättre i munnen än Ines.
Undrar om man får heta det? Eller om det inte går för att det kan bli rörigt med verbet inse.

Jag kan röra ihop siffror på samma sätt. Dom byter plats.

Det är ett namn så varför inte. I Sverige var det dock bara ett företag i Norrtälje med namnet Inse.

Citat:
What does Inse mean?
Inse Pronunciation
Pronounce
Inse
[ syll. in-se, ins-e ] The baby girl name Inse is also used as a boy name. It is pronounced ihNS- †. Inse is of Frisian origin. It is used mainly in Frisian and German. Its meaning is derived from the word Ing. The name developed as a short form of other names starting with the element 'Ing-'. The element Ing refers to a Germanic god of fertility, who was also known as Ingui or Yngvi.
https://www.babynamespedia.com/meaning/Inse/f#google_vignette
Citera
2025-02-11, 16:54
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Är hennes morfar kung?? Är du inte helt hundra?

Haha.
Ja, jag kastade visst lite sten i glashus där
Citera
2025-02-11, 17:01
Medlem
GrandiosaMexicanas avatar
Är Inse den yngsta någonsin med en egen tråd här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in