Citat:
Ursprungligen postat av
ensamkrigaren
Ursprungligen postat av Signalsanning
Citat:
Under soc får man inte resa, endast om det rör sig om specifika fall likt begravning. Hur han fick resa är ett frågetecken för mig
Det bör ju finnas många bidragsparasiter i det här landet som gör det och hur övervakas det i så fall?
Har ju lite insikt i soc arbete i verkligheten. Går alldeles utmärkt att resa sålänge du inte är på tex en stödverksamhet/arbetsträning - i så fall får du ansöka om ledighet vilket troligen beviljas ganska lätt om det är under en begränsad tid. Visst, sen kan du få frågor om ev kostnad för resande men om någon bjuder dej tex på själva resan m m så skiter soc i det vad jag vet (det är endast när du aktivt får in pengar på ditt konto som soc räknar det som inkomst och drar av för det). Sålänge du är hemma i tid till att skicka in din månads-ansökan (eller vad du nu har för avtal - kan va längre tid) så är det inga större problem.
Detta kan se lite olika ut från kommun till kommun men du är inte låst geografiskt bara för att du har försörjningsstöd - dock har du en skyldighet att meddela dej om du inte är anträffbar en längre tid samt varför + ansöka om ledighet vid arbetsträning osv. Såvitt Jag vet pågår inget liksom detektivarbete från soc sida ang sånt här - möjligen att folk blir kallade på möten vid oklarheter eller om dom struntat i att höra av sej men fokus ligger på ansökan och vad som finns och inte finns på kontot.
Kortfattat alltså. Jag ser inga hinder för att GM blev bjuden på resor av föräldrarna (vilket är mest sannolikt) - som alltså soc skulle klagat på eller som skulle varit mot reglerna generellt. Folk med erfarenhet från soc antingen arbete eller som klienter får gärna fylla i här om det är så att mitt minne inte stämmer.
EDIT:
Jag tar faktiskt med en källa oxå när jag ändå sitter här inne:
https://www.lt.se/2020-01-16/insandare-forsorjningsstod-gar-visst-att-fa-vid-kortare-utlandsvistelse/