2025-02-09, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
I kombination med vapenintresse och känslan av att vara sviken av samhället kan nog autism spela roll.
Ja bilden är mer komplex än att han lider av autism men visst spelar det in.

Han hade ju diagnoser redan när han var 13 år och skolkamrater berättar ju om att han fick problem i högstadiet.

Jag menade mest bara att många har autism utan att det finns risk för att de begår så här allvarliga brott, även om autister är överrepresenterade i brottsstatistiken.

Det som verkar ha accelererat på senare tid verkar vara hans isolering, möjligen beroende på grav social fobi.
Citera
2025-02-09, 18:27
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dioll99
Jag har noterat att han finns registrerad på Stayfriends, i Navets grundskola, avgångsår 2005. Det innebär alltså att han verkar velat komma i kontakt med gamla klasskamrater.

Det förvånar mig, då personer med en skolgång som hans (Såsom den beskrivits med utanförskap, usla betyg och eventuell mobbning) sällan brukar finnas registrerade på Stayfriends.

Länka?

Har letat efter klassfoton från navets grundskola avgångsår 2005 men hittar inga. Brukar annars finnas skolfoton för alla skolor på hemsidor, nån som pallar gräva fram?
Citera
2025-02-09, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Länka?

Har letat efter klassfoton från navets grundskola avgångsår 2005 men hittar inga. Brukar annars finnas skolfoton för alla skolor på hemsidor, nån som pallar gräva fram?

Stayfriends är väl en betaltjänst? Med gränssnitt a là 2002.
Citera
2025-02-09, 18:32
Medlem
MOTIV FÖR GÄRNINGEN
AUTISTLEJONET

Det skadade och skadeskjutna djuret blev framjagat mot klippavsatsen. Tassarna hårt slitna av tidens gång. De blodiga tänderna på de sociala kvinnorna blänkte i eldens sken. Äntligen tänkte de tyst: Vi kommer lyckas med det ingen annan lyckas med. Vi kommer bryta beteendemönster som ingen annan tidigare gjort. Vi kommer få diplom av socialchefen. Den godviljade ivern och rättslusten svämmade över i deras socialmarinerade ögon. Äntligen kan vi göra ett djur till människa med hjälp av våra fantastiska processer. Om han bara hoppar, kommer han att leva.

Djuret såg in i deras ögon en sista gång innan det tog språnget och föll över kanten. Men bakom kanten grep ett par händer tag i det. Ett par händer som lyfte det över deras glädjefyllda iver. Och i luften förvandlades det till en människa. Men när de stirrade in i hans ögon såg de fortfarande djuret långt därinne. Han blottade sin tandrad, och de såg stora hörntänder inramade av ett mansansikte. Lejonets tand tog till orda. Med nyfunna förmågor spände han sin hand, nu full av människovapen. Ett maktbyte, en förvandling ingen kunde tro skulle ske. Nu blev de goda, de moraliska jägarna, rädda. Människodjuret hade vänt jakten mot dem. Han rev och slet tills inget av deras goda leenden fanns kvar. Upprivna som sidor ur en bok. Oskyldiga kvinnor, allt som kom i hans väg, slets i stycken. Det var som om de öppnat helvetets portar med sin godhet. Lejonets tand.
Senast redigerad av deathisfakenews 2025-02-09 kl. 18:37.
Citera
2025-02-09, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Länka?

Går inte att länka men det är Navet grundskola, avgångsår 2005, namn: Jonas Simon
Citera
2025-02-09, 18:46
Medlem
Citat:
Jag har noterat att han finns registrerad på Stayfriends, i Navets grundskola, avgångsår 2005. Det innebär alltså att han verkar velat komma i kontakt med gamla klasskamrater.

Det förvånar mig, då personer med en skolgång som hans (Såsom den beskrivits med utanförskap, usla betyg och eventuell mobbning) sällan brukar finnas registrerade på Stayfriends.

Isolering används som bestraffning i fängelser även på antisociala människor och är ytterst effektivt. Även dessa människor blir galna. Detta är ett mått på hur social varelsen människan är.

Hörde detta av Jordan Peterson
Citera
2025-02-09, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tänker att han tyckte att han nått vägs ände, att han aldrig skulle kunna göra någon karriär eller få någon flickvän, och att han inte tyckte det var värt det längre att slicka röv på socialkontoret - försöka anpassa sig till deras krav och säga de rätta sakerna för att inte få avslag, vilket alltid är en oro för svenska socialbidragstagare - för att få några stackars tusenlappar i månaden.

Och när han hade bestämt sig för att ta sig av daga, så kunde han lika gärna ta med sig några av de problemmänniskor som parasiterar här. För ingen tror väl på riktigt, att dessa människor som han sköt skulle ha gjort någon nytta här, bidragit med mer än vad de och ungarna deras kostade? De flesta som går på SFI gör det bara för bidragen, och de maskar ofta med flit så att de ska kunna gå om och gå om. De förlorar ju inget på det (de får samma bidrag ändå), och de har en bekvämare tillvaro i skolan, där lärarna daltar med dem, än de skulle ha på en arbetsplats. D.v.s. som muslimer ofta tänker när de bestämmer sig för att begå självmord: ska de ändå göra det, så kan de i alla fall göra något Allah behagligt av det, genom att ta med sig ett gäng otrogna hundar (d.v.s. kristna).

Och nu kommer någon att skriva att Rickard Andersson gick ju också på bidrag - ja men vi vet inte hur frivilligt det var. Han verkar ju ha haft autism på riktigt (till skillnad från den hittepå-diagnos som många barn och unga, särskilt pojkar, får idag). Och då blir det problem med mänskliga kontakter överallt, även för någon som är arbetsvillig.
De flesta han sköt läste till undersköterska så de hade nog fått jobb och gjort nytta.
Citera
2025-02-09, 18:54
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren

Ursprungligen postat av Signalsanning
Citat:
Under soc får man inte resa, endast om det rör sig om specifika fall likt begravning. Hur han fick resa är ett frågetecken för mig

Det bör ju finnas många bidragsparasiter i det här landet som gör det och hur övervakas det i så fall?

Har ju lite insikt i soc arbete i verkligheten. Går alldeles utmärkt att resa sålänge du inte är på tex en stödverksamhet/arbetsträning - i så fall får du ansöka om ledighet vilket troligen beviljas ganska lätt om det är under en begränsad tid. Visst, sen kan du få frågor om ev kostnad för resande men om någon bjuder dej tex på själva resan m m så skiter soc i det vad jag vet (det är endast när du aktivt får in pengar på ditt konto som soc räknar det som inkomst och drar av för det). Sålänge du är hemma i tid till att skicka in din månads-ansökan (eller vad du nu har för avtal - kan va längre tid) så är det inga större problem. Detta kan se lite olika ut från kommun till kommun men du är inte låst geografiskt bara för att du har försörjningsstöd - dock har du en skyldighet att meddela dej om du inte är anträffbar en längre tid samt varför + ansöka om ledighet vid arbetsträning osv. Såvitt Jag vet pågår inget liksom detektivarbete från soc sida ang sånt här - möjligen att folk blir kallade på möten vid oklarheter eller om dom struntat i att höra av sej men fokus ligger på ansökan och vad som finns och inte finns på kontot.

Kortfattat alltså. Jag ser inga hinder för att GM blev bjuden på resor av föräldrarna (vilket är mest sannolikt) - som alltså soc skulle klagat på eller som skulle varit mot reglerna generellt. Folk med erfarenhet från soc antingen arbete eller som klienter får gärna fylla i här om det är så att mitt minne inte stämmer.

EDIT:

Jag tar faktiskt med en källa oxå när jag ändå sitter här inne:

https://www.lt.se/2020-01-16/insandare-forsorjningsstod-gar-visst-att-fa-vid-kortare-utlandsvistelse/
Senast redigerad av JohnnySamhall 2025-02-09 kl. 19:27.
Citera
2025-02-09, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det finns inget mitt och ditt. Bara vårt.

Respekterar du inte FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna?

Artikel 17 lyder: "Everyone has the right to own property alone as well as in association with others. No one shall be arbitrarily deprived of his property."

Varför kan du inte svara på frågan? TROR du att massmord oundvikligen blir följden av att någon INTE tillhandahålles livstids arbetsfri försörjning på "någon annans" bekostnad?
Citera
2025-02-09, 19:02
Medlem
Citat:

NEJ, inte ett ögonblick tror jag han ville ha kontakt med gamla klasskamrater. Handlar nog snarare om en strategisk eftergift för att ducka välmenande närståendes "tjat" och oro. Man lever väl på hoppet om det är bekymmer med ens barn.
Senast redigerad av kringkring 2025-02-09 kl. 19:11. Anledning: Tillägg
Citera
2025-02-09, 19:21
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

Jag vet inte varför, men jag råkade regga mig för längesedan där, man kunde skriva ett meddelande och jag skrev något om att de andra var idioter. Jag har aldrig loggat in igen.
Citera
2025-02-09, 19:29
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Respekterar du inte FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna?

Artikel 17 lyder: "Everyone has the right to own property alone as well as in association with others. No one shall be arbitrarily deprived of his property."

Varför kan du inte svara på frågan? TROR du att massmord oundvikligen blir följden av att någon INTE tillhandahålles livstids arbetsfri försörjning på "någon annans" bekostnad?

Det finns inget som sker "oundvikligen."

Däremot anser jag att enda villkoret för att få försörjningsstöd - alltså, existensminimum - är att man ska existera. Det ska inte vara nån ersättning för praktik eller arbete. Försörjningsstöd ska vara det absolut sista alternativet när alla andra former av villkorade stöd - som lön, sjukpenning, a-kassa och studiemedel - inte är aktuella.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in