2006-08-25, 13:54
Medlem
kyusss avatar
Jag har druckit kaffe regelbundet sedan ca 4 år tillbaka. Började att ta koffeinpiller för att öka fettförbränningen, vilket sedan blev 2-5 muggar kaffe varje dag. Nu är jag gravt tolerant mot koffeinet och behöver 2 muggar på morgonen bara för att vakna till liv. Inte så roligt

Jag vet att koffeinet har en viss effekt på centrala nervsystemet, liknande amfetamin fast typ 1/20 så stark (eller mindre?). Nu känns det dock tråkigt att koffeinet inte längre piggar upp utan snarare behövs bara för att hålla sig vaken.

Överväger nu att lägga av helt och hållet med kaffe och undrar därför:

- Vilka är egentligen koffeinets effekt på det centrala nervsystemet? Är effekten mestadels positiv eller negativ?

- Hur påverkas effekten när man blir tolerant mot koffein?

- Hur mår man när man slutar helt? Blir man sig själv igen, till slut?

- Hur lång tid tar det ungefär att bli helt kvitt ett långvarigt koffeinberoende?

- Någon som har lyckats lägga ner sitt kaffedrickande som som kan ge en rapport?
Citera
2006-08-25, 15:05
Bannlyst
Jag drack endel kaffe för några år sen, nu för tiden dricker jag knappt en kopp i veckan. Vet inte om jag var koffeinberoende, men fick iallafall ont i huvudet när jag inte drack. Har kommit över det nu på något sätt, och mår prima utan kaffet, men var nog som sagt inte speciellt gravt beroende.
Tycker det är bara positivt utan kaffe, bättre andedräkt, måste inte pissa lite ofta, bättre vätskebalans.
Citera
2006-08-25, 15:12
Medlem
Jag drack en väldigt massa koffeinhaltiga drycker förut (Har börjat igen föresten..men iaf). La av när jag åkte på en lång resa. Gjorde ont i huvudet till och från de första 2-3 dagarna men sen var det borta. Har för mig att det är den normala tiden det tar för att bli av med det fysiska beroendet. Inte 100% dock.

edit
Citat:
Ursprungligen postat av wikipedia
Withdrawal symptoms may appear within 12 to 24 hours after discontinuation of caffeine intake, peak at roughly 48 hours, and usually last from one to five days - representing the time required for the number of adenosine receptors in the brain to revert to "normal" levels, uninfluenced by caffeine consumption. Analgesics, such as aspirin, can relieve the pain symptoms, as can a small dose of caffeine.[49] Most effective is a combination of both an analgesic and a small amount of caffeine.
Citera
2006-08-25, 19:28
Medlem
bockerss avatar
Var lite halvt beroende av jolt cola ett tag. Drack 2-4 burkar per dag. Var tvungen att sluta för tandläkarräkningar blev för dyra. Man var då inte pigg dagarna efter man sluta. Hade huvudvärk som beskrivits av andra. Dricker nu mera bara te.
Citera
2006-08-25, 19:41
Avslutad
Jag är inte så insatt i hurpass beroende koffein är. Men det första jag brukar göra när jag vaknar på morgonen är att sätta på 3 stora muggar kaffe. O jag mår f-n så mycket bättre, än de morgonar jag tvingats avstå från kaffet. T.ex om jag vill sova till sista minuten innan jag går till jobbet.

Så visst har det en påverkan!
Citera
2006-08-28, 16:44
Medlem
mkggas avatar
Det verkar vara väldigt individuellt hur mottaglig man är för koffein. Själv dricker jag väldigt mycket kaffe på jobbet - det är lite som en rutin att resa sig från skrivbordet och gå och hämta kaffe för att ta sig en liten paus, och det kan bli upp till 6-7 muggar per dag. Trots det sitter jag rätt ofta och känner mig tung i huvudet och trött och har dåligt med energi, trots att jag sovit bra under natten och inte har någon anledning att vara seg.

När det sedan blir helg eller semester, kan det hända att jag inte dricker en kopp kaffe på flera veckor. Och jag har aldrig märkt av någon abstinens, snarare känner jag mig piggare när jag är ledig.

Enda gången jag märker av koffeinet är om jag dricker kaffe på kvällen efter 18-tiden - då är det javlarimig omöjligt att somna. Är det så att vissa människor inte känner av koffeinets uppiggande effekter lika tydligt? Jag tycker att jag borde ha alla förutsättningar att bli både uppiggad och abstinent...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in