2025-09-10, 21:24
Medlem
Xantippexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nej. Historiskt beror kravet på en viss piplängd på att jaktvapen inte enkelt skulle döljas under t ex en överrock. Att en något längre pipa ger litet bättre mynningsenergi är en bisak. Sedan ger en längre pipa också en längre visirlinje, om man nu jagar med järnsikten. Hagelvapen har ännu längre piplängd.

Den här diskussionen (och myndighetens förslag) handlar ju heller inte om JAKT, utan om att det är alldeles för lätt att anskaffa halvautomatiska gevär av "militär typ", som tidigare krävde sportskytteintresse, lång (klubb/kamrat)-utbildning och en kraftig social kontroll (vakande öga från klubbkamraterna).

När man jämför regelverken för "jakt" med resten av Europa kan det ju vara lämpligt att också redovisa vad som krävs för att över huvud taget få en jaktlicens, till exempel styrkt behov. Att (som i Sverige) gå en rätt tveksam kurs under en vecka (kvaliteten varierar stort) och sedan inte ha styrkt anledning (jakträtt, vara med i ett jaktlag, ha jaktmark etc) har ju gjort det i praktiken fritt att inskaffa ett vapen på jaktlicens. Att detta då skall vara ägnat för jakt är ju egentligen ganska rimligt.

Alla som argumenterar för "behändig storlek", "billigt att anskaffa", "bra med stora magasin", "bra ergonomi med alla fina tillbehör, handtag och skenor" inser ju kanske inte att de gör saken ännu tydligare för lagstiftarna i riksdagen.

Sedan, den röda sillen om "olagliga vapen" fungerar liksom inte, för de flesta vettiga människor klarar av att skilja på "olagliga vapen" och "lagliga vapen som licensierats under samhällets tillsyn och kontroll". Helt olika saker. Att olagliga vapen skall förhindras så långt det är praktiskt och politiskt möjligt är naturligtvis mycket viktigt.

Tycker nog din långa pipa med järnsikten är en röd sill.
Kortare pipor har bättre precision (framförallt pga. mindre pipsvängningar men också, i vilken utsträckning vet jag inte, kortare tid i pipan)

Den här diskussionen (eller tråden iaf) handlar om att regeringen sviker vapenägare genom att dra tillbaka jaktlicenser utan individuella skäl och tvångsinlösa egendom. Att ändra en förordning/riktlinjer/licensutgivning hade varit ett ok tillgrepp - då hade man endast svikit det man lovat, och som behövs, inom att förenkla för jägare. Att vilja “backa bandet” är förkastligt. Särskilt som det tydligt framstår som att verkliga anledningen är en rädsla för att stå för tidigare beslut och dessutom vara handfallen i nödvändiga förbättringar (psykvård, licensuppföljning). Att tvångsinlösa är en röd sill för att slippa hantera verkliga problem/förbättra.

Tycker du argumenterar utifrån en premiss att det bästa läget/önskvärda läget vore att det inte fanns några civila vapen, eller åtminstone så få som “möjligt”.

Återväxten i jägarkåren är svag och Sverige, som i all rimlighet borde vara ett utpräglat land för jakt, blir inte det med “så få vapen som ‘möjligt’”.
Citera
2025-09-10, 21:46
Medlem
Xantippexs avatar
Ursäkta om jag låter tvär eller som ett personangrepp. De här frågorna gör mig rejält upprörd, de är för viktiga för att schabbla bort. Uppskattar att du deltar i debatten. Helt ok att ha åsikter:de åsikterna/premisserna om det är så, jag håller bara inte med.
Citera
2025-09-10, 22:22
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xantippex
Ursäkta om jag låter tvär eller som ett personangrepp. De här frågorna gör mig rejält upprörd, de är för viktiga för att schabbla bort. Uppskattar att du deltar i debatten. Helt ok att ha åsikter:de åsikterna/premisserna om det är så, jag håller bara inte med.

Så skall det låta - inga problem.

Vapen, under ansvar och med en relevant utbildning bakom är inga problem. Jägarutbildningen är inte längre en tillräcklig sådan - sportskytteutbildningen fungerar. Historiskt har Sverige aldrig haft vapenproblem av någon betydelse, men då har också flertalet manliga ungdomar utbildats i försvaret, och kvinnor med jaktintresse haft förstånd på att utbilda sig själva.

Likaså har jag påpekat (mer än en gång) att det är problematiskt att upphäva gynnande myndighetsbeslut. Det är ingalunda säkert att detta kan göras, MEN det finns ett följdproblem om man a) slutar att ge ut tillstånd för jakt och b) låter de som har vapnen idag fortsätta ha dem: Vapnen blir i princip osäljbara när nya jakttillstånd inte kan erhållas. Ur den synvinkeln är frivillig inlösen inte en helt felaktig ide.

Vad gäller privata LAGLIGA vapen är detta historiskt ett ickeproblem, eftersom intresset för att "bara ha" på jaktlicens har varit såpass litet och prövningen har fungerat rätt bra.

Det KAN dock vara så att kombination "fräcka bössor" och ""intensivkurser med examination" som affärside har skapat nya frågor som inte har så bra svar. Därom vet jag inget, mer än att det är en enkel sak att efterforska vapenmodell, namn och adress i vapenregistret. Jag misstänker också att Örebroskjutningen bara var en trigger för att ta tag i detta (möjliga) problem. De nya reglerna hade ju inte påverkat detta.

Som så ofta: Det är de OLAGLIGA vapnen som är det stora problemet.
Citera
2025-09-10, 22:22
Medlem
Xantippexs avatar
Och de är lämpliga för jakt, de är hursomhelst helt klart inte “olämpliga” för jakt.
Det gevär du övar mycket med och är väl förtrogen med är lämpligt för jakt.

Allehanda kvalificerande krav på attribut för att det skall ses som “riktig jakt” eller jaktsyfte slår fel och är i sig godtyckliga. Och de ändras snabbt. T.ex. behöver du inte äga mark nuförtiden då det finns jaktmarknad.se, hektar.se etc. Finns också många jaktformer, t.ex. ensamjakt med hund som inte kräver något jaktlag.

Oavsett är det inte ok att rycka undan mattan för några (tusentals) personer. Man kan ändra krav för nya licenser, införa nya attributkrav/jaktsyfteindikationer - framåt (hur feltänkt och missriktat det ǎn blir) men inte ogiltigförklara utgivna. Inte utan tydligt motiverad anledning, såsom uppkomna problem pga. en viss vapenmodell/typ.

Enig i att jägarexamen inte är en lång eller särdeles krävande utbildning och kan alltid bli bättre - men det den skall uppfylla är säker vapenhantering, lagar och regler, grunder i skytte (för att kunna fortsätta öva själv), grundläggande fauna, jaktformer etc. Och det gör den. Allt annat vore endast för att försvåra, försena och minska antalet potentiellt nya jägare.
Citera
2025-09-10, 22:35
Medlem
HRTs avatar
Ett utseende på ett vapen ska inte vara avgörande for ett tillstånd.
Ett tag var polisen emot allt som var svart, sedan plast lätta vapen var inte bra..sen var det otänkbart för ca 20 år sedan då vapenchassin som möjligjorde ombyggnationer typ 2 skruvar att ta bort och 2 nya skruvar att skruva in och vips så såg ditt gamla tråkiga jaktgevär ut som ett värsta snipergevär hämtat ur en action film. Polisen fick krupp speciellt när man kom med vikbara kolvar, eftersom då kan vapnet lättare bäras med dolt och hanteras på många sätt obemärkt av allmänheten.

Jag är emot att vem som helst kan söka jaktlicens utan att ha jagat med vänner och släktingar, helt saknar tillgång till mark, eller ännu värre kan gå en snabb kurs över en helg.
När jag tog jägarexamen var jag 15 år, men det tog hela hösten och delar av vintern vi hade 1-2 kvällar i veckan 2 timmar vardera. Jag fick licens som 15 åring, för att jag hade jagat med min far sedan jag var 8 år varje helg, min far hade jaktmark och vapenlicens.
Citera
2025-09-10, 22:36
Medlem
Xantippexs avatar
Fler jägare (lägre tröskel, attraktivt, billigare) behövs också för att skyddsjakt är rejält, och tilltagande, eftersatt. Skarv, 80-100 tusen sälar i Östersjön, vildsvin i problematiska antal flera områden. Skyddsjakt är för övrigt inget jägarknep för att få skjuta mer, utan nödvändiga insatser för att tillvaron skall vara så som vi allmänt vill att den skall vara.
Citera
2025-09-10, 22:39
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Fler jägare (lägre tröskel, attraktivt, billigare) behövs också för att skyddsjakt är rejält, och tilltagande, eftersatt. Skarv, 80-100 tusen sälar i Östersjön, vildsvin i problematiska antal flera områden. Skyddsjakt är för övrigt inget jägarknep för att få skjuta mer, utan nödvändiga insatser för att tillvaron skall vara så som vi allmänt vill att den skall vara.

Nja...det ska vara en högre tröskel anser jag.
Däremot anser jag att skyddsjakt ska ersättas med statliga pengar, och behöver man speciella vapen eller fler vapen ska de godkännas speciellt för de som jobbar med detta.
Det är rimligt att skyddsjägare, eftersöksjägare, etc. ska ha en rimlig ersättning typ tim/dagersättning och fri ammunition då hade vi sett åtgärder som fungerar.
Citera
2025-09-10, 22:47
Medlem
Xantippexs avatar
Har verkligen jägarutbildningen blivit sämre? Är det inte samma krav och format som tidigare?
Citera
2025-09-10, 22:51
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Har verkligen jägarutbildningen blivit sämre? Är det inte samma krav och format som tidigare?

En intensivkurs på 3-4 dagar..med teoriprov och skjutprov.
De längre kurserna där skickades folk hem med läxa, och så hade man prov veckan efter i olika ämnen
därför är jag emot intensivkurser av just jägarexamen.
Citera
2025-09-10, 22:57
Medlem
Xantippexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Nja...det ska vara en högre tröskel anser jag.
Däremot anser jag att skyddsjakt ska ersättas med statliga pengar, och behöver man speciella vapen eller fler vapen ska de godkännas speciellt för de som jobbar med detta.
Det är rimligt att skyddsjägare, eftersöksjägare, etc. ska ha en rimlig ersättning typ tim/dagersättning och fri ammunition då hade vi sett åtgärder som fungerar.

Jag menar bara tröskel som i att vissa trösklar gör att det blir färre ok jaktformer. Det blir exkluderande och “smalare” om det ställs krav på tweed, ägande av viss mark, kontakter eller släktingar eller andra sådana trösklar som inte är helt motiverade när det finns andra sätt att göra och fler preferenser. Säger inte att det är fel, det är ju toppen om man har det/uppskattar det.
Citera
2025-09-10, 23:02
Medlem
Xantippexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
En intensivkurs på 3-4 dagar..med teoriprov och skjutprov.
De längre kurserna där skickades folk hem med läxa, och så hade man prov veckan efter i olika ämnen
därför är jag emot intensivkurser av just jägarexamen.

Intensivkurser har väl funnits iaf 20-30 år eller mer tillbaka i tiden. Utan att det blivit problem?
Citera
2025-09-10, 23:20
Medlem
Xantippexs avatar
Håller med om att det skall vara höga kunskapskrav. Och att utbildningarna kontrolleras väl och strängt. Får inte vara några avarter där det bara är “pay and play”. För dåligt insatt i hur läget är dock. Tänker bara att så länge kraven, ansträngningen och aktiva tiden är densamma så spelar det mindre roll gör dem i ett svep eller utspritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in