2025-02-06, 09:33
Medlem
Funderar på att skaffa en bil som kostar ca 200.000 kr, som har värmare med fjärrkontroll är måste (hatar att skrapa vindrutan varje morgon &#128516. Är inte säker om jag ska satsa på bensin eller el när det gäller Peugeout 3008 ( 2020/2021)

Vad tycker ni, vilken ska man välja? Vill såklart inte lägga massa kostnader på underhåll, service mm.

Vad kostar service, reparationer för denna bil?

Nån som har här denna bil (el /bensin) och kan berätta om era erfarenheter ?
Citera
2025-02-06, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjoollaa
Funderar på att skaffa en bil som kostar ca 200.000 kr, som har värmare med fjärrkontroll är måste (hatar att skrapa vindrutan varje morgon &#128516. Är inte säker om jag ska satsa på bensin eller el när det gäller Peugeout 3008 ( 2020/2021)

Vad tycker ni, vilken ska man välja? Vill såklart inte lägga massa kostnader på underhåll, service mm.

Om du inte vill lägga pengar på service och underhåll så ska du nog inte köpa dig en P3008. Finns en anledning varför den är så billig. Är parkeringsvärmare ett måste så finns det Volvo eller VW, skulle sneglat på en modell från volvo som har VOC.
Citera
2025-02-06, 13:17
Medlem
Vilken vw isf? 🙂
Gillar inte Volvo 🤷‍♀️
Citera
2025-02-06, 19:06
Medlem
Skulle faktiskt aldrig rekommendera en vw, men dom har parkeringsvärmare 😁
Citera
2025-02-07, 09:55
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar --> Bilar: köpråd
/Moderator
Citera
2025-02-12, 19:45
Medlem
pohjoisestas avatar
Citat:

Du ska undvika alla bilar med 1.2liters puretech motor (peugeot och citroen, även opel tror jag?) Dom har kamremmen liggandes i motorolja och det är väldigt täta intervall för kamremsbyte. 5 år eller 10 000 mil tror jag. sen har dom mycket problem med smuts i oljefiltrena som sätter igen vad jag förstår.
Citera
2025-02-12, 21:47
Moderator
Citat:

e-3008 får du ju inte för den pengen, du menar 3008 Hybrid antar jag, laddhybriden?
Trevlig bil och laddhybriden har inte nedanstående motor, den har en 1.6-litersmotor som nu för tiden är helt OK. De har som så många andra hybrider och elbilar från Stellantis haft lite problem med ombordladdare men så länge bilen är servad och har garanti eller möjlighet till maskinskadeförsäkring så hade jag inte varit så rädd för det.
Om du ska ha hybrid eller bensin har ju att göra med om du har möjlighet till laddning och körmönster, kör du korta sträckor och har möjlighet att ladda hemma så är en hybrid rätt val.
Tyvärr dyr service på bensinmotorn oavsett hur mycket den går, alltid samma intervall oavsett om den gått 30 mil på bensin eller 3000 mil.
Vad det kostar exakt är väl beroende på verkstad, men runt 4000:- för en liten service och 8000:- för en stor, tror nog det är varannan liten och stor, kommer inte ihåg om det är varje år eller om det är var annat, 3000 mils intervall är det i vilket fall.

Citat:
Ursprungligen postat av pohjoisesta
Du ska undvika alla bilar med 1.2liters puretech motor (peugeot och citroen, även opel tror jag?) Dom har kamremmen liggandes i motorolja och det är väldigt täta intervall för kamremsbyte. 5 år eller 10 000 mil tror jag. sen har dom mycket problem med smuts i oljefiltrena som sätter igen vad jag förstår.
Tror de flesta har 1.6-litersmotor men helt rätt, 3-pipen ska man undvika. Finns ju inte som Hybrid så om man väljer den är man på det torra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in