2025-02-06, 11:45
Medlem
Stockholmspiketens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Så kan det vara.
Tycker dock att AR10/15 bör smälla högre. Men de kan ju varit ljuddämpare på också.
Känns som det inte spelar så stor roll.
10/22 (22lr) har nog inte använts.
Ruger PCC är väldigt vanlig och ganska trolig.

Oavsett vad han haft för vapen så är det troligt olika kalibrar.

Mycket tjat om AR15 överallt, nästan som en önskan då det blivit en hets kring AR sen det blev godkänt 2023.
Det folk missar är att det som är nytt är hur vapnet får se ut, alltså tex kolv, handtag, skenor osv och inte själva funktionen av geväret.
Halvautomat har varit godkänt sedan väldigt länge.

Allt talar för Ruger PCC (9mm).

1. Läraren Lasse säger till Aftonbladet att: "det var så konstigt för det lät inte som man tänker med pang, pang. Utan det lät boff, boff, säger han." Alla som skjutit Ruger PCC vet att den låter boff boff alltså mer dovt, medan en AR15 ger ett skarpare pang-ljud. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KMX1yM/uppgifter-35-aringen-gomde-vapnen-i-gitarrliknande-vaska

2. I den här videon låter det som en Ruger PCC. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/de-filmade-nar-skottlossningen-brot-ut-de-skjuter

3. Om det hade varit en AR-15 hade polisen omedelbart läckt det.

4. GM var fattig och Ruger PCC är billigare än AR15.

4. Står någonstans att han var omgiven av tio tomma magasin när han hittades. Med tanke på det låga antalet döda och skadade har kan knappast tömt tio 30-skottsmagasin, utan mer troligt att han använt de mindre Glockmagasinen som passar i en Ruger PCC.
Citera
2025-02-06, 11:46
Medlem
Eftersom GM inte hade någon inkomst, skötte han hyran? Hade varit intressant att veta...
Citera
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Utfryst? Nej. Enligt flera av hans gamla klasskompisar från högstadiet gick han in i sig själv, drog sig undan, slutade helt att prata med folk. Han verkar ha utvecklat psykisk sjukdom (autism?) i början av tonåren.

Det är anmärkningsvärt att han under så många år lyckats gå på socialbidrag utan att riktiga åtgärder har vidtagits. Han borde givetvis ha varit sjukskriven istället.

Jag ifrågasätter också lämpligheten i att så här sjuka personer bor själva i lägenhet. Han borde ha bott på nåt gruppboende eller varit placerad på nåt hem för psyksjuka. Men så här blir det eftersom Sverige monterade ner psykvården under 90-talet. Ett stort misstag.
Psykiatrireformen (Psyk-ÄDEL) är Bengt Westerberg pappa till. Hans paroll var att minska stödet till de psykiskt sjuka och istället lägga pengarna på ökad invandring.

Om han inte hade drivit igenom det så skulle kanske mgm fått vård istället för att bli en massmördare.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
Nu börjar politikerna att prata om att begränsa vapenlagar och även censurera internet (som om det inte redan sker). Vilket jävla skämt Sverige är.
Tvärtom borde det här leda till en kraftig liberalisering. Polisen kan och vågar inte försvara allmänheten mot de med högt våldskapital. Låt de som är laglydiga bära vapen för självförsvar istället, då hade den här galningen stoppats i princip omedelbart.
Kling och Klang hade hunnit spela klart innebandymatchen och kommit efter brandkåren och politibilen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Ja, och om det är så gjorde polisen den bedömningen. Inget vet hur rökfyllt det var, sikten kanske var 0. Att skicka in aspiranter i en enorm lokal där dödligt våld pågår är nog inte det smartaste draget

Brandlarmet hade tydligen gått och någon form av rökutveckling fanns. Hade GM startat brandlarmet medvetet för att få folk att springa ut från klassrummen?
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrollRoll
Du måste vara exceptionellt korkad som efter denna händelsen hävdar att jaktvapen inte dödar. De är en del av problemet. Det är ingen antingen eller fråga. Det finns naturligtvis många saker som påverkar. Senaste mordet jag känner till där man använt jaktvapen vid mord var i Växjö där en mäklare blev skjuten i sitt hem. Vanligast är tyvärr jaktvapen vid självmord, utöver jakt som de är gjorda för.
Jag menar såklart i förhållande till antal vapen/jägare.
Det är illegala vapen och kriminella som dödar ofantligt många fler, och med avsikt.
Ja det sker enskilda händelser även med jaktvapen men väldigt sällan i Sverige.
Självmord är ganska vanligt. Men personer tar livet av sig oavsett om dom har tillgång till jaktvapen eller inte. Man använder det man kan. Rakblad, piller, hoppa framför tåget, skjuta sig osv...
Man tar inte sitt eller någon annans liv för att man är jägare.
Vapen kan döda absolut, men det kan även annat göra. Dom flesta mord utanför gängkriminella sker med kniv.
Och vi har sett folk köpa ihjäl andra medier bil som vapen.
Jägare och sportskyttar är få bland dom som tar andras liv med sina skjutvapen.
Citera
2025-02-06, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Knappt umgås med sin familj? Men nog har familjen ett och annat foto av honom? Så försök inte.

Men herre gud bara för att man är med på ett foto här och där betyder inte att man vill umgås med familjen jag är förvisso ingen enstörning men tycker det finns idioter jag gärna håller på avstånd i min släkt, men vid tillställningar så biter jag ihop och tar mig dit av respekt för mina föräldrar.

Sedan växte jag upp med en barndomsvän som påminner lite om GM. Misstänker att han också har någon underliggande diagnos han tycker verkligen inte om folk men konstigt nog gillar han mig. Mig kunde han besvära i flera timmar med prat och skratt, men sina syskon som han knappt träffat på 5 år avrundar han samtalen på ett par minuter.

Sedan ser ju majoriteten av fotografierna ut att vara tagna av någon annan i smyg och han ser inte direkt lycklig ut.
Senast redigerad av sweetcrypto 2025-02-06 kl. 11:50.
Citera
2025-02-06, 11:47
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S4baton
Vilket menar du? Att en stor andel med dessa diagnoser ser yngre ut än vad de är? Det är vida känt och även mycket som de själva pratar om att så är fallet många gånger.

Det behöver inte bero på diagnosen En 35-åring kan se ung ut av många anledningar.

Den här snubben är 58:

https://www.ndtv.com/offbeat/chuando-tan-singaporean-man-58-looks-like-30-year-old-but-explains-why-he-doesnt-want-to-called-fore ver-young-6125178
Citera
2025-02-06, 11:48
Medlem
Sagodjurs avatar
Vi har alltså, igen, att göra med en massmördare som varit tidigare elev och som söker sig tillbaka till skolan han gått i för att begå en skolskjutning.

Det har alltså ingenting med vare sig rasism eller socialtjänsten att göra utan tycks röra sig om någon form av vedergällning som har med skolan att göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenthompa1
Eftersom GM inte hade någon inkomst, skötte han hyran? Hade varit intressant att veta...
Föräldrarna hade råd med semestrar och sommarstuga, så mycket spons därifrån tills han bröt kontakten med dem. Sedan soc, tills det också sket sig med känd utgång. Killgissningar förstås.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellasgarden
Om han nu ville göra något meningsfullt med sitt liv så fanns det många alternativ. Men istället för att bidra eller kämpa för något valde han att rikta sin frustration mot oskyldiga. Svagaste valet man kan göra.

Men du förstår väl att han var svårt psykiskt sjuk sedan minst 20 år tillbaka? Psyksjuka människor tänker inte som friska människor. Psyksjuka människor fungerar inte som friska människor.
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indocte
VG melder om at minst 5 av de 6 skadde er av utenlandsk bakgrunn.
"Fire av de seks har familie som hører til moskeen. Abdow var der for å støtte dem."
"En av de andre som ble skutt, hører til en annen moské i Örebro – det bosnisk-islamske kultursenteret."
Syrier skrev väl ambassaden nyss, dock ej antal mig veterligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in