Citat:
Ursprungligen postat av
Saimenvikare
Nu har jag bara läst lite här och var i tråden, men i och med att jag såg att någon skrivit något i stil med att de misstänkte gärningsmannen var autistisk, så vill jag säga följande:
Ja, tyvärr är det väl så att flera som gjort sånt här varit mer eller mindre autistiska/haft annan NPF-problematik. MEN! Det är en VÄLDIGT liten majoritet av oss som skulle göra sånt. De flesta autister är snälla och fredliga, och skulle aldrig någonsin skada någon eller på annat sätt göra någon illa. Isåfall är det säker psykiska problem inblandande.
Det här säger jag för att jag inte vill att det inte ännu mer ska spridas felaktig information kring de med NPF.
Känner mig lite som en kränkt man under metoo, men säger ändå: Inte alla autister.
Autister är väl snarare överempatiska/högkänsliga jämfört med resterande del av befolkningen. Iaf kvinnliga såna.
Tyvärr utnyttjar alt right och högerextrema rörelser ensamma autistiska män med dålig social förmåga. Dessa hamnar oftast i dåligt umgänge och radikaliseras över nätet. Vården och samhället behöver bli bättre på att se till att autistiska män inte hamnar i den situationen och blir isolerade. Men välfärden i Sverige har skurits ner på enormt. Finns nästan ingen hjälp att tillhandahålla vuxna autister. Så fort man fyller 18 får man ingen hjälp överhuvudtaget.