2025-02-05, 09:01
Medlem
frisedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CypherX
Det där tror jag inte på. Vart har du läst det?
Jag va på utspringning på Risbergska för mitt ex för många år sedan när det va aktiv gymnasieskola. Frågan om det va 3500 ens då. Att det skulle va det som komvux ser jag som högst osannolikt.
Skolan är stor men 3500 då är det knökfullt där inne.
Skulle snarare gissa på 300-400. Men jag kan ha fel såklart.

3500 kan mycket väl vara antalet inskrivna på skolan, inte med det sagt att alla närvarar alls eller samtidigt.
ta en parallel till örebro universitet, antalet studenter överstiger nog vida antalet stolar i hörsalar och lektionssalar.
Citera
2025-02-05, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scania1
Det torde vara en ren spekulation, fanns nog inte många vittnen i samma rum som mgm.
Skottväxlingen med polisen skedde utomhus.
Citera
Medlem
En släkting till gärningsmannen har enligt Aftonbladet sagt att denne inte arbetat.

RA tjänade 0 kr föregående år.
DS inkomst samma år är nästan 400 000 kr.

DS kan alltså avskrivas.

Mest trolig GM i detta är RA.
Citera
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Polisen har nu en grupp som samverkar med sociala mediekanaler och sajter för att få bort felaktig information som sprids och kan skada andra i förlängningen.
Polisen vände i dörren så där har man inte allt klart för sig.
Citera
2025-02-05, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck

Varför ändrade man reglerna och tillät AR för jakt. - Jag tycker det var idiotiskt....

/WTF

Många andra halvautomater var tillåtna för jakt innan och har alltid varit tillåtna under hela 1900-talet och så länge de har funnits. Att just AR15 och en del andra blev tillåtna nyligen handlade om att Naturvårdsverket helt rimligt ansåg att det var trams att förbjuda eller tillåta vapen baserat på hur ett vapen ser ut. Polisen har nämligen under många års tid slösat skattepengar på att bråka med folk om hur vapen ser ut. Det har t.o.m. varit folk som fått manuella repetergevär nekade för jakt för att nån klåpare hos Polisen tyckte att geväret såg för modernt ut, eller nåt. En halvautomat med träkolv och som ser ut som "ett gammalt vapen" är inte mindre farlig än en halvautomat som ser ut som ett mer modernt militärt vapen.

Det är inga problem att skjuta hyfsat snabbt och mycket med vissa repetergevär heller även om man manuellt måste ladda om mellan varje skott.
Senast redigerad av Tumidanda 2025-02-05 kl. 09:08.
Citera
2025-02-05, 09:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PhilN.Heimann
AF som är idioter och skriver namnen på alla reportrar som jobbar med reportaget. Står precis under rubriken ”Elva döda…”

Har man någonsin läst tidningar och artiklar tidigare så förstår man naturligtvis att det där är journalister. Har man inte bott under en sten känner man igen namnen också hyfsat, iaf några.
Citera
2025-02-05, 09:04
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Har en fråga, sköt MGM sig själv framför ”publik” utanför entrédörren? Eller blev han släpad ut dit i efterhand? För visst är det han som ligger utanför entrén på filmerna vi sett - ganska stor folksamling verkar det som.
Var är det? Länka?

Det känns lite skumt hur han dog.
Polisen visste inte om han skjutit sig själv.
13:38 sköt han sig själv? Polisen -Det är en uppgift jag inte har.
Citera
2025-02-05, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Skottväxlingen med polisen skedde utomhus.

Från vilken källa?
Citera
2025-02-05, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Jägare är inte intresserade av AR. Det är MÖPar som tar jägarexamen för att kunna köpa balla vapen som har tryckt igenom detta, med stöd av MÖPar som tagit sportskyttelicens av samma skeva skäl... AR är helt värdelöst som jaktvapen, åtminstone om man vill kunna ta hand om köttet efteråt.

Sidodiskussion av rang, men anser att du har klart fel. AR15 fungerar utmärkt som jaktvapen, pålitlig, god precision och lätt att bära. Köttet bryr sig inte det minsta om kulan är skjuten ur en AR eller en Carl Gustaf.
Citera
2025-02-05, 09:05
Medlem
Finns det bild på MGM?
Citera
2025-02-05, 09:06
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Från vilken källa?
Tror mer och mer på att Polisen sköt honom.
Citera
2025-02-05, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrgauten
Men snälla

Är de inte bara dom som skrivit artikeln? En av dom jobbar iaf på Aftonbladet…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in