2025-02-22, 01:55
Medlem
Vad är det som är så orättvist med trumps skatter? Han inför bara samma skatter som vi har, sänker vi dem, så sänker han dem också. Det känns ganska så rättvist tycker jag.
Citera
2025-02-22, 03:15
Medlem
GoranPongs avatar
Löjligt att bojkotta eftersom det drabbar bara en själv värst när man begränsar sina valmöjligheter. Svenskar älskar dessutom USA så 99,9% bryr sig inte om bojkott.
Citera
2025-02-23, 09:52
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagjag2
Vad är det som är så orättvist med trumps skatter? Han inför bara samma skatter som vi har, sänker vi dem, så sänker han dem också. Det känns ganska så rättvist tycker jag.
Det är inte tarifferna som folk reagerar på (det uttalade syftet med dessa är bra). Det som föranleder bojkott är naturligtvis att USA under Trump förklarat sig fiende till Europa.

Eftersom merparten av USAs exportvaror som är tillgängliga för konsumenter är rena skräpet ser jag inte någon större uppoffring att bojkotta dem.
Citera
2025-02-23, 10:11
Medlem
Jag tror att för vanligt folk som är emot vad som händer i USA nu så är det enklast att markera genom att inte gå och äta eller fika på amerikanska kedjor som McDonalds, Starbuck, FiveGuys, Burger King och Subway.

Man kan även bojkotta Amazon (postorder).

Något svårare är det att bojkotta Apple, Google, Microsoft, Amazon vad gäller IT tjänster för det är inte privatpersoners beslut.

Att inte köpa en Tesla är väl ett lätt beslut idag. Det är ändå en alldeles för stor privat investering att göra nu när man inte vet om USA kommer att hålla några avtal.

Sedan har vi givetvis var vi investerar våra pengar. Om man som privatperson byter aktier och fonder till att istället satsa på europeiska företag så tror jag det kan bli nervösa skratt hos amerikanska börsmäklare eftersom det är ändå åtskilliga tusental miljarder kr det är fråga om som är investerade från Europa till USA.
Citera
2025-02-28, 09:30
Medlem
ormbitens avatar
Så himla sött när man läser att dom minsann bojkottar amerikanska varor.
Stackars Jannike grät minsann när Trump blev president och har nu slutat att Googla i protest.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PpL6qR/bojkott-mot-amerikanska-varor-i-protest-mot-trump

Själv vet jag inte om jag ska skratta eller gråta åt dessa dårar.

Jag hoppas att dom verkligen kontrollerar allt som finns att konsumera och allt som då hänger ihop globalt sett med Blackrock, Vanguard och State Street...
Om dom lyckas att bena ut det så får dom nog nästan se till att bli självförsörjande med ett potatisland hemma på balkongen.

Ja jag tycker att det ligger något smutt och sött över hur dessa människor reagerar.
Undrar om dom ligger vakna på nätterna och stirrar i taket?
Citera
2025-02-28, 14:43
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tror att för vanligt folk som är emot vad som händer i USA nu så är det enklast att markera genom att inte gå och äta eller fika på amerikanska kedjor som McDonalds, Starbuck, FiveGuys, Burger King och Subway.

Man kan även bojkotta Amazon (postorder).

Något svårare är det att bojkotta Apple, Google, Microsoft, Amazon vad gäller IT tjänster för det är inte privatpersoners beslut.

Att inte köpa en Tesla är väl ett lätt beslut idag. Det är ändå en alldeles för stor privat investering att göra nu när man inte vet om USA kommer att hålla några avtal.

Sedan har vi givetvis var vi investerar våra pengar. Om man som privatperson byter aktier och fonder till att istället satsa på europeiska företag så tror jag det kan bli nervösa skratt hos amerikanska börsmäklare eftersom det är ändå åtskilliga tusental miljarder kr det är fråga om som är investerade från Europa till USA.

Å andra sidan använder snabbmatskedjorna väl knappast amerikanska råvaror i någon större utsträckning, de betalar skatt i Sverige, de anställer svenskar, osv, osv. Oftare än inte tillhör tjänsterna också den där kategorin "enkla jobb" som det sägs råda skriande brist på i Sverige, och det kan väl nästan ses som en samhällstjänst att tillhandahålla sådana.

Visst, det betalas säkert franchiseavgifter till det amerikanska moderbolaget, men i stort är det där helsvenska bolag som använder amerikanska varumärken. Ska jag gissa, så kan inte franchiseavgifterna vara hur stora som helst i så konkurrensutsatta branscher.

Tyvärr är det nog så att man måste gå på den där lite svårare kategorin, produkter vars avkastade värden faktiskt hamnar i USA, om eventuella bojkotter ska bli något annat än i praktiken kontraproduktiva markeringar att samlas runt.
Citera
2025-02-28, 14:58
Medlem
Imnshos avatar
Borde inte vänsterliberalerna gynna amerikanska storföretag istf att bojkotta? Dessa är ju extremt woke och avskyr Trump och Musk.
Citera
2025-02-28, 15:02
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Vad tycker ni man ska och kan bojotta? På rak arm kommer jag bara på att jag använder Apple, och dricker Pepsi som är amerikanskt. Ibland äter jag en Snickers.
Jag brukar inte ägna mig åt politisk bojkott men aldrig att jag skulle köpa en Tesla eller nåt annat den fascisten är involverad i!
Det är jag nog inte ensam om att tycka.
Citera
2025-02-28, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Å andra sidan använder snabbmatskedjorna väl knappast amerikanska råvaror i någon större utsträckning, de betalar skatt i Sverige, de anställer svenskar, osv, osv. Oftare än inte tillhör tjänsterna också den där kategorin "enkla jobb" som det sägs råda skriande brist på i Sverige, och det kan väl nästan ses som en samhällstjänst att tillhandahålla sådana.

Visst, det betalas säkert franchiseavgifter till det amerikanska moderbolaget, men i stort är det där helsvenska bolag som använder amerikanska varumärken. Ska jag gissa, så kan inte franchiseavgifterna vara hur stora som helst i så konkurrensutsatta branscher.

Tyvärr är det nog så att man måste gå på den där lite svårare kategorin, produkter vars avkastade värden faktiskt hamnar i USA, om eventuella bojkotter ska bli något annat än i praktiken kontraproduktiva markeringar att samlas runt.

Ja, men det är lättare att se markeringen genom att amerikanska snabbmatkedjor ekar tomma. Det blir rubriker direkt. Det blir det inte om några få som har råd väljer en annan bil. Det blev lite rubriker nu i försig när Tesla var nästan den enda elbilen som störtdök i försäljningen medan alla andra gick upp.

Men den rubriken blev meh, pga att det pratades bort om att Tesla har ny försenad modell och alla väntar på den.
Citera
2025-02-28, 16:24
Avslutad
Som motvikt tänker jag köpa extra mycket amerikanska varor. Jag tar denna tråd som tips på vad jag kan lägga pengarna på.
Citera
2025-02-28, 17:35
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ja, men det är lättare att se markeringen genom att amerikanska snabbmatkedjor ekar tomma. Det blir rubriker direkt. Det blir det inte om några få som har råd väljer en annan bil. Det blev lite rubriker nu i försig när Tesla var nästan den enda elbilen som störtdök i försäljningen medan alla andra gick upp.

Men den rubriken blev meh, pga att det pratades bort om att Tesla har ny försenad modell och alla väntar på den.

Jovisst, men min poäng var att det blir just bara en markering att samlas runt, som dessutom kanske kostar mer än den smakar. Det är vi själva snarare än USA som får ta smällen om bojkotten går bra.

Ja, det där med Teslas störtdyk är högeligen intressant. Musk må bära sig åt som en skitstövel av rang, men det är han knappast först i historien om bland storföretagsledare. Det brukar bli ett fruktansvärt liv, men de faktiska ekonomiska konsekvenserna stannar normalt vid betydligt mindre tillfälliga dippar. BP och Deepwater Horizon kan utgöra exempel.

Det finns mängder av rimliga förklaringar, försenad modell är en av dem. Det är dock inte förfluget att tro att detta är ett specialfall, i och med att varumärket är osedvanligt starkt knutet till personen bakom det, och att bilen har lite av en särställning bland produkter det byggs identitet kring.

Köper att de faktiskt kan ha tappat halva sin försäljning på att det plötsligt blivit ett statement många inte vill göra att ratta en Tesla.
Citera
2025-03-02, 10:51
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Jag brukar inte ägna mig åt politisk bojkott men aldrig att jag skulle köpa en Tesla eller nåt annat den fascisten är involverad i!
Det är jag nog inte ensam om att tycka.

I EU har försäljningen av Tesla droppat 50%.

Addera, sedan Apple produkter samt annat usa producerar då kommer Trump få tänka om. Sedan all turism, vem vill besöka en diktatur...

Musk försöker gå från företagsledare till politiker, Trump från företagare till politiker.

Kommer sluta rent förskräckligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in