Flashback bygger pepparkakshus!
2025-01-29, 13:56
Medlem
jonatan36s avatar
Tjena,

Jag har två olika hårddiskar som jag försöker jämföra innehållet på.

Båda diskarna har samma mappnamn och mappstruktur i utforskaren. Problemet är att när jag öppnar upp dem i t.ex. Freefilesync eller Winmerge så översätts vissa av mapparnas namn till engelska på den ena disken.

T.ex: "/Bilder/Bilder", blir: "/Pictures/Pictures (2)"

Samma sak uppstår även i utforskaren om kopierar sökvägen till mappen.

Detta gör att resultatet blir en diff på 100% för dessa, eftersom programmen inte fattar att det är samma mappar.

Vet någon hur man åtgärdar detta utan att behöva byta namn på alla mappar till engelska?
Citera
2025-01-29, 19:24
Medlem
Testa att skapa en directory junction symlink i den ena mappstrukturen där namnen diffar.

Ponera att katalog 1 ligger på C:\Bilder och att du kör Windows. Den andra katalogen är D:\Pictures

Typ:

d:
cd \
REM: Skapar en directory junction D:\Bilder för katalog D:\Pictures
mklink /J "Bilder" "Pictures"

Dubbelkolla koden, det är fritt ur minnet.

Efter detta ska du kunna nå bildkatalog 2 via samma namn som 1. Sen får du upprepa processen för de mappar som har engelska namn (och/eller vice versa).

När alla underkataloger där namnet skiljer har fått en symlink så att mappstrukturen blir klonad, kan du sen autosynka med robocopy /MIR eller liknande kommando.
Citera
2025-01-29, 19:58
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonatan36
Tjena,

Jag har två olika hårddiskar som jag försöker jämföra innehållet på.

Båda diskarna har samma mappnamn och mappstruktur i utforskaren. Problemet är att när jag öppnar upp dem i t.ex. Freefilesync eller Winmerge så översätts vissa av mapparnas namn till engelska på den ena disken.

T.ex: "/Bilder/Bilder", blir: "/Pictures/Pictures (2)"

Samma sak uppstår även i utforskaren om kopierar sökvägen till mappen.

Detta gör att resultatet blir en diff på 100% för dessa, eftersom programmen inte fattar att det är samma mappar.

Vet någon hur man åtgärdar detta utan att behöva byta namn på alla mappar till engelska?

I Windows så heter mapparna det som de heter på engelska (Så på den fronten är allt som det skall)
Det är utforskaren som visar mapparna med svenska namn trots att namnen i original alltid är på engelska!
Mappen C:\användare heter t.ex. på riktigt "C:\Users".

Så är det bara...
Citera
2025-01-29, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
I Windows så heter mapparna det som de heter på engelska (Så på den fronten är allt som det skall)
Det är utforskaren som visar mapparna med svenska namn trots att namnen i original alltid är på engelska!
Mappen C:\användare heter t.ex. på riktigt "C:\Users".

Så är det bara...
Är du säker på det? Jag använder sällan Windows nuförtiden men har för mig att det brukade vara olika beroende på om man använde en svensk Windows-installation eller en engelsk Windows-installation på svenska. I den "helsvenska" installationen hade de här standardmapparna riktiga svenska namn, men om man installerade den engelska Windows och sen ställde in Svenska som språk (och laddade ner de filer som behövdes) så blev det som du beskriver det: Filerna hade engelska namn, men utforskaren visade de försvenskade namnen istället för de som verkligen användes.

Men som sagt, det här var ett tag sedan så förhoppningsvis har Microsoft fixat så det alltid är som du beskriver det numera (även om jag då inte förstår varför problemet uppstår).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in