Citat:
Ursprungligen postat av
Jordgubbe
Ser att den har "ljudnivå 38 dB, ljudklass C" och är av nåt obskyrt märke. Så vore intressant vad de som inte har problem med nyköpta kylfrys'ar har för motsvarande märkning eller märke.
Frågar ChatGPT som bland annat påstår att "Nyare kylskåp och frysar kan låta mer ... Här är några möjliga förklaringar: 1 ... modernare och mindre kompressorer som arbetar oftare för att hålla en jämn temperatur. De är designade för att spara energi, men kan producera högfrekventa ljud som äldre modeller inte hade. // 3. ... Nyare miljövänliga köldmedel (som R600a) kan ge annorlunda ljud när de expanderar och komprimeras i systemet. Bubblande eller gurglande ljud är vanligare med dessa köldmedel. 4. ... För att maximera det inre utrymmet använder vissa modeller tunnare isoleringsmaterial, vilket kan leda till att ljud från kompressorn eller andra delar hörs tydligare // 6. ... Om du jämför en ny kyl eller frys med en äldre modell som redan hunnit ”gå in” och vars delar slitits in, kan den nya upplevas som högljudd trots att det är normalt".
Vet inte om nåt av det stämmer, nån får fylla i.
Detta med decibel ljudnivå är något som irriterar mig enormt.
Vi fick höra angående vår värmepump att kompressorljudet är normalt då "experter" mätte decibelnivån. Men trots det så klarade jag inte av ljudet så nu har vi värmepumpen stängt. Ljudet var helt enkelt för irriterande och jobbigt.
Nu med frysen verkar detta också vara ett problem. Jag är säker på att om någon hade mätt decibelnivån så hade den personen sagt att ljudet är normalt och acceptabalt och inte för högt. Men det spelar ingen roll, ljudet är fortfarande väldigt irriterande.
Vi hör ju kompressorljudet också i vår kylskåp som sitter intill frysen men ljudet där verkar inte vara lika irriterande.