2025-01-21, 16:17
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Visst är det här ett problem som ökat? Jag drar i det längsta mig från att uppdatera kylfrys'en då jag anat att man går från en gammal tyst variant till en ny som emellanåt gurglar och håller på pga nya regler och nytt medium. Hade er maskin nån decibelangivelse, eller är det för andra typer av maskiner? Alla som får det där problemet borde göra youtubeklipp om hur sakerna väsnas, för att sätta åtminstone lite konsumenttryck på tillverkarna.

Man hör kompressorn på kylskåpet också.

Men det känns som att ljudet på frysen är lite annorlunda, mer irriterande. Svårt att beskriva det men man känner en skillnad. I vår gamla stora frys så hörde man också kompressorn men inte på samma sätt, det var tystare.
Citera
2025-01-21, 16:19
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Länka till den du köpte? Blev nyfiken kring vad det är för frys som låter så mycket. Måste vara något billigskräp?

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kyl-frys/frysskap/logik-frysskap-luf48w23e-vit/633635
Citera
2025-01-21, 16:34
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kyl-frys/frysskap/logik-frysskap-luf48w23e-vit/633635
Ser att den har "ljudnivå 38 dB, ljudklass C" och är av nåt obskyrt märke. Så vore intressant vad de som inte har problem med nyköpta kylfrys'ar har för motsvarande märkning eller märke.

Frågar ChatGPT som bland annat påstår att "Nyare kylskåp och frysar kan låta mer ... Här är några möjliga förklaringar: 1 ... modernare och mindre kompressorer som arbetar oftare för att hålla en jämn temperatur. De är designade för att spara energi, men kan producera högfrekventa ljud som äldre modeller inte hade. // 3. ... Nyare miljövänliga köldmedel (som R600a) kan ge annorlunda ljud när de expanderar och komprimeras i systemet. Bubblande eller gurglande ljud är vanligare med dessa köldmedel. 4. ... För att maximera det inre utrymmet använder vissa modeller tunnare isoleringsmaterial, vilket kan leda till att ljud från kompressorn eller andra delar hörs tydligare // 6. ... Om du jämför en ny kyl eller frys med en äldre modell som redan hunnit ”gå in” och vars delar slitits in, kan den nya upplevas som högljudd trots att det är normalt".

Vet inte om nåt av det stämmer, nån får fylla i.
Citera
2025-01-21, 18:30
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Okej, tack för länken. Nu ska jag inte säga att dyrare är bättre med tanke på att jag inte är kunnig inom mindre frysar.

Har några större hemma, 2 st 180cm och 3 frysboxar i källaren. De är tysta allihop, 180cm stående är av märket Cylinda och boxarna är Whirlpool. Hade en Beko-frys men den gick sönder efter fem år och lät betydligt mer än vad dessa gör.

Hoppas det löser sig för dig, kanske enklast att byta mot annan produkt?
Citera
2025-01-21, 22:00
Medlem
Ett kylskåp behöver viss ventilation på baksidan för att kunna avleda värmen.

Generellt vid ljudisolering, så bör man ljudisolera närmast ljudkällan och se till att resonansljud från källan begränsas.

Kompressorer brukar oftast avge lågfrekvent buller, vilket gör att bitummen lämpar sig väl.

En idé är att flytta fram kylskåpet ett par centimeter och även montera vibrationsdämpare vid varje ben. Sen kan man testa och klistra fast bitummen som ett L längst ner med väggen och golvet, samt på nedre sidorna av kylskåpet och även i "facket" där kompressorn sitter.

Sen lite högre upp på väggen montera högfrekvent ljudämpningsmatta som finns på biltema som tål 120 grader. Men tänk på att ventilationen fortsatt ska vara fortsatt god, för att bibehålla effektiviteten och för att undvika att kylskåpet tar eld.
Citera
2025-01-22, 01:47
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ser att den har "ljudnivå 38 dB, ljudklass C" och är av nåt obskyrt märke. Så vore intressant vad de som inte har problem med nyköpta kylfrys'ar har för motsvarande märkning eller märke.

Frågar ChatGPT som bland annat påstår att "Nyare kylskåp och frysar kan låta mer ... Här är några möjliga förklaringar: 1 ... modernare och mindre kompressorer som arbetar oftare för att hålla en jämn temperatur. De är designade för att spara energi, men kan producera högfrekventa ljud som äldre modeller inte hade. // 3. ... Nyare miljövänliga köldmedel (som R600a) kan ge annorlunda ljud när de expanderar och komprimeras i systemet. Bubblande eller gurglande ljud är vanligare med dessa köldmedel. 4. ... För att maximera det inre utrymmet använder vissa modeller tunnare isoleringsmaterial, vilket kan leda till att ljud från kompressorn eller andra delar hörs tydligare // 6. ... Om du jämför en ny kyl eller frys med en äldre modell som redan hunnit ”gå in” och vars delar slitits in, kan den nya upplevas som högljudd trots att det är normalt".

Vet inte om nåt av det stämmer, nån får fylla i.

Detta med decibel ljudnivå är något som irriterar mig enormt.

Vi fick höra angående vår värmepump att kompressorljudet är normalt då "experter" mätte decibelnivån. Men trots det så klarade jag inte av ljudet så nu har vi värmepumpen stängt. Ljudet var helt enkelt för irriterande och jobbigt.

Nu med frysen verkar detta också vara ett problem. Jag är säker på att om någon hade mätt decibelnivån så hade den personen sagt att ljudet är normalt och acceptabalt och inte för högt. Men det spelar ingen roll, ljudet är fortfarande väldigt irriterande.

Vi hör ju kompressorljudet också i vår kylskåp som sitter intill frysen men ljudet där verkar inte vara lika irriterande.
Citera
2025-01-22, 01:49
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Okej, tack för länken. Nu ska jag inte säga att dyrare är bättre med tanke på att jag inte är kunnig inom mindre frysar.

Har några större hemma, 2 st 180cm och 3 frysboxar i källaren. De är tysta allihop, 180cm stående är av märket Cylinda och boxarna är Whirlpool. Hade en Beko-frys men den gick sönder efter fem år och lät betydligt mer än vad dessa gör.

Hoppas det löser sig för dig, kanske enklast att byta mot annan produkt?

Jag tänker vad som händer om man sätter frysen i en matta. Alltså just nu är frysen på golvet. Men ljudet från kompressorn kommer ju från baksidan av frysen precis som med kylskåpet.
Citera
2025-01-22, 04:42
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Jag tänker vad som händer om man sätter frysen i en matta. Alltså just nu är frysen på golvet. Men ljudet från kompressorn kommer ju från baksidan av frysen precis som med kylskåpet.
Självklart kan det hjälpa, fixa någon tjock matta av gummk så ser du även framtida läckor.
Citera
2025-01-22, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
det är nog svårt att ljudisolera då det inte får bli för varmt runt den

Värmen ska väl avledas i kylslinga bakom skåpet, inte under?
Citera
2025-01-22, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Men för sjutton, det är vinter nu. Stäng av frysen och lägg det ni vill frysa utomhus.

Dummaste kommentarerna på läng det är för fan inte minusgrader hela tiden 😂

Har samma problem med min ena frysbox att den låter när kompressorn går inte jättehögt men störigt ändå, ska prova tipset att sätta för en skiva, ingen risk att det blir varmt i utrymmet när man sätter för det ?
Citera
2025-01-22, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles

hmm jag hänger tydligen inte med i utvecklingen
Citera
2025-01-22, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles

eller vänta, ja bakom är det, men det skall finnas ett ledigt utrymme högst upp gärna där varma luften går ut. det skapar en del värme. Under har jag aldrig hört talas om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in