2025-01-19, 15:10
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Det är många som har provat den, dock inte jag. Vad vill du veta?

Det är en USB-sticka som loggar in dig överallt där den stöds. Fördelen är att den inte går att kopiera, nackdelen är att den inte går att kopiera. Vilket innebär att om den försvinner så FÖRLORAR du ditt konto till vad det nu är, för denna sticka tar över som enda möjligheten till inlogg.
Finns kanske nåt undantag till detta, men det är i grunden det jag har kommit fram till, och är nog anledningen till att jag inte har köpt nån. Hade den varit ett komplement, visst, men inte ersättare. Rekommenderas är således att man köper 2 så man har en backup ifall den första försvinner/havererar.

Låter som en ganska dum idé med tanke på nackdelarna. Hur är den säkrare än ett simpelt lösenord?
Citera
2025-01-19, 15:11
Avslutad
Tack

Apparat som gör detsamma som denna och en massa andra med samma specifikationer?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7933108

Citat:
Det är många som har provat den, dock inte jag. Vad vill du veta?

Det är en USB-sticka som loggar in dig överallt där den stöds. Fördelen är att den inte går att kopiera, nackdelen är att den inte går att kopiera. Vilket innebär att om den försvinner så FÖRLORAR du ditt konto till vad det nu är, för denna sticka tar över som enda möjligheten till inlogg.
Finns kanske nåt undantag till detta, men det är i grunden det jag har kommit fram till, och är nog anledningen till att jag inte har köpt nån. Hade den varit ett komplement, visst, men inte ersättare. Rekommenderas är således att man köper 2 så man har en backup ifall den första försvinner/havererar.
Citera
2025-01-19, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Låter som en ganska dum idé med tanke på nackdelarna. Hur är den säkrare än ett simpelt lösenord?

Vem som helst kan mata in ett lösenord, även från andra sidan världen. Allt man behöver göra är att lista ut det.
Denna sticka måste man ha fysiskt kontroll över. Tänk 2fa med mobilen, fast enklare eftersom man bara behöver mata in stickan. Eller ett smart-card är också liknande, fast kräver en smartcard-läsare. USB-uttag har alla datorer idag.

Dumt? Tja, jag har ingen...

Mitt företag erbjuder, och där ser jag en fördel att slippa alla lösenord. Skulle gärna ha smartcard som i vården, har läsare i jobbdatorn, så. Har inte försökt få en dock.
Citera
2025-01-19, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartsynsk
Tack

Apparat som gör detsamma som denna och en massa andra med samma specifikationer?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7933108

Skulle gissa det iaf.

Det jag skulle undersöka är som sagt vad som händer om man sumpar stickan. Kan man logga in med lösen då, eller ej? Med Yubikey så såg jag att den ERSÄTTER lösenordet, vilket gör att kontot är sumpat vid förlust då stickan är enda login-möjligheten. Det kanske inte är så med ALLT, men som sagt, undersök...
Citera
2025-01-19, 15:29
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Allt man behöver göra är att lista ut det.

Men allt man behöver göra med den här nyckeln är att lista ut hur man gör en bypass av den.

Har man istället ett lösenord som är säkert så är det lika säkert då.
Citera
2025-01-19, 15:30
Medlem
Citat:
Men allt man behöver göra med den här nyckeln är att lista ut hur man gör en bypass av den.

Visst, du vet bäst glidarn.
Citera
2025-01-19, 17:17
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Det är sannolikt bara något skräp. När det sen är för bra för att vara sant att köpa aktier i något som du blir erbjuden hux flux från ingenstans så bör du begrava idén illa kvickt. Varför skulle någon erbjuda just dig detta fantastiska erbjudande?
Det är två helt olika saker om produkten är bra/användbar och om aktien är värd att köpa.
Ett parallellt exempel: Tesla är en hyfsat bra bil, men aktien är krafigt övervärderad för tillfället.
Citera
2025-01-19, 17:26
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är två helt olika saker om produkten är bra/användbar och om aktien är värd att köpa. Ett parallellt exempel: Tesla är en hyfsat bra bil, men aktien är krafigt övervärderad för tillfället.
Om Yubico är värderat till 15 miljarder kronor på en meningslös produkt, undrar om det är bättre?
Citera
2025-01-19, 17:29
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Om Yubico är värderat till 15 miljarder kronor på en meningslös produkt, undrar om det är bättre?
Skulle inte säga att produkten är dålig eller meningslös, men det är klart att aktien är övervärderad.
Citera
2025-01-19, 17:55
Avslutad
Citat:
Det var för övrigt inte kursen som var min trådstart utan frågan om någon provat den.
Den fungerar skitbra

Meningslös är den inte, även om 2fa med andra metoder, passkey osv, kanske begränsar hur stort företaget blir
Citera
2025-01-19, 17:57
Avslutad
Citat:

Troll men ändå: Stämmer absolut inte. Inget av det du skriver.
Citera
2025-01-19, 18:36
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ska vara något universalmedel mot hackare.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5341719
Jag hade aldrig hört talas om den förrän jag blev erbjuden att köpa aktier i bolaget till en kurs som verkade hämtad från månen. (PE tal 91).

Någon som provat den?

Det som är bra är att någon tredje part inte är inkopplad som tittar över axeln vid verifieringen. Inte som bankid.

Behövs heller ingen app att installera utan funkar i alla miljöer. Stickan behöver inte ens monteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in