2025-01-12, 15:48
Medlem
Varför är psykologer så begränsade i sitt eget huvud, beter sig som om de bara tänker kurslitteratur och saknar förmåga att sätta sig in i någon annans tänkande. Och dessvärre uppå det fast i sitt egna köns perspektivtänkande??

Tilliten till Psykologer och terapefter är ett av vårt samhälles stora problem.
När psykologen och terapeften inte förstår individen så måste patienten ändå betala dennes uppehälle med nota, samt att psykologen kan om han/hon vill dölja sitt misslyckande droga ner patienten med någon typ av psykofarmaka som anti depp eller annan skit, som egentligen förstör hjärnan på ett eller annat sätt.

Jag förstår varför vissa använder droger, som t.ex svamp, det ger framsteg och utveckling - långt mer än en svensson session, och förstör hjärnan?- knappast, och om det slår fel någonstans så gör ju medicin stor skada också.

Näe. Psykologenheten i Sverige är en traumatisk tröstlös besvikelse.
2025-01-12, 16:00
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading

Psykologer kommer ifrån teoretiska program från gymnasiet som humanist eller samhällsvetarprogrammet. Sedan går går dom en teoretisk utbildning till psykolog på universitetet. Sedan är många psykologer och terapeuter folk som levt i skyddad verkstad och därför är inskränkta. Samt att positionen ofta lockar mera än att sitta och hjälpa folk med sina problem. Go figure, hur det blir när verkligheten kolliderar med den teoretiska kunskap dom har.

Jag har ändå aldrig riktigt förstått varför många psykologer uppvisar så stora brister i hur vem som har problem med vad, och hur det fungerar utanför väggarna på psykologmottagningen. Jag tror många psykologer och terapeuter är hemmasittare och att dom därför upplevs som socialt okunniga, vilket många faktiskt är.
2025-01-12, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Psykologer kommer ifrån teoretiska program från gymnasiet som humanist eller samhällsvetarprogrammet. Sedan går går dom en teoretisk utbildning till psykolog på universitetet. Sedan är många psykologer och terapeuter folk som levt i skyddad verkstad och därför är inskränkta. Samt att positionen ofta lockar mera än att sitta och hjälpa folk med sina problem. Go figure, hur det blir när verkligheten kolliderar med den teoretiska kunskap dom har.

Jag har ändå aldrig riktigt förstått varför många psykologer uppvisar så stora brister i hur vem som har problem med vad, och hur det fungerar utanför väggarna på psykologmottagningen. Jag tror många psykologer och terapeuter är hemmasittare och att dom därför upplevs som socialt okunniga, vilket många faktiskt är.

Precis. Sedan att de är MVG+ barn, som studerat sig till pluspoöng för att förverkliga en intelektuell dröm, eller har gillat att leka hobbypsykolog, utan nödvändiga livserfarenheter. Sedan är det ett jobb där man måste ha inlevelseförmåga, ju bättre du är på att "känna" människan, ju bättre blir du.

Men så oftast slutar det väl.med ,"jag tycker att du ska gå kognitiv terapi för de visar goda resultat (så har jag gjort mitt)". Kognitiv terapi är ju en guldgruva, finns det någon mer "dumpa din svåra klient här" faktor. Funkar inte kognitiv terapi/träffar fel, så är det klientens fel eller "ansvar" som man kallar det.

Fy skäms på alla medspelande i detta.

Edit : de enda som faktiskt gör nytta är de som forskar progressivt, de so. Går utanför den ofungerande ramen för att hitta nytt, går på djupet för att förstå en klients ursprung till problem, och hur den åsakat skador.
Senast redigerad av leading 2025-01-12 kl. 16:45.
2025-01-12, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Varför är psykologer så begränsade i sitt eget huvud, beter sig som om de bara tänker kurslitteratur och saknar förmåga att sätta sig in i någon annans tänkande. Och dessvärre uppå det fast i sitt egna köns perspektivtänkande??

Tilliten till Psykologer och terapefter är ett av vårt samhälles stora problem.
När psykologen och terapeften inte förstår individen så måste patienten ändå betala dennes uppehälle med nota, samt att psykologen kan om han/hon vill dölja sitt misslyckande droga ner patienten med någon typ av psykofarmaka som anti depp eller annan skit, som egentligen förstör hjärnan på ett eller annat sätt.

Jag förstår varför vissa använder droger, som t.ex svamp, det ger framsteg och utveckling - långt mer än en svensson session, och förstör hjärnan?- knappast, och om det slår fel någonstans så gör ju medicin stor skada också.

Vad har du som styrker ditt påstående? Kanske de flesta svenskar inte alls har samma uppfattning om psykologer som du ... ?
2025-01-12, 17:37
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Min erfarenhet är att det finns både bra och dåliga..
Eller de som passar mer eller mindre bra.
Ett par geniala har jag dessutom träffat

Sen handlar det om att man själv måste vara mottaglig och vara beredd på att slita stenhårt för att må bättre, ändra på vanor och tankemönster.
Däri ligger att prova ett gäng olika personer för att hitta rätt.
Det är jobbigt, men man måste lägga in arbetet själv
2025-01-12, 18:27
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Min erfarenhet är att det finns både bra och dåliga..
Eller de som passar mer eller mindre bra.
Ett par geniala har jag dessutom träffat

Jag får förklara att flertalet psykologer jag har träffat har varit duktiga, men som sagt en andel passar inte som psykolog. Det upplevs som stor skillnad mellan en motiverad psykolog och någon som bara sitter av tiden på jobbet. Jag har egentligen bara träffat en psykolog professionellt och det skar sig ordentligt.

Jag har träffat två psykiatriker och båda tyckte jag var kunniga både i sin kontakt med mig som patient och utifrån deras förståelse för olika problem.
2025-01-12, 23:29
Avslutad
För att psykologi, om vi pratar om psykiatrin generellt, är pseudovetenskap. Vist finns det människor som det har hjälp men det liknar mer hjärntvättning på sekt-nivå än något annat då alla jag träffat som påstår sig blivit hjälpta har exakt samma tankesätt och beteenden, robotliknande och förbannat läskiga och känns tomma på något sätt.
2025-01-13, 01:02
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
För att psykologi, om vi pratar om psykiatrin generellt, är pseudovetenskap. Vist finns det människor som det har hjälp men det liknar mer hjärntvättning på sekt-nivå än något annat då alla jag träffat som påstår sig blivit hjälpta har exakt samma tankesätt och beteenden, robotliknande och förbannat läskiga och känns tomma på något sätt.
Uttala dig för fan inte om ämnen som du inte vet ett jota om! Jävla spån.

Det är verkligen inte någon pseudovetenskap och massor av människor kan leva normala liv tack vare psykiatrin, istället för att sitta inspärrade på en anstalt.

Det finns massor av fattiga skithålsländer där psykiatri inte existerar, förutom för de rikaste.

I de länderna får gravt mentalsjuka sitta fastkedjade i i familjens källare eller i byns fattigstuga, eftersom de är spritt språngande galna utan starka mediciner.

Den psykiatriska vård som vi har är ren lyx för människor i fattiga länder.
'Living in hell': mentally ill people in Indonesia chained and confined

Lack of mental health care and community support leaves nearly 19,000 Indonesians vulnerable to outlawed practice, finds Human Rights Watch
https://www.theguardian.com/global-development/2016/mar/21/living-in-hell-indonesia-mentally-ill-people-chained-confined-human-rights-watch-report

Hundreds of thousands with mental health conditions being chained

Adults and children are regularly shackled and locked up in 60 countries, report finds
https://www.theguardian.com/global-development/2020/oct/06/hundreds-of-thousands-with-mental-health-conditions-being-chained-says-charity

Googla "mentally ill people in chains" om ni tror att psykiatrin inte är den bästa hjälpen som finns för psykiskt sjuka.

Då får ni se hur alternativet till psykiatri ser ut. Det är ingen rolig syn. Men sånt fattar inte ni.
Senast redigerad av Bone Collector 2025-01-13 kl. 01:10.
2025-01-13, 06:31
Moderator
evilhoneys avatar
Det finns trådar om psykologer och terapeuter i psykiatridelen, överlag krävs det en bättre trådstart än så här, att bara häva ur sig att det är skit är inte mycket till diskussionsunderlag.

Tråd låst.
//mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in