2025-01-10, 12:11
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Hjälp. Jösses
Nej

Vi låter det vara. Kanske någon kan flika in och rätta dig jag ger upp. Oavsett, den sista modellen(kalla den vad du vill) går att köra 15”
Det finns många som gör det

Under dom dryga 30 år som jag har drivit bilverkstad så har jag i stort sett aldrig hört någon som använder benämningen V70N.
I alla fall inte bland dom som har det som yrke.
Det kanske används bland EPA folket?

Ja det kanske finns dom som lägger på 15 tum på en V70 III.
Frågan är väl om det är rätt?

Jag har dock aldrig sett det trots att jag har sålt 50000 däck dom senaste 35 åren och skiftat hjul på 1500 bilar per år.

Tar man ett reg. nummer på Blocket på en vanlig V70 III (tex KZK438) och slår in det på typ Mekonomens hemsida eller Autodoc eller annan reservdelskatalog så kommer det upp Volvo V70 III.

Slår du in reg. numret på någon hemsida som säljer däck och fälg typ Bythjul.com så kommer inte ens 15 tum upp till den bilen. Varken däck eller fälg.

Ja 15 tums fälg kanske går fritt med någon millimeter på trådskaparens tilltänkta bil??
Citera
2025-01-10, 12:28
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Under dom dryga 30 år som jag har drivit bilverkstad så har jag i stort sett aldrig hört någon som använder benämningen V70N.
I alla fall inte bland dom som har det som yrke.
Det kanske används bland EPA folket?

Ja det kanske finns dom som lägger på 15 tum på en V70 III.
Frågan är väl om det är rätt?

Jag har dock aldrig sett det trots att jag har sålt 50000 däck dom senaste 35 åren och skiftat hjul på 1500 bilar per år.

Tar man ett reg. nummer på Blocket på en vanlig V70 III (tex KZK438) och slår in det på typ Mekonomens hemsida eller Autodoc eller annan reservdelskatalog så kommer det upp Volvo V70 III.

Slår du in reg. numret på någon hemsida som säljer däck och fälg typ Bythjul.com så kommer inte ens 15 tum upp till den bilen. Varken däck eller fälg.

Ja 15 tums fälg kanske går fritt med någon millimeter på trådskaparens tilltänkta bil??
Ja V70N även kallat Niklas och FAS2. Generation är alltså inte detsamma och går inte jämföra som FAS1/2/3… borde ju inte en mekaniker som du begripa hahaha
Citera
2025-01-10, 12:49
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ja V70N även kallat Niklas och FAS2. Generation är alltså inte detsamma och går inte jämföra som FAS1/2/3… borde ju inte en mekaniker som du begripa hahaha

I så fall finns det tusentals mekaniker i Sverige som inte begriper.
Och många av dom jobbar dessutom som tekniker på Volvo.
Citera
2025-01-10, 12:55
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Aldrig hört en mekaniker benämna FAS3 heller… Sen om man söker på fälgar så mycket riktigt står det inte 15” även om dom passar: standard på sista modellen är 17” dessutom

Sååå nu vet du mekanikern
Citera
2025-01-10, 13:00
Medlem
Citat:

Just den fetade delen är vi helt överens om.
Citera
2025-01-10, 13:14
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Aldrig hört en mekaniker benämna FAS3 heller… Sen om man söker på fälgar så mycket riktigt står det inte 15” även om dom passar: standard på sista modellen är 17” dessutom

Sååå nu vet du mekanikern

Ringde till min lokala Volvohandlare för en månad sedan och beställde en turbotrycksslang.
Jaha, "en Fas 3:a" sa rösten i örat när jag hade lämnat registreringsnumret.

Har bytt mycket partikelfilter och EGR ventiler och tryckgivare och spridare med mera på V70 bilar sista tiden av årsmodell 08-13 och ALLA man pratar med rent yrkesmässigt benämner dom som fas 3.

Men nu har jag gått för mycket off topic. Ber TS om ursäkt för det! Sorry!
Citera
2025-01-10, 13:22
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ringde till min lokala Volvohandlare för en månad sedan och beställde en turbotrycksslang.
Jaha, "en Fas 3:a" sa rösten i örat när jag hade lämnat registreringsnumret.

Har bytt mycket partikelfilter och EGR ventiler och tryckgivare och spridare med mera på V70 bilar sista tiden av årsmodell 08-13 och ALLA man pratar med rent yrkesmässigt benämner dom som fas 3.

Men nu har jag gått för mycket off topic. Ber TS om ursäkt för det! Sorry!
(FB) Varför kallas senaste generationens Volvo V70 för "fas2?

FAS2 ska absolut inte förknippas med generation1/2/3 som då FAS1/2/3
Det finns bara en FAS2, inte FAS1 eller FAS3.

Att någon på volvo skulle säga FAS3 är högst osannolikt, då det inte finns, varken på papper eller i folkmun.

Men bra försök.
Citera
2025-01-10, 13:28
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
(FB) Varför kallas senaste generationens Volvo V70 för "fas2?

FAS2 ska absolut inte förknippas med generation1/2/3 som då FAS1/2/3
Det finns bara en FAS2, inte FAS1 eller FAS3.

Att någon på volvo skulle säga FAS3 är högst osannolikt, då det inte finns, varken på papper eller i folkmun.

Men bra försök.

Ja vi konstiga smålänningar kanske har lite andra uttryck.

Du får så klart kalla den vad du vill.

Jag ska beställa nya spridare nu till en 2014 V70. Får se hur det går nu då.
Citera
2025-01-10, 13:30
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ja vi konstiga smålänningar kanske har lite andra uttryck.

Du får så klart kalla den vad du vill.
Sen regenererar partikelfiltret av sig själv på FAS2 så det ska alltså inte bytas. Men det visste väl säkert du också, som är mekaniker, från småland haha
Det är alltså ingenting man "byter ofta"
Citera
2025-01-10, 13:34
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Sen regenererar partikelfiltret av sig själv på FAS2 så det ska alltså inte bytas. Men det visste väl säkert du också, som är mekaniker, från småland haha
Det är alltså ingenting man "byter ofta"

Jag reser omkring i hela Södra Sverige och jobbar med just dieselfordon.
Personbilar, lastmaskiner, traktorer, skogsmaskiner med mera.
Mjo jag har bytt ganska många partikelfilter och även skickat på rengöring och även gjort delete på både DPF, EGR och Adblue.
Mjo jag byter väldigt många partikelfilter som är så proppfulla med aska att ingen regenerering i hela världen hjälper.
Sa jag att att jag byter partikelfilter ganska ofta.

Vi får nog sluta att gå off topic nu annars får vi nog en varning.

Undrar om TS har kommit fram till hur han ska göra med sina hjul??
Citera
2025-01-10, 13:41
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Jag reser omkring i hela Södra Sverige och jobbar med just dieselfordon.
Personbilar, lastmaskiner, traktorer, skogsmaskiner med mera.
Mjo jag har bytt ganska många partikelfilter och även skickat på rengöring och även gjort delete på både DPF, EGR och Adblue.
Mjo jag byter väldigt många partikelfilter som är så proppfulla med aska att ingen regenerering i hela världen hjälper.
Sa jag att att jag byter partikelfilter ganska ofta.

Vi får nog sluta att gå off topic nu annars får vi nog en varning.

Undrar om TS har kommit fram till hur han ska göra med sina hjul??
Det är ju ganska irrelevant var du reser och vad du jobbar med om du inte ens kan rätta beteckningen för FAS2 och istället snöar in på FAS3. Generation/FAS är alltså helt okända namn för dig så jag tvivlar på att du är sååå duktig.

Dessutom, som jag sa innan, finns det många V70 (den sista modellen) som rullar med 15"

Eller vad tror du, ska du fortsätta förneka att 15" går på en V70 (sista modellen)?

EDIT
Jag slänger in en blocketannons jag hittade i all hast där han dessutom säljer med 15"
Men dom kanske inte passar?

https://www.blocket.se/annons/skane/volvo_v70_d4_momentum_euro_5/1401589308
Senast redigerad av HemligaKaptenen 2025-01-10 kl. 13:43.
Citera
2025-01-10, 13:47
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Det är ju ganska irrelevant var du reser och vad du jobbar med om du inte ens kan rätta beteckningen för FAS2 och istället snöar in på FAS3. Generation/FAS är alltså helt okända namn för dig så jag tvivlar på att du är sååå duktig.

Dessutom, som jag sa innan, finns det många V70 (den sista modellen) som rullar med 15"

Eller vad tror du, ska du fortsätta förneka att 15" går på en V70 (sista modellen)?

Jag har aldrig sett en V70 av sista modellen med 15 tums hjul.

Det verkar inte heller finnas någon nätsida för däck och fälg som rekommenderar 15 tums hjul på en V70 av sista modellen.

Det är ju ganska irrelevant att EPA raggarna åker 15 tum om det nu inte är rätt däck storlek eller fälg storlek för en helbilsgodkänd bil som TS ska köpa.
För vi ska väl inte hjälpa TS att göra något som inte är okej?
Det är ju lite andra regler på EPA och A traktorer.

Men annars så får väl TS helt enkelt provmontera och se hur det funkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in